Sunday, June 16, 2013

AKU LUPA AKU KHALIFAH


Oit, nama aku Ricky. Haha, style kan. Bunyi macam moden, tapi insha Allah aku beriman. Dulu aku jahat. Dulu la. Sekarang aku dah insaf. Aku dah tak buat kerja sia-sia lagi.

Aku rasa aku dah cukup baik. Meh aku cerita sikit. Bagi motivasi kat korang semua. Dulu aku couple, dengan sorang ni. Nama dia Sofia, aku panggil dia Soft, selembut softlan. Tapi kitorang dah putus. Couple couple ni haram. Buat bazir kedit je. Apajadi kat dia pun aku tak tahu.

Aku dulu support industry tembakau Negara. Orang kata antara punca pendapatan yang boleh tahan besar kat Negara ini perdagangan tembakau la. Bagus tu. Untuk ekonomi Negara Islam aku support la. Aku perokok tegar. Tapi aku tak merokok sorang-sorang. Aku kongsi. Mulia kan. Tapi bila dah besar, bila dah mumayyiz, masuk kelas biology semua baru aku tahu, rokok tak bagus. Boleh buat mandul kot. So aku quit. Lagipun aku dengar ulamak duk bising rokok haram. Alhamdulillah aku dah quit.

Banyak lagi benda jahat aku buat dulu. Nak tahu lagi?



Aku ni kira anak yang soleh la. Bab solat memang mantap ah. Cuma dulu nak pergi solat jemaah tu liat sikit. Masa azan tu la aku nak score games. Masa azan tu la tiba-tiba notis facebook naik mendadak. So aku solat kat rumah jela. Daripada tak solat langsung, kira ok la. Lagipun aku bukan budak sekolah agama. Tapi tu dulu. Sekarang kira pakcik pakcik kat masjid dah mula senyum-senyum kat aku, nak buat menantu lettew. Yela, susah nak jumpa orang muda macam aku pergi solat jemaah, solat subuh pulak tu.

Aku dulu kaki games la. Tegar. Aktif sukan. Cakap je, sukan apa, semua aku main. Kat sekolah boleh kira aku ni ikon sukan la. Main sukan tak ingat dunia. Tak tutup aurat pulak tu. Tapi tu dulu la. Dah besar sikit, tiba-tiba langgar makcik hidayah, berubah perlahan-lahan. Main sukan tu main la, tapi bukan untuk suka-suka, just nak beriadah dan nak jaga tubuh badan.

Kalau nak cakap bab agama ni, aku bukan orang yang layak. Tapi dengan background keluarga yang biasa-biasa, aku rasa aku ni boleh kata ok la. Solat cukup. Puasa Ramadhan tak tinggal. Zakat tu belum masa lagi. Dah ada duit nanti insha Allah nak gak rasa pergi haji. Tapi setakat ni aku rasa amalan aku macam dah ok sangat.

Aku ni selain dari yang wajib, benda-benda sunat pun aku rajin gak buat. Bangun qiam. Walaupun bangun lepas tu sambung tidur tapi kira ok la.  Muda lagi kan. Puasa sunat pun aku selalu amal. Boleh kata pemuda contoh jugak la. Tu la.

Rasa macam dah cukup kot amal setakat ni. Iman asyik memuncak je. Alhamdulillah Allah pelihara. Baru-baru ni dengar bom bom kat Gaza ni. Aku tak tahu sangat. Tapi aku syukur sangat-sangat sebab duk kat Malaysia, aman je. Berbilang bangsa pulak tu. Tah tahu nak cakap macam mana.

Dengan amal aku yang boleh tahan ni aku rasa ok dah, insha Allah kalau mati esok lusa boleh kot ketuk pintu syurga. Perkara jahiliyyah aku dah tinggal. Tapi kalau korang ada cadangan nak suh aku tambah boleh jugak, tertanya-tanya jugak nak buat apa lagi.


Katakanlah "Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya? (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan".
(18:103-104)

EH JAP.

Ayat kat atas ni macam nak tuju kat aku je. Meh meh kita baca lagi detail. Aku silap kot. Mungkin nak point kat orang lain kot.


Merekalah orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan denganNya; oleh itu gugurlah amal-amal mereka; maka akibatnya Kami tidak akan memberi sebarang timbangan untuk menilai amal mereka, pada hari kiamat kelak.
(18:105)

Alhamdulillah. Ni untuk orang yang ingkar dengan ayat-ayat Allah. Aku insha Allah tak. Aku baca Quran. Malam Jumaat tak pernah tinggal baca surah al Kahfi. Ada gak beberapa surah aku hafal. Buat bacaan dalam solat.


-------------------------

Dan Dialah yang menajdikan kamu sebagai khalifah-khalifah di bumi dan Dia mengangkat (darjat) sebahagian kamu di atas yang lain, untuk menguji atas (karunia) yang diberikanNya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu sangat cepat memberi hukuman dan sungguh, Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang
(6:165)

Hoii

Kau cakap kau baca Quran tapi kau tak amal. Kau ni khalifah tapi kau tak buat pun kerja kerja khalifah ? Apa hal? Bukankah ni kufur pada ayat-ayat Allah? Dan orang yang kufur pada ayat-ayat Allah, maka sia-sialah amalan yang mereka buat walau sehabis baik. Kau tak sedar?

-----------------------------

Alamak ! Aku ni khalifah ke?
Aku lupa aku khalifah.
Jangan jadi macam aku.

----------------------------

Wahai orang-orang budiman dan soleh!  Wahai ahli zuhud dan ahli ibadat!
Di hadapanmu terbentang bahaya qanun Rabbani yang menggerunkan
Sekiranya kamu terus membisu seribu bahasa.
Janganlah kamu diperdayakan oleh zuhud dan solatmu
Perkatakan kebenaran, halanglah kemungkaran yang sedang berlaku,
Jika tidak... tunggulah saat kebinasaan dan kemusnahan

-Muntalaq

4 comments:

Anonymous said...

(Y)
khalifah dan hamba
indeed we all are
thnk you ats perkongsian ni :D

Albaihaqie.com said...

jadikan kekurangan diri sebagai pemangkin dimasa hadapan. Jangan biarkan kekurangan dan kesalahan meyekat kita daripada melakukan sesuatu yang baik.

Inspector Saahab said...

enonimoos : u re most welcome

Bai :

jzkkj atas kunjungan jauh. ahha

Anonymous said...

aku keliru tak tau nak buat apa kat rumah, nak laksanakan tugas sebagai khalifah ni. Lagipun aku tak da kawan-kawan nk kontek.Post benda2 baik kat fb,baca status2 peringatan yg kawan2 sahre,baca buku, baca blog2 islami macam blog ni, tu je keje yg aku buat. Tapi aku rasa ada benda yang kurang, macam mana nak ubah dunia kalau duduk2 gitu je? hmm...