Thursday, March 28, 2013

SUDAH LUPAKAH KITA?



Sudah lupakah kita?

Kita yang dahulu.

Di hujung minggu kita berbungkus dalam selimut. Solat subuh entah ke mana. Membuta sepanjang hari. Aku aku. Engkau engkau. Kita isi hujung minggu dengan games-games. Kita berpesta sampai larut pagi. Dengan dotanya, dengan marathon koreanya. Dengan sebaldi megginya. Kita ikut kawan-kawan ke pusat Bandar. Kita buang duit mak ayah bagi di panggung panggung wayang. Kita tengok movie itu movie ini.

Sudah lupakah kita?

Kita yang dahulu

Quran entah ke mana. Baca bila perlu. Musim exam baru kita cari sejadah. Bila malam Jumaat mulalah kita tengok-tengok surah Yassin. Hari-hari kita penuh gelak dan tawa. Solat kita tunggang langgang. Kawan-kawan kita entah apa-apa. Kita pernah sangkut dengan entah anak siapa. Malam kita tak tidur, bermadu kasih. Berbunga-bunga cinta. Tiada siapa kisah.

Sudah lupakah kita?

Kita yang dahulu

Kita yang rancak di alam maya. Usik situ usik sini. Lagu-lagu ganas dan seram yang menjadi halwa telinga. Bait-bait lirik yang entah apa maknanya yang jadi zikir kita. Di alam maya entah bermacam video kurang sopan lagi menjijikan jadi tatapan kita. Kita yang tidak pernah peduli tentang siapa jiran kita. Tidak pernah tahu apa yang berlaku di seberang sana. Anehnya kita berasa cukup baik. Cukup sempurna.

Sudah lupakah kita?

Kita yang dahulu

Yang tidak pernah ingin peduli. Tidak pernah ingin ambil tahu. Pakaian kita yang ketat bagai. Koyak rabak sana sini. Kita makan sesuka hati. Macdonald? Kitalah duta. Coca-cola itu jiwa kita. Music itu sahabat sejati kita. Kita hidup sendiri-sendiri. Cari kawan bila perlu. Kita yang kedekut. Yang berkira. Kita yang racist. Kita yang cakap kotor. Yang cakapnya asyik nak menang.

Sudah lupakah kita?

Entah bagaimana.

 Dia bimbing kita. Keluarkan kita dari lorong gelap itu.
Berikan kita cahaya.
Dalam ramai-ramai, kita yang dipihNya.

Entah kenapa.


“….Ingatlah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu dahulu bermusuh-musuhan, lalu Allah menyatukan di antara hati kamu, maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara.

Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari sana. Demikianlan Allah telah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya supaya kamu mendapat pertunjuk dan hidayahNya..”

(Ali Imran:103)


Sudah lupakah kita?

Kita yang baharu.

Sejak detik itu. Kita mula kenal erti kehidupan. Kita mula bersahabat dengan Quran. Kita mula mendekati masjid-masjid dan suaru-surau. Kita mula rasa ni’mat nya beragama. Mulai rasa signifikannya kehidupan. Mula belajar mengenali Rasul. Mula belajar mengenali Sang Pencipta.

Sudah lupakah kita?

Kita yang baharu.

Kita diperkenalkan dengan benda-benda baharu. Yang asing di waktu lampau. Kita diperkenalkan dengan dakwah. Yang suatu hari dahulu kita takut mendengarnya. Tapi aneh kita berkorbar-korbar mempelajarinya. Kita bersemangat untuk mengaplikasinya. Kita diperkenalkan pula dengan ilmu ilmu tambahan. Bahan-bahan fikrah.

Sudah lupakah kita?

Kita yang baharu

Kita berkawan dengan sahabat baharu. Yang juga pernah menjadi mangsa kehidupan. Kita mulai episod baharu. Berjalan seiringan. Menyanyikan lagu perjuangan yang sama. Sama-sama kita bersajak. Sama-sama kita menghayun tangan. Kita mengangkat janji. Sama-sama kita kecoh. Sama-sama kita ganding bahu, berdakwah dalam kelas, berpesan sesama kita.

Sudah lupakah kita?

Yang kerana dakwah kita sanggup tak tidur malam. Beramai-ramai dalam kereta yang satu kita keluar di hujung minggu. Terus menghilang. Tatkala yang lain sibuk menelaah, kita terhegeh menyantuni para mad’u. Bila ada antara kita yang malas-malas dan culas, cepat-cepat kita hulurkan tangan. Kita yang erat dan utuh.

Sudah lupakah kita?

Tapi aneh.

Setelah sekian lama, hilang semua itu.
Mana pergi kita yang baharu ?
Kenapa kita kembali kepada yang dahulu?


Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungi, dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung lalu Dia memberikan petunjuk dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan lalu Dia memberikan kecukupan
(Ad Duha :6-8)


Sudah lupakah kita?
Ikhwah dan Akhwat sekalian?

2 comments:

hambaNya said...

TT.TT

mnyentuh ulu hati dan kelopak jantung

Anonymous said...

sungguh kita benar diuji dgn dunia T_T