Tuesday, January 29, 2013

BUKAN TENTANG GEMBIRA



Kadang-kadang kita tak sedar, banyak hak hak yang belum kita tunaikan. Dalam berukhwuah, bukan semuanya tentang gembira Dalam system tarbiyah permulaanya kita larut berukhuwah. Sibuk menghayun tangan, berjalan seiringan, makan berdulangan dengan teman seangkatan. Bersama bila gembira.

Kebersamaan seakan lenyap di pertengahan jalan. Kerana di sini, banyak simpang yang kita harus tempuh. Dan tiada satu simpang pun yang sepatutnya menjejaskan hala tuju kita. Namun di saat ini akan ada yang tertipu lalu mengambil keputusan untuk belok ke kiri dan ke kanan.

Bila tiba masa ini, yang indah tadi bertukar pahit, masin, tawar dan pelbagai rasa yang tidak menyenangkan lagi. Bila tiba waktu ini, kita mula rasa kering. Mula hilang kamus yang benar-benar mampu mendefinasikan ukhuwah. Apatah lagi di tambah fillah pada hujungnya. Apa itu?

Awalnya memang menyeronokkan,
Pertengahannya menyakitkan kekadang.
Semakin kita kenal, semakin jauh pula
Dan orang kata di akhirnya ada bahagia. Mungkin.

Dalam berukhuwah, bukan semuanya tentang gembira. Ada masa yang menyakitkan. Masa masa inilah kebenaran dasar ukhuwah teruji. Dalam naungan apakah.
Kebenaran itu mesti ditegakkan walau pahit. Kadang kerana ukhuwah, kebenaran diketepikan. Kita 
tak sedar, ada satu garisan pemisah yang sangat halus yang mebezakan frasa membiarkan dan memberi ruang. Bila ada masalah dalam kalangan mereka yang berukuhwah, manisnya bertukar tawar.

Atas alasan memeri ruang kepada mereka yang mempunyai permasalahan, kita sebenarnya membiarkan mereka terkapai-kapai. Ukhuwah seperti ini sebenarnya mencemarkan terminalogi ukuhwah itu sendiri.

Orang-orang yang membiarkan mereka yang sedang berada dalam keretakan ini sebenarnya telah mencuri hak-hak dalam ukhuwah. Sedar tak sedar, kita sudah lama menjadi pencuri, dalam berukhuwah. Bila masa rakan kita ditimpa masalah kita biarkan mereka. Kita berhujah dengan alasan memberi mereka ruang dan peluang. Tanpa sadar sebenarnya di saat itulah peranan kita teramat dibutuhkan.

Saya sudah jemu.

Dibiarkan.

Dan paling jemu membiarkan.
Terbakar.

Ukhuwah itu sebenarnya satu syariat. Mereka yang berukhuwah atas dasar iman, berukhuwah kerana memahami firman ukhuwah sang Pencipta sebenarnya sedang menyahut seruan ibadah yang tak ramai mampu melihat maksud ayat ukhwah. Mu’min itu bersaudara. Ah. Sering saja didengari.

Tapi masih, ukuhwah pada mata kita yang gembira.

Ukhuwah,
Bukan semuanya tentang gembira.


-------


Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, "Muslim yang satu adalah bersaudara dengan muslim yang lain, oleh kerana itu, dia tidak boleh mengkhianati, mendustakan dan membiarkannya.

Setiap muslim yang satu terhadap muslim yang lain haram mengganggu kehormatannya, hartanya dan darahnya, takwa itu ada di sini (Baginda menunjukkan dadanya) seseorang itu cukup jahat jika dia menghina saudaranya sesama muslim"

Riwayat Tirmizi


--------


Hari ini saya melihat dengan mata sendiri ramai yang kecewa. Ramai yang sudah belok ke kiri dan kanan. Tidak kurang jugak yang serta merta turun dari bahtera ini dan memilih untuk karam di tengah lautan kerana kecewa.

Kekecewaan ini semuanya bermula dengan harapan. Mereka mengharapkan sesuatu daripada ukhuwah yang pada permulaanya dibina atas dasar iman namun di saat memerlukan mereka keliru. Apakah benar iman yang mendasari ukhuwah tadi. Terlalu ramai mangsa harapan ini dibiarkan dalam kekecewaan.


Salah siapa?

Entah.

Saya sendiri belum cukup ilmu untuk menyalahkan sesiapa. Kerana saya masih kurang jelas, bagaimanakah rupa dan hakikat amal orang yang berukhuwah atas dasar iman yang sebenar. Apabila dikatakan iman itu ada turun dan naik, apakah ukhwuah juga ada waktu waktu retaknya?

Entah.

Yang pasti, bukan semuanya tentang gembira.

Apabila dikatakan berkuhwuah itu semanis nangka madu, saya ragui itu, apakah ia pengharapan palsu? 
Yang akhirnya adalah kekecewaan?

2 comments:

aku-bukan-robot. said...

fuh.rasa macam kene fire ! haila~

betullahkan. kadang2 kita bajet dah faham dah amal apa yang kita tahu dan faham. padahal banyak yang kita lupa.banyak yang tertinggal atau sengaja tinggal
haisy.

dan bila kita anggap ukhwah itu hanya pada gembira. dah tu manusia tu hanya ada satu rasa je ke?

dan yang nyata.pada yang kecewa mungkin kene semak semula. pada niat. pada amal.

atas dasar apa sebenarnya berukhwah.

[43:67]

wallahualam.

anamuzakkar =.= said...

hanya mampu menangis

T_T

akhi. jom usaha betulkan keadaan ni.