Monday, November 19, 2012

DAKWAH ATAU DAKYAH


“Amir..”

“Ye..”

“Kau buat ape tu?”

“Layan movie, nape? Nak join ? Meh ”

“Oh.. takpelah”

Kipas terus berpusing. Ijat duduk di meja study. Amir kat sebelah layan korea. Kejap gelak kejap sedih. Ijat bingung. Ngapain? Risau kat temannya. Rumah Islam mereka kini tak seperti dulu.

Ijat risau kat Amir. Sudah lama ikut usrah, hatta dah mula bawak usrah, tapi makin lama makin hanyut jugak. Tarbiyah dan maksiat seolah-olah bergerak seiring. Haish.

“Kau nape Jat?”

“Amir, kau tak takut ke? ”

“Kau risau aku eh? ”

“Tahu pun, dah kau tak risau?”

“Ala chill la bro, kita buat dakwah,konfem terhapus dosa-dosa, sekali sekala apa salahnya”

“Aih, yakin kau, mana dalil?”

“39:33-35” Ringkas dari Amir. Tenangkan Ijat.

Mushaf dicapai. Belek-belek. Oh.

Dan orang yang membawa kebenaran dan orang yang membenarkannya, mereka itulah orang yang bertakwa. Mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Tuhannya. Demikianlah balasan bagi orang yang berbuat baik,

Agar Allah menghapuskan perbuatan mereka yang paling buruk yang pernah mereka lakukan dan memberi pahala kepada mereka dengan yang lebih baik daripada apa yang mereka kerjakan.”

“Oh. Kan” Ijat terpana.

“Eh Mir, macam best movie tu”

“Jom la, once in a while”


-----------------------------------------------------------------------


Darah naik. Kalau ini la yang berlaku, benar-benar berlaku, parah sangat. Tapi hakikat nya ada. Ramai dalam kalangan para da’ie yang baru berjinak-jinak nak tarik-tarik mad’u ni masih gagal berpisah dengan sahabat lama di lorong gelap dahulu.

Pandai pula mereka ni, gunakan dalil untuk membenarkan perbuatan sumbang mereka itu, dalil al Quran pula tu! Nampak la di situ betapa berkesannya interaksi dengan al Quran. Eh., darah naik makin tinggi.

Benar, tidak dapat disangkal, perkataan yang paling baik adalah ajakan atau dakwah kepada Allah. Barangsiapa yang buat dakwah ini, dosa mereka walaupun yang paling buruk in shaa Allah akan dihapuskan. Ganjaran besar menanti. Namun ini bukanlah ticket untuk para da’ie kembali berjinak-jinak dan masih membelai mesra jahiliyah dalam diri mereka.

Persoalan yang lebih besar yang harus diajukan, kalau kita sendiri pun masih berteman tapi mesra dengan aktiviti kurang sopan lagi tidak senonoh sedemikian, maka dakwah apakah yang sedang kita lakukan tu? Benarkah dakwah kepada Allah? Gulp.

Kerja para pendakwah ini lebih kurang menjadi jambatan kepada orang lain untuk kembali beriman kepada Allah dengan iman yang sebenar, kita membuka jalan kepada mereka supaya kembali berpaut di bawah cahaya Islam yang sebenar dan hakiki. Eh kita? Bila mana saya guna perkataan kita, maknanya bukan saya sahaja, sedarlah anda pun diberi tugas tersebut.

Senyum.

Contoh, bila kita tak puas hati dengan silibus pelajaran Negara, sebab tak ada diterapkan tips tips untuk menjadi murabbi, maka kita ingin utarakan ketidakpuasan hati ni kepada menteri pelajaran, hoho, mantap, tapi kita tak ley direct terus kepada beliau. Mesti melalui orang tengah, paling tidak kita jumpa setiausaha dia.

Nampak?

Contoh lagi, kita nak skip kelas la katakan, nak gi ikut berdemo, kemudian kita pergi jumpa doctor untuk dapatkan medical certificate supaya dapat skip kelas dengan halal, eh halal ke? Erk. Dalam kes ni jugak kita tak directly jumpa doctor, mesti rujuk assistant dia, orang yang rapat dengan  dia.

Macam tu la kerja para da’ie.

Bila nak ajak orang kembali kepada Allah, kita dahulu mesti dekat dengan Allah. Kalau kita jauh, macam mana kita nak jadi jambatan? Tak logic.

Agak ironi bagi seorang da’ie yang buat kerja dakwah tika mana dia sendiri masih terhuyung hayang, mabuk dengan kehidupan dunia yang penuh drama ini. Parah.

Lagi parah bila da’ie sedemikian buat dakwah, dan dakwah itu menjadi!

Agaknya dakwah apa kah itu? Erk.

Bukan menulis untuk mematikan motivasi kita semua untuk buat kerja ni, Cuma sekali sekala muhasabbah diri, kita ni betul ke?
Selebihnya, sama-sama la kita fikir.

9 comments:

Anonymous said...

okay, kali ni rasa macam betul2 kena tembak.
hmmm.
jazakALLAH

Anonymous said...

assalamu'alaikum
inspector,
minta maaf
saya tak berapa faham -.-"
err,
boleh tlg jelaskn?

Inspector Saahab said...

enonimos pertama :
tahniah, masih punya rasa :)

enonimos kedua :
saya pun kurang paham apa yang anda kurang paham, boleh perjelas tak paham apa? o.O


untuk bakal bakal enonimos, jzkkj :)

Akhi. said...

T.T

Asal aku selalu terasa dengan post-post kau.
Adeh.

Inspector Saahab said...

Afiq :

kau feeling lebeh kot, adeh :P

Gagak.:.Hitam said...

Parah ditembak oleh Inspector Sahab. T.T

neno.neno. *bunyi ambulan dtg*

Pak Anond said...

terima kasih.
aku emang butuh pertolngan dari org spt kamu.
aku merasakan aku cukup lemah. justeru aku juga tidak bisa memprthankn iman ku.
aku bukan orang yg tidak mendapat usaha dakwah. bahkan aku bukan orang yang tidak mengetahui. cuma aku tidak punya pertolongan yg selalu membimbing dan mengingtkan aku.
aku terpaksa pamit dulu. nanti aku datang lagi.
jazakllah.

nawalhadiah said...

Okay terasa T.T

Aaand,, dakyah?

Inspector Saahab said...

gagak hitam

pap anond

nawal

terima kasih daun keladi :)