Monday, February 27, 2012

AYUH PERANG

Cuaca yang mulanya tenang dan mententeramkan tiba tiba berubah dalam kadar masa lebih pantas daripada kilat yang menyambar. Bayu malam yang mulanya bertiup lembut dan ayu serta merta mengganas,tidak diduga dan tidak disangka. Gerimis yang pada mulanya sekadar mendinginkan suasana tiba tiba memuntahkan ketulan ketulan hujan yang menghempap atap bumbung rumah lalu menghasilkan bunyi yang menusuk ke pedalaman telinga, menggegarkan cochlea dan ear drum. Suasana bingit.

Manusia berlari bertempiaran, berteriakan mencari tempat perlindungan. Mulut mulut dan bibir bergerak ke atas dan kebawah, berkumat kumit meminta pertolongan daripada Ilahi. Hati hati kecil mula menangis dan merintih mendambakan pertolongan-Nya.

Gimik


*Drama sudah tamat*

Sudahkah anda jelas akan tujuan hidup penciptaan manusia?

Erk, sebelum itu, saya di sini ingin menguntum ribuan bahkan jutaan ampun dan maaf daripada hujung rambut yang paling panjang hingga ke hujung jari kaki yang paling panjang atas dasar penggunaan kata ganti diri yang tidak konsisten. Umum mengetahui kita amat memerlukan bakat bakat muda untuk mewarnai arena seni penulisan tanah air ekoran permata permata tua sudah makin terhakis sinaranya dek usia yang meningkat. Dan saya sngat la failed untuk menjadi tunas tunas itu. Ok lari topic.

Cuba kita renung dan fikirkan sejenak. Pandang dengan mata hati ke sekeliling kita. Bayangkan, deruan ombak membangkitkan ruh ruh dalam jiwa. Bayangkan manusia yang berkeliaran atas jalan raya mengejar dunia. Roda roda kenderaan berputar ligat mendokong nafsu nafsu manusia untuk terus lalai dan leka. Hon hon motosikal dibunyikan beberapa kali tatkala lampu isyarat tidak berfungsi dengan efisien. Suhu badan tiba tiba dalam paras berjaga jaga.

Tahukan mereka ini akan tujuan hidup?

Apa peranan kita?

Dilemma. Dilemma.

Ummat dalam keadaan dilemma.



Di manakah pengakirnya jika wang dan harta menjadi destinasi? Sampai bilakah perlumbaan ini akan berakhir jika pangkat dan darjat memandu jiwa yang berkarat tadi? Apa nak jadi? Tali tali ukhuwah terlerai dek kerakusan nafsu mengejar dunia fatamorgana ini. Wah, ini kali pertama saya menggunakan perkataan ini. Agak bangga di situ. Iman dan takwa kian pudar dan terhakis. Ilmu nya tinggi bertingkat tingkat tapi malang dan menyedihkan amal nya tiada. Luarnya tampak tegap dan mantab tapi dalamnya penuh dengan lopang lopang.

Dilemma dilemma.

Mulut sungguh mudah berbicara. Jari jemari sungguh mudah memuntahkan kata kata. Bagaimana dengan kita? Cukup bagus untuk bertinta?

Sedar dan bagkitlah wahai ruh ruh yang kering.

Kita bukan robot. Kita ada tugas untuk diselesaikan. Sesungguhnya tiada jalan ketiga. Islam atau jahiliyyah, pilihan di tangan. Dan mereka yang mengamalkan sebahagian daripada agamanya adalah orang Yahudi.

Diwajibkan ke atas kamu berperang padahal itu tidak menyenangkan bagi kamu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal ianya baik bagi kamu

boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagi kamu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui


(Al-Baqarah :216)

Ayuh kita berperang. Berpernag melawan nafsu dan segala kejahilan yang ada dalam diri kita. Sesunggunya kita mampu. Lepaskan tompok tompok jahliyyah pada diri kita dan ayuh istikamah. Hidayah itu milik Allah maka usaha kita wajib diiringi dengan doa.

‘Ya Tuhan kami, janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu. Sesungguhnya Engaku Maha Pemberi Kurnia’

(Ali Imran :8)


No comments: