Tuesday, March 6, 2012

SUSUR GALUR

Hujan turun mencurah curah. Basah kuyup anak-anak muda berlari bertebaran mencari tempat berteduh. Secangkir teh, sungguh nikmat meredakan letih. Tiada kudrat menggalas senjata, tiada daya melaung kata, lalu picisan hina ditinta, bukan kerna nama tapi atas dasar cinta. Atas dasar cinta dan sayang akan agama. Ilmu sekelumit cuma, tapi hati waja, darah membara, jiwa bergelora ingin kusampaikan jua watikah buat semua agar menjadi ingatan bersama.

Ok mengarut.



Tempoh hari, sudah saya ketengahkan, tidak boleh tidak untuk kita mengenal asal serta susur galur sejarah kita. Di mana bumi kita pijak hari ini ada cerita dan cereka yang tersisa. Agama yang kita nuti ini, ada peritiwa disebaliknya. Ada perkara yang pelu kita tahu. Luangkan masmu wahai pemuda sejenak cuma untuk belajar mengenali diri.

Bingkisan di bawah saya kepilkan untuk tatapan bersama.

Wahai hati usah berduka.

Buat penyair yang gundah,

Daun-daun gugur pun indah

Ayuh jiwa yang mentah

Kita isi lopang lopang itu

Kandangi nafsumu

Perangi sekitarmu

Di tengah kota cinta bersemi

Atas perjuangan mencari redha Ilahi

Moga diberkati,

Sehingga ke akhir yang pasti


“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun tidak mengubah”

(QS Al Ahzab : 23)

2 comments:

Miss Yaya said...

ya allah, berbeza sangat perjuangan dulu dan sekarang. :(
selamatkan umat Islam.

Inspector Saahab said...

tuh la. sekarang kita nk start balik. nk tubuhkan khilafah. tapi benda nih tak bole buat sorang sorang. kena ada sokongan. kena berjemaah.

hatta nabi pun buat kerja bersama sahabat. tak mustahil. memang sunnahtullah Islam itu akan bangkit. cuma siapa pendokongnya? wallahualam.

ayuhla kita jadi sebahagina daripada mereka yg beruntung :)