Friday, October 5, 2012

MUJAHID YANG KELETIHAN


“Ok ke susah test tadi”
“Ok je. Boleh la kot”
“Ok bagus, baca la cuti weekend ni”
“Hmmm….”

-------------------------------------------------

“Macam mana test?”
“Tak tahu la, susah juga. Tunggu jela results nanti”
“Susah la, kurang buat latihan ini, banyak main ni”

Penat, menjadi hamba dunia.
Penat menjadi hamba harapan dan impian.




Manusia ini suka membuat andaian bukan bukan. Saya, anda kau dan dia, mereka dan beliau, tak kira siapa, kita suka buat andaian, mengadili tanpa usul periksa. Bahasa mudahnya judgmental, suka kepada assumption.  Andaian dan penilaian yang tidak berasas inilah membuatkan hari hari kita mengejar kesempurnaan. Kita takut terjatuh dalam lubang kecil kecil itu.

Luka pada kaki itu, bukan yang dirisaukan, tapi luka apbila suara-suara sumbang di sekeliling membuat tanggapan.

Kadang-kadang andaian ini, berbaur unsur yang busuk, boleh jadi buruk sangka. Lihat sahaja lelaki muda perempuan muda berdua-duaan, mulalah kita membuat tohmahan dan kesimpulan sendiri. Lihat sahaja perempuan tidak sempuran menutup auratnya, mulalah kita cop mereka begitu dan begini. Lihat kesilapan orang lain, maka kita laju sahaja melabel.

Apa point sebenarnya?

Antara punca perpecahan umat hari ini apabila setiap individu muslim itu meletakkan andaian dan tanggapan yang tidak sihat dan tidak senonoh sebagai penghadang untuk merapati muslin yang lain, maka hilanglah nilai kesatuan, tumbuhla sikap individualistic dan seumpamanya.

--------------------------------

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari kesalahan-kesalahan orang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang mengunjing sebahagian yang lain.

Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang.
(Al Hujurat :12)

Jiwa kacau. Hati berkecamuk. Perasaan bercampur aduk. Resah gelisah, gundah gelana. Harapakan pagar, pagar makan padi. Harapkan teman, teman membawa diri. Harapkan yang sudi, lama lagi, cewah. Dan aku terus mengharap, harapkan kasih Ilahi, di situ ada penawar di kala sunyi. Ok gedik.

Cerminan terbaik pada dirimu adalah dengan melihat orang di sekelilingmu, jika baik mereka maka itu menggambarkanmu, jika buruk mereka, maka itu juga menggambarkanmu.

Banyak kerja kena buat ni akhi..
Enta kata kita mujahid dakwah, belum cukup lagi akhi..
belum cukup…

 

 
Imam Hasan al-Banna mengatakan: “Saya dapat menggambarkan sosok mujahid adalah seorang yang sentiasa mempersiapkan dan membekali diri, berfikir tentang keberadaannya dalam segenap ruang hatinya. la selalu dalam keadaan berfikir. Waspada di atas kaki yang selalu dalam siap siaga. 

Bila diseru ia menyambut seruan itu.
Waktu pagi dan petangnya, bicaranya, keseriusannya, dan permainannya, tidak melanggar arena yang dia persiapkan untuknya. Tidak melakukan kecuali misinya yang memang telah meletakkan hidup dan kehendaknya di atas misinya. Berjihad di jalannya.

Anda dapat membaca hal tersebut pada raut wajahnya. Anda dapat melihatnya pada bola matanya. Anda dapat mendengarnya dari ucapan lidahnya yang menunjukkanmu terhadap sesuatu yang bergolak dalam hatinya, suasana tekad, semangat besar serta tujuan jangka panjang yang telah memuncak dalam jiwanya. Jiwa yang jauh dari unsur menarik keuntungan kecil di sebalik perjuangan.

Adapun seorang mujahid yang tidur sepenuh kelopak matanya, makan seluas mulutnya, tertawa selebar bibirnya, dan menggunakan waktunya untuk bermain dan kesia-siaan, mustahil ia termasuk orang-orang yang menang, dan mustahil tercatat dalam jumlah para mujahidin.”

5 comments:

anamuzakkar =.= said...

judgemental !
hee...banyak lagi kerja kene buat ni..
Eustres, eustres !!
inshaAllah brother ~

hawariyyun said...

guna quote bawah tu..jazakallahu khair..

Inspector Saahab said...

tafadhal :)

huda said...

salaam, quote pakcik ISHAB yg last tu amik dari mana? boleh tahu sumber tak? jzkk :)

cara mengobati penyakit kutil kelamin, jengger ayam, said...

As soon go kindle fire with snow, as seek to quench the fire of love with words.
Nama obat apotik kelamin gatal
kencing panas dan sakit
kencing keluar cairan kental
Obat anus tumbuh kutil
Obat anus kutilan