Thursday, October 25, 2012

TITIK TITIK YANG BERGERAK


Para da’i mukmin sentiasa terdedah kepada dua tarikan: Tarikan keimanan, niat, kesungguhan dan kesedarannya terhadap tanggungjawab. Dengan itu dia berada dalam amal salih dan azam kebaikan.

Tarikan syaitan pula dari sudut yang lain, menghiasi futurnya dan menghiasi cintanya kepada dunia. Menyebabkan dia berada dalam kelalaian, malas, panjang angan-angan dan berlengah-lengah dalam mempelajari apa yang tidak diketahuinya.

-Muhammad Ahamd Ar Rasyid, al-Muntalaq

Ayat mukadimah bab satu buku al muntalaq ini sangat menyentap dan popular dalam kalangan aktivis dakwah. Apa-apa pun saya tidak berniat untuk mengupas dengan lebih lanjut, malam ni malam raya, rosak raya anda nanti. Pelik kan saya ni, tulis, kemudian tinggalkan perasaan berkobar-kobar anda itu bergantung tidak bertali. Kejam. Ah. 

 
Pertama sekali, tahun ini saya mengukir sejarah, memahat, menukul dan segala bagai la. Buat pertama kali bakal meraikan hari Raya Eidul Adha tanpa berada di sisi ayah dan bonda  terchenta, abang dan adik terindu dan sanak-saudara, jiran tetangga, tanpa aroma air sirap pandan kegemaran dan kepakaran bonda, tanpa riuh rendah bunyi kanak-kanak pra matang di rumah. Ah, terlalu berat untuk dititipkan.

Apa apa pun, hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. Bukankah pengalaman itu mematangkan usia? Cewah.

Pernah suatu ketika, hujan turun dengan lebat. Daun-daun kering yang telah pun gugur dan bertebaran di permukaan tanah kembali terbang di udara, ditiup angin gerila yang mengganas. Kelopak-kelopak kemboja yang menghiasi batang pokoknya tercabut dan di bawa nun jauh ke sana bersama air hujan yang menenggelami permukaan bumi. Kemudian pada waktu itu, kami ditanya oleh abang besar, sebab apa kita ni perlu ikut berbulatan gembira.

 Kemudian, beraneka jawapan la yang terpacul keluar. Dari situ nampak la jawapan berdasarkan penerbit-penerbit buku kegemaran masing-masing. Ada jawapan yang berbaur terbitan telaga biru, sasbadi, pelani petang, tidak kurang juga jawapan berbau nasi, macam nasi lemak. Eh.

Tiada betol salahnya. Setiapa orang yang menwarkan diri untuk ditarbiyah mempunyai harapan dan hadaf tersendiri. Eh, betulkah ditawarkan? Bukan terjerat? Pape jela. Kalau nak dinukilkan sejarah asasl-usul alamatnya minggu depan pun tak habis la, memang rosak la raya kali ini. Belum sampai point lagi. Sabar.

Kalau la saya tanya anda, agak-agaknya apa ye jawpaan anda?

Abang besar cakap waktu itu, orang sudi hadir bulatan gembira ke riang ke bukan semata-mata nak riang ria raya, tapi nak berubah. Hijrah. Nak bergerak dari satu titik ke titik yang lain. Dapat satu ilmu, bergerak setapak. Ada point. Cuma kena kasi clear, berubah bukannya dari tak pakai tudung kepada pakai tudung je. Kita selalu nampak benda cenggitu, rigid sangat. Ni la, minda jumud. Hoho.



As an illustration, cewah mentang-mentang results ielts dah keluar, ok sekali lagi. Gangguan siaran. Contohnya, katalah pada suatu hari Cikgu Physics kita ajar bab munakahat dalam Islam, sesuatu yang kita tak pernah tahu, bila kita dah tahu, itu juga dikira berubah. Daripada tak tahu, kemudian tahu. Nampak tak titik titik tu bergerak?

Bila bersama berbulatan, terlalu banyak titik yang bergerak. Dahulu, ada yang tak pernah tahu ada nya entnik namanya Rohingya, tak pernah tahu pun system Khilafah sudah tumbang, tak pernah tahu pun Khulafa Ar rasyidin itu ada lima semua, eh ke empat je? Tapi sekarang macam-macam dah tahu. Ini side dishes la. Benda lagi penting, dahulu tak tahu pun hidup ini ada tujuan, sekarang dah tahu.

Titik titik sudah bergerak. Semakin lama makin kedepan.

Selain dariapda itu, ada lagi sebab yang agak penting kenapa kita perlu bersama berbulatan. Tapi, memandangkan malam ni malam raya, kita minum dulu la. Lepak-lepak, cool blog sedas dua, tanya khabar encik-encik lembu ke. Ahha.

Sebelum berpisah,izinkan saya melagukan serangkap pantun, aiwah.

Gendang di palu tanda hormat
menyambut putera bersongket biru
hadir berbulatan satu rahmat
semoga kita semua thabat selalu

Menjadi tak?
10 Zulhijjah
1434 Hijrah

2 comments:

aku-bukan-robot. said...

benarlah. dari bulatan.
mula bergerak dari tiada kepada ada. dari tak kepada ya.dari ada kepada tiada. dari ya kepada tak. itu pun pengorbanan. eh?

pada eid al-adha itu sendiri punya pengorbanan.

maka menyambut eid al-adha di perantauan.itu jua pengorbanan. (= peace

kullu am wa enta bikhair.
may all our struggles and sacrifices.
be rewarded with Allah blessings


Inspector Saahab said...

siapakah andaaa >>?

-________-