Sunday, April 29, 2012

MENCARI LOGAM

As salam. Tiba-tiba..

Sebelum itu, bagi anda yang dah baca blog ini sejak zaman Paleolitik lagi itu, kalau ada sebarang kemusykilan, persoalan ke, rasa macam minda terganggu ke sebab tak faham mana-mana part,sila la segera bertanya. Kalau boleh jawab, saya jawab, kalau tidak boleh jawab, saya cuba jawab. Heh.

Seperkara lagi, saya kalau nak tulis apa-apa mesti main ayat dulu. Al maklumlah dulu saya sekolah Maktab Rendah Sastera MARA. Semua benda nak kena betul kesusasteraannya. Sampai dalam kelas saya dahulu, kalau nak tanya soalan kena tanya dalam bentuk pantun. Ada sekali tu nak minta kebenaran pergi tandas kena deklamasi syair dulu. Kira ok la, ada setengah kelas kena buat drama Melayu Klasik, baru boleh pergi tandas. Hah, macam mana tu?

Ok. Part mengarut dalam blog ini boleh baca, tapi kat sini jelah.

Tak payah nak percaya sangat

Post kali ini adalah rentetan post kelas sejarah kita yang exotic hari itu. Masih ingatkah? Kalau belum atau dah baca tapi rasa macam nak baca lagi, sila tanpa segan silu klik sini

Ok macam mana? Dah faham ke apa itu hadis logam? Apa fungsi dia? Sebab apa kita kena tahu? Dah tahu nak buat ape? Banyak pula soalan ramalannya.

Suatu hari nanti, sedang angin bertiup lembut, tatkala gerimis mulai turun membersihkan udara yang dikotori debu-debu persekitaran, tika mana tikus-tikus jalanan bermain kejar-kejar bersama ahli keluarga masing-masing demi kemaslahatan species, tiba-tiba Allah bagi kita kefahaman tentang agama, apa kita nak buat? Tak kan nak bertukar jadi yang lain terus. Tinggalkan semua kepakaran kita? Duduk surau lepak sorang sambil lipat sejadah?

Rugi la kalau kita tak ambil ibrah daripada hadis logam tadi

So, kita gunakan segala perkara yang kita ketahui sewaktu jahiliyyah tu untuk membantu Islam. Kalau seni photography kita dulu pasal perempuan ke, heh, kartun ke, artis ke, mungkin sekarang kita lebarkan karier, tapi janganlah ambil gambar tak senonoh tu lagi. Kita ambil la gmbar alam, bagi orang insaf tengok ciptaan Allah. Macam tu la message yang hendak disampaikan dalam hadis ini.

Ataupun kalau kita ni jenis otak bergeliga, asal amik test je mesti dapat full mark. Kekadang lecturer macam nak bagi markah lebih je tapi dah lebih quota. Dan dulu kita belajar nak berlagak, supaya dapat dipuji-puji, supaya budak perempuan ushar kita ke. Eheh. Dah sekarang dah faham Islam tak kan tak nak belajar? Tak boleh la. Kita belajar la lagi kuat tapi untuk Islam, nanti orang tanya apa rahsia kejayaan? Kita cakaplah sebab faham Islam. Sebab join usrah. Wah !



Ada faham sikit? Bolehlah, bolehlah.

Macam kisah Saidina Umar. Dia yang ketika berada di zaman Jahiliyyah begitu tegas, tetapi setelah dia memahami Islam, dia menggunakan kelebihannya itu untuk mengembalikan IzzahIslam. Sama juga dengan Khalid Al-Walid. Dulu dia ketua perang tentang Islam, tapi bila dah masuk Islam, faham Islam, dia jadi panglima perang yang digeruni dan bermutu tinggi.

Semuanya gara-gara mereka ini faham akan Islam. Dan faham tuntutan dalam hadis ini. So anda tunggu apa lagi? Masih nak goyang kaki sambil bertuti frutti? Masih nak halakan potensi anda kepada perkara yang sia-sia?

Rugilah anda. Islam tak rugi. Tapi anda yang rugi. Kita yang rugi. Bersambung lagi....

Wallahualam.

Ya Allah, jika keputusan yang bagus itu baik bagi aku maka perkenankanlah, jika keputusan yang bagus itu tidak baik bagiku maka usah perkenan, sesungguhnya itulah yang terbaik untukku ” –exam sihir dunia bakal bermula 11 jam lagi


4 comments:

C. Ann said...

So what is your 'kelogaman' then?

Inspector Saahab said...

Cann : me too not sure T___T
writing perhaps ? articulate in speech ? maybe.
need to do lots of things to polish them :)

how about you? :)

inche enonimus said...

semoga cemerlang dalam peperiksaan.
buat sehabis baik.

n ingat masa exam nanti: 8:17
-jari tu Allah jua yang gerakkan.

semoga apa-apa result yang keluar pon
tak menjadi fitnah terhadap dnt enta.

rindu..
uhubbuka fillah...

Inspector Saahab said...

inche enonimos :
jazakallahukhair :)

inshaallah ingat :)
akhi pun ;)

part results tu sama2 kita doakan. yakk. eheh. inshaallah

rindu T__T
uhubbuka fillah ...