Thursday, April 26, 2012

KELAS SEJARAH YANG EXOTIC

Baiklah murid-murid, pada pagi yang aman dan damai ini, tatkala daun-daun pepohon getah mula meluruhkan diri mereka dengan penuh kesopanan dan budaya ketimuran, ditemani kicauan burung-burung serindit yang berterbangan di angkasa raya sambil mencari rezeki yang halal dan tayyib untuk hidangan seisi keluarga, di tambah pula dengan aroma terapi buah-buah limau kasturi yang tumbuh melata di permukaan Bumi yang bertanah gambut ini, jum kita belajar satu topik yang pasti baru buat kamu semua. Aiwah.

Bayangkan guru Sejarah yang mengajar anda memulakan topic baharu sedemikian rupa, tentu ada rasa nak lempang diri sendiri bukan? Asif kerana saya telah mengheret anda ke Lembah Klang ini. Eheh.

Kemudian beliau menyambung lagi;


Apa kata sebelum nak belajar sejarah, kita belajar satu hadis yang dikenali sebagai hadis logam terlebih dahulu. Sumpah gedik cikgu ini tiba-tiba nak ajar hadis bukan? Mesti anda tertanya-tanya dengan perasaan yang begitu misteri, kenapa, apa, bagaimana, di mana, siapa dan banyak lagi soalan-soalan yang tidak terjawab berlegar-legar di kotak minda kalian. Chill chill. Sila jangan mengambil tindakan yang drastik dan kurang waras kerana lebih banyak perkara yang bakal menguji kewarasan anda menyusul kemudian. Heh.

“Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham”

(HR Bukhari dan Muslim)


Faham tak maksud hadis ni? Bahasa Melayu kot saya tulis ni. Heh. Nilai logam tidak akan berubah dalam mana-mana zaman. Kalau dah asal magnesium, jadi magnesium la, tak kan jadi platinum kot. Nak habaq mai kat sini, kita manusia, macam logam, ada kelebihan sendiri. Sifat logam ni adik-adik sekalian beraneka. Pendek kata mantop. Subhanallah. Macam itu lah manusia.

Persoalannya kea rah mana kita guna kelogaman kita tu? Atau dalam erti kata lain ke mana kita halajpotensi diri kita? Sekirannya jahil, maka nilai yang ada pada kita akan mendokong wawasan 2020 yang bersifat jahiliyyah la. Dan sekiranya Islam, nilai itu akan menyokong Islam, menjadi logam yang menegakkan panji-panji al-Haq. Tapi dengan syarat kena faham agama.

Eh macam payah nak faham.



Ok contoh;

Katalah, katakanlah, dengarkanlah percayalah

Heh, mengarut T__T

Katakanlah kita ni hebak sangat photography ni. Kalo kita snap gambar pastu post dalam muka buku, kalo tak samapi seribu orang like, bukan gambar kita lah tu. Hebakk sangat ni. Ataupun contoh kita ni pandai sangat tulis cerpen sedih-sedih, kalau orang baca tak nangis maknanya ada something wrong la kat orang itu. Dan begitulah masing-masing punyai logam sendiri.

Masalahnya, cuba check diri kita. Apa logam kita?

Dan selama kita hidup nih, dah bertan-tan beras kita makan, ke mana kita halakan logam kita tu?

Tahukah anda logam itu kurniaan Allah s.w.t kat kita, supaya digunakan untuk agama. Kalau kita guna logam itu untuk benda lain, kejar duit, kejar popularity, kita akan dipersoal. Eh tak takut ke? Kalau tak takut ada something wrong la tuh dekat skru mana-mana. Heh.

Ni kasi seram sikit, meh tengok ayat amaran kat bawah ni, dah terang-terang warning letter dari Allah;

Ingatlah pada hari ketika emas dan perak dipanaskan dalam neraka jahannam, lalu dengan itu disaterika dahi, lambung dan punggung mereka seraya berkata ‘ Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri maka rasakan akibat daripada yang kamu simpan itu’

(At-Taubah :35)

Uiks

T___T

Harta,emas perak dalam konteks kita ni apa? Logam kita tula. So, mulai hari ni ayuh kita alih potensi kita, bukan untuk benda lagha, bukan untuk benda dunia, tapi untuk agama dan untuk negeri akhirat. Bersambung...

13 comments:

C. Ann said...

eh why there is 'bersambung'?

Inspector Saahab said...

CAnn : because there will be a further explanation entry :)

stay tuned :)

jazakallah atas kunjungan :)

Anonymous said...

menarik2..

umairah safiyyah said...

Assalamualaikum

ooo paham2
entry yg bermanfaat i'A, syukran :)

Inspector Saahab said...

Ana Pengemabara : Alhamdulillah ^^

Umairah : waalaikumusalam

inshaallah :)

sayabukansiapaygandafikirkanhehe said...

apakah maksud saterika?cari dlm kamus tp xjmpe2..pkataan baru ke...emmm...mnarik...mnarik2..........mnarik3

Inspector Saahab said...

sayapuntakrasaandaadalahorangyangsayafikrikan :

aku pun tak tahu. arab fail. amik trus dr terjemahan

orangyangsamayangkomendiatas said...

emm...mnarik2...pkataan baru lagi..fikrikan...mnarik2...emmm...mnarik2

Inspector Saahab said...

perlu ke? perlu ke?

anamuzakkar =.= said...

orangyangbajetorangnaktahudiasiapa :

seterika lah rasenye...typo~kot
ape logam aku !!=.=

Inspector Saahab said...

ana muzakkar : haha. terbaek gelaran itu.

huhu.

Akhi. said...

Subhanallah,
Bersusah payah aku mencari "Post a Comment".
Hahaha.

JazakAllah Khaira,
Seronok baca blog hang,
Moga Allah berkati usaha hang,

Inspector Saahab said...

Saudara Afiq : pihak kru amat mengesali sebarang ketidakselesaan yang timbul sepanjang anda mencari button tersebut T__T

semoga bermanfaat.
hang tak tahu kan aku siapa ? heh

INshaallah :)
moga isttiqamah dan tsabit atas jalan ini :) manfaatkan logam hg tu :)