Friday, August 31, 2012

MERDEKA KAH AKU ?

Aku sudah merdeka

Tahniah buat wira tanah air

Jerit gempita di bumi ini

Langit malam ni terang benderang dihiasi warna gemilang

Suara suara riang mengisi ruang, bebas

Anak muda, gadis mahupun pemuda biar belum kenal jalan

Bertepuk tangan, aku sudah merdeka

Lompat di jalanan, keluar berpeleseran, biarlah

Kerana aku sudah merdeka


Hari ini ku utus satu sajak

Satu sajak bernada indah kugubah, bebas

Biarlah, aku sudah merdeka

Sebentar tadi aku selak helaian buku panduan

Apa erti merdeka?

Aku tanya dan tanya itu melekat di taman

Bebas? Apa itu bebas

Kerana di bumi seberang cerita dan cereka berbeza

Mampu jua kugubah sebuah sajak buat mereka

Namun lagunya bukan indah, bunga bukan harum

Merdekakah aku sebenarnya?


Tatkala bangsa aku masih ditawan

Diperlekeh, dihentam, dipijak

Diperlaku bagai hawan

Aku sudah merdeka? Malulah

Tangisan mengharapkan perikemanusian bergema

Didengari dari laut dalam

Mengharap ada utusan datang bawa senyuman

Tapi aku, saudara mereka mampu bersuka di bumi sini

Kerana menganggap, aku sudah merdeka

Merdekakah aku wahai teman?

Merdekakah aku?

****

Kata dari sang pejuang, “Di padang Mahsyar nanti kami akan berdoa kepada Allah S.W.T supaya tidak memasukkan kamu kedalam syurga bersama kami kerana kamu membiarkan saudaramu menderita bersendirian menegakkan agama dan cahaya Tuhan di sini”



"Mengapa apabila dikatakan kepada kamu, 'Berangkatlah (untuk berperang) di jalan Allah,' kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempat mu?"

- at-Taubah 9:38 -


2 comments:

Pak Det said...

kiriman doa utk saudara seIslamku disana....

pandai isnpector saahab buat sajak...

My recent post : Tragedi 31 Ogos 2012, Operasi JAWI (Video)

Inspector Saahab said...

sedara Manan : insha Allah :)

eh eh. cuba cuba =)