Tuesday, April 9, 2013

CINTA TAK KESAMPAIAN

Often what makes us fall into despair is focusing on the wrong things. For example, if we’ve sinned, we focus on the sin, rather than the Most Merciful. If we’re broken, we focus on the break instead of Al Jabbar, the One who mends. If we are in pain, we focus on the pain itself, instead of on the One who removes all pain. If we are wounded, we focus on the wound instead of on the One who heals all wounds.

If we’re scared, we focus on the fear, instead of the Protector. And if we’re facing a problem, we see the problem, but not the One who can solve it. We see the lion, but not the lion tamer. We see the imperfections of dunya, but not the perfection of Allah. We see the immediate, but not the Tomorrow, the tree, but not the fruit, the thorn, but not the rose. All our pain, all our despair, all our hopelessness, stems from looking at the creation, instead of the Creator.
-Yasmin Mogahed



 
-----------------

Cikgu Azmi namanya.
Tidak terlalu tinggi dan tidak pula rendah. Putih kekuningan. Tali leher merah, kegemaran. Sentiasa bergaya, waktu itu dengan Perodua Kancil merah. BJY 7186, ah nombor daftar itu masih segar dalam ingatan Jai.

Guru Kimianya, guru kesayangannya, satu-satunya guru yang Jai tidak kekok untuk bawa berbincang, walaupun hal-hal peribadi.
-------------------

Kelas Kimia dengan Cikgu Azmi bermula. Latihan Matematik tadi pun gagal disiapakan. Pening. Kali ini, biul kepala Jai. Reaction of benzene. Ah banyaknya kena hafal. Catalyst dan condition. Products dan reactants. Ah.

Satu pun tak masuk. Serabut.

Tapi mujur dengan Cikgu Azmi. Petang petang Cikgu Azmi jemput mana-mana pelajar ke rumahnya untuk sesi diskusi. Jai tak lepaskan peluang. Kadang-kadang Jai balik dengan Cikgu Azmi.

“Jai, nanti besar kamu nak jadi apa” Cikgu Azmi mulakan bicara. Button volume radio diputar ke kiri. Bingit lagu Anuar Zain yang kedengaran dari corong radio mulai suram.

“Entah la cikgu, belum fikir lagi” sekilas mata Jai memandang Cikgu Azmi. Cikgu Azmi pula sekali sekala membalas pandangan pada Jai sambil fokus di jalan raya.

“Cikgu pula? Kenapa Guru?” Jai sambung perbualan. Sambil tangannya memeluk erat beg sekolah.

“Cikgu tak pernah bercita-cita nak jadi seorang pendidik pun sebenarnya”

“Habis tu..”

“Entah. Rasanya dulu cikgu nak jadi Pegawai Perubatan” cikgu Azmi menyambung cerita. Sekali sekala tersenyum. Jai  fokus. Kali ini samar-samar kedengaran suara Imran Ajmai pula.

“Macam mana sekarang jadi camni?”

Cikgu Azmi diam sahaja. Jai pun. Dua dua diam. Berfikir.

Orang kata dalam hidup ini, apa yang berlaku kat kita itu lah yang terbaik. Beriman dengan ketetapan, baik ketetapan yang baik mahupun ketetapan yang buruk. Bila kita buat dosa sekalipun, kadan-kadang dosa itulah yang menyentak kita untuk lebih dekat kepadaNya. Allah itu sebaik-baik perancang.

Dia mungkin tak bagi apa yang kita minta, sebab dia tahu apa yang kita minta itu bukan yang terbaik untuk diri kita. Disebabkan Dia lebih mengetahui, Dia tunjuk hikmah, perkenankan yang terbaik. Siapa sangka bekas banduan boleh jadi Presiden sebuah Negara. Siapa sangka seorang guru tadika boleh menggegarkan dunia. Siapa sangka ahli halaqah-halaqah kecil mampu tewaskan musuh di medan perang. Siapa sangka…

..Perhaps you love a thing and it’s not good for you and perhaps you hate a thing and it’s  good for you. Allah knows while you know not..
(2:216)



 “Tadi macam mana?” cikgu Azmi tukar topic. button penyaman udara ditekan. Off. Tingkap sisi dibuka separuh. Kencang, angin bertiup bertiup. Rambut Cikgu Azmi bertiup sama, berterbangan. Nampak muda.

“Macam mana? Macam mana apa ye cikgu?” Jai blur. Nak tergelak pun ada tengok rambut Cikgu Azmi ke kiri dan ke kanan.

“Chemistry, benzene, phenol segala bagai. Tadi cikgu tengok Jai macam jauh mengembara” dua-dua ketawa. Tawa mereka meresap bersama udara petang.

Jai diam pula. Buntu. Kecewa pun ada.

Jai pusing balik button volume ke kanan. Nyanyian Bob Marley di udara. Sekali sekala dia turut nyanyi bersama. Cikgu Azmi sekadar memerhati. Senyum melihat gelagat anak muridnya itu.

“Suka?”

“Best! Cikgu pun layan Bob Marley”

“Once upon a time”

“Cikgu..”

“Ye..”

“Cikgu pernah rasa menyesal”

“Kenapa?”

“Yela, menyesal jadi cikgu, tak dapat jadi Pegawai Perubatan”

“Cikgu menyesal kalau tak dapat cikgu”

“Eh kenapa macam tu?”

“Sebab… mungkin cikgu tak dapat kenal kamu”

And when My servants ask you, [O Muhammad], concerning Me - indeed I am near. I respond to the invocation of the supplicant when he calls upon Me. So let them respond to Me [by obedience] and believe in Me that they may be [rightly] guided."
(2:186)

-------------------------
"And they should try to respond to me too and believe in Me". The world "believe in Me" isn't just there for no reason. The caller has made a call to Allah. He has already believed in Him. Otherwise he wouldn't make the prayer in the first place.
 But what is Allah trying to tell us? If you don't get what you asked for, don't shatter your faith. Believe in Me. I have better things for you. Doesn't mean I don't respond to you. So chin up. Take that worry of your face. I have better plans for you.

Indeed, Allah has the sweetest way to console our hearts and soul. And give us hope to never give up on our lives.

6 comments:

albaihaqie said...

cerita yang menarik..teruskan berkarya!

Inspector Saahab said...

akhi : jay zek key key :)
kim salam sumo ! ahha

al said...

jemput melawat blog ana,,
hehe

albaihaqie.com said...

jemput yer

Inspector Saahab said...

in sha Allah :)

Alfi Ramadhani said...

jzkk atas artikel yg best ni ~~~
teruskan menulis di blog ni, akh ! XD