Saturday, July 28, 2012

ON MANIS


Anda bosan?
Ingin teman untuk berbual dan berkongsi kisah dan cereka suka dan duka. Tawaran hebat.

Taip ON MANIS dan hantarkan kepada sahabat-sahabat anda. Tidak percaya akan keberhasilannya? Anda ternyata memandang enteng akan ubat yang paling mujarab ini. Ayuh kita baca kisah manis yang memaniskan ini.

Himpunan Hadis yang sangat manis dan menyentuh
dari Kitab Riyadus Solihin susunan Iman Nawawi

Aww. Semanis kurma.

**************************************
1) Sumpah Sweet

Dari Abu Idris Al-Khaulanin rahimahullah berkata, “Saya masuk masjid Damaskus dan di sana ada seorang pemuda yang mengkilat giginya. mereka selalu mengerumuninya dan jika mereka berselisih pendapat maka mereka minta pertimbangannya, maka saya bertanyakan tentang pemuda itu, lantas dijawab bahawa pemuda itu adalah Mu'az bin Jabal r.a.

Esok harinya saya pagi pagi benar datang ke masjid tetapi pemuda itu lebih pagi daripada saya dan saya dapatkan dia sedang solat. Saya menunggu sehingga dia selesai solat kemudian saya datng kepadanya dari arah depannya serta menyampaikan salam dan berkata

"Demi Allah, saya mencintaimu kerana Allah"

Dia bertanya, "Benar kerana Allah ? "

Saya menjwab , "Ya kerana Allah"

Dia bertanya "Benar kerana Allah?"

Saya menjawab "Ya kerana Allah"

Kemudian dia menarik hujung selendangku untuk mendekat kepadannya dan dia berkata
"Sambutlah berita gembira, sesungguhnya saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Allah Tabaraka wa ta'ala berfirman, "CintaKu tercurah untuk mereka yang saling menyintai kerana Aku, mereka berkawan kerana Aku, mereka saling mengunjungi kerana Aku dan mereka saling membantu kerana Aku"

(HR Malik)


2) Sweet Terlampau

Dari Abu Karimah Al-Miqdad bin Ma’dikariba r.a dari Nabi s.a.w, beliau bersabda: “Jika seseorang itu mencintai saudaranya, maka hendaklah dia memberitahukan kepada saudaranya itu bahawa dia mencintainya”

(HR Abu Daud dan Tirmizi dan dia mengatakan bahawa ini adalah hadis hasan shahih)



3) Tension, sweet sangat


Dari Mu’az r.a berkata, “ Saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah Azza Wajalla berfirman, “Orang-orang yang saling menyintai kerana keagunganKu, maka mereka itu akan memiliki mimbar-mimbar dari cahaya yang diinginkan pula oleh para nabi dan para shuhada.”

(HR Tirmizi dan dia mengatakan bahawa ini adalah hadis hasan shahih)


4) Sakit jantung, terlebih sweet

Dari Anas r.a bahawa ada seorang lelaki duduk di hadapan Rasulullah kemudian ada seseorang yang lalu di situ, lantas orang yang duduk di hadapan Rasulullah berkata, “Wahai Rasulullah, sungguh saya mencintai orang itu”

Nabi .s.a.w bertanya kepadanya, “Apakah kamu sudah memberitahu kepadannya?” Lelaki itu menjawab, “ Belum” Beliau berkata, “ Beritahukanlah kepadanya” Kemudian lelaki itu menemui orang itu dan berkata, “Ssesunggunya saya mencintai kamu kerana Allah” Orang itu menjawab, “ Semoga kamu dicintai oleh Zat yang menjadikan kamu mencintaiKu keranaNya”


(HR Abu Daud dengan sanad shahih)


********************************

Cukuplah dahulu untuk edisi pertama. Terlalu sweet. Saya khuatir ramai yang akan mengidap penyakit kencing manis usai membaca hadis-hadis ini. So, siapa kata Islam itu tidak sweet?

Uhibukkum Fillah :)


Cinta yang halal, berlambakkan.
Mengapa masih mencari yang haram?

6 comments:

Ir Jinggo said...

Hoi! mana boleh sweet2 gini. =.="

Inspector Saahab said...

kannnnnn ..

>.<

Mister Mirull said...

sweet habis, kena potong kaki camni.

musheh said...

eii tak aci, mana dapat koleksi hadis sweet ni?

Inspector Saahab said...

Reiichi :
:)

Mister Mirull :
ahha :P

Musheh:
huhu ~.~

nhuthuy said...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ trang ebay vn cùng với dịch vụ mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.