Wednesday, March 27, 2013

WALAUPUN DUA SAAT


Angkatan pelopor Islam itulah angkatan yang mendapat taufik Allah dan akan berjaya. Sesiapa yang tidak menyertai mereka sekarang, pasti akan menyesal dan ‘kecewa habis’ sebagaimana Zuljausyan al-Dhababi r.a., seorang sahabat Rasulullah S.A.W. yang tidak Islam kecuali selepas pembukaan Mekah. Rasulullah SAW.  pernah mengajaknya kepada Islam selepas peperangan Badar

“Baginda bersabda:

“Tidak mahukah kamu menjadi salah seorang pelopor dalam kerja itu”?

Dia berkata: “Tak mahu”

Baginda bersabda: “Apakah yang menahan kamu”?

Dia menjawab: “Aku telah melihat kaummu mendustakan, mengusir dan memerangi kamu. 
Tengoklah nanti. Jika kamu mengalahkan mereka, aku akan berimanlah.. dan aku akan mengikutmu. Jika mereka mengalahkan kamu, aku tidak akan mengikutmu.

Setelah beliau Islam, dia sentiasa kecewa dan menyesal kerana tidak segera Islam ketika diajak oleh Rasulullah S.A.W.”

Bukankah pada hari ini, ramai orang berfikiran sama seperti beliau? Realiti pertempuran Is­lam mengajak mereka supaya menjadi kelompok perintis,  pelopor, pendahulu dan ketua kebangkitan Islam, tetapi mereka enggan. Mereka hanya duduk memerhati di belakang dan menunggu siapakah yang akan menang.

Berapa banyak agaknya jari-jemari yang akan digigit kerana rasa kesal ketika Allah memberi kemenangan kepada kumpulan Islam?


-Al Muntalaq
-Bab 9


-------------------------


Dan mengapa kamu tidak membelanjakan harta benda kamu pada jalan Allah? Padahal Allah jualah yang mewarisi langit dan bumi (serta segala isinya). Tidaklah sama di antara kamu, orang-orang yang membelanjakan hartanya serta turut berperang sebelum kemenangan (Nabi menguasai Mekah).

Mereka itu lebih besar darjatnya daripada orang-orang yang membelanjakan hartanya serta turut berperang sesudah itu dan tiap-tiap satu puak dari keduanya, Allah janjikan (balasan) yang sebaik-baiknya. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu kerjakan.

(Al Hadid :10)


-----------------------


Tidak sama. Sebelum. Sesudah itu.
Lebih tinggi. Darjat.

Tidak sama.

Hari ini ramai orang nak buat baik. Cuma ternanti-nanti. Menunggu dan menanti waktu yang sesuai. Kisah sahabat yang menyesal tak habis di atas cukup wajar untuk kita taddabur dan ambil pengajaran. Jangan sampai nanti kita pula menggit jari, gigit gigi dan gigit segala ada kerana tidak memanfaatkan peluang yang ada.

Ayat Quran di atas, jelas.

Tidak sama yang berjuang sekarang dan selepas ini. Tidak sama itu bahasa mudahnya berbeza. Di mana perbezaannya ? darjat di sisi Allah.

Mengapa Allah menggesa kita untuk be part of ‘this’ sekarang, now, instead of selepas ini, sesudah itu? Kerana kita tidak tahu apakah masih ada ‘selepas ini’ buat kita. Atau kita bakal pergi sebelum sempat mengecapi fasa ‘selepas’ ini.

Keduanya, sekarang, kenapa kita tidak mahu bertindak sekarang ? Bertindaklah sekarang. Shieldtox kan ada. Eh. Ini kerana sekarang kita rasa malas. Kita rasa masih awal. Kita mahu guling-guling atas katil dulu. Kita mahu habiskan ais krim potong yang semakin cair itu. Kita mahu chill dulu. Ketahuilah, di saat dan titik itu, itulah saat dan titik yang terbaik untuk kita bergerak. Di saat itulah kita butuh mujahadah yang tinggi. Di situlah titik tolak yang terbaik dan termahal nilainya di sisi Allah.

Malangnya kita masih menuggu.


Ketahuilah,

Tidak sama orang yang menginfakkan hartanya sekarang dan yang bercita-cita untuk menginfakkan hartanya selepas sudah bekerja nanti walaupun sekarang di sedang bertungkus lumus mengumpul emas segunung Kinabalu untuk diinfakkan. Tetap ia tidak sama.

Tidak sama orang yang membawa halaqah walaupun satu sekarang berbanding orang yang bercita-cita untuk membawa dua puluh halaqah (o.o) setelah dia bekerja nanti. Tetap tidak sama.

Tidak sama orang yang bersama-sama dalam gerabak dakwah dan tarbiyah sekarang berbanding orang yang memasang niat untuk menggabungkan diri minggu hadapan, bulan hadapan mahupun tahun hadapan atas alasan belum bersedia atau apa-apa aje alasan yang ‘nyah kau alasan’.

Tidak sama orang yang ingin menghabiskan bacaan al Quran, tilawah dan taddaburnya selepas ini, berbanding orang yang sedang berusaha gigih menyempurnakannya sekarang meskipun dia dibanjiri kerja yang bertimbunan, komitmen dunia yang mendayu-dayu memujuknya untuk berteman tapi mesra.

Tidaklah sama orang yang ingin menyambung menelaah pelajaran dan membaca untuk persiapan peperikasaannya sekarang berbanding yang menunggu-nunggu tarikh semakin hamper dengan tarikh peperiksaan untuk memulakan langkah pertama.

Tidaklah sama orang yang menunggu masuk waktu tidur untuk menyempurnakan mutaba’ah amal hariannya berbanding orang yang bersegera memenuhi jadual amal tersebut. Tidak sama dan tidak serupa.

Tidak sama orang yang memulakan tarbiyah dzatiyah sendiri, tanpa kelolaan murabbi  berbanding orang yang menunggu untuk ditegur untuk mula mempertingkat amal dan memperbanyak bahan bacaan, serta menyantuni adik-adik dan sebagainya.


Sesaat selepas ini tidak sama dengan sesaat sebelum ini 
walaupun bezanya dua saat. Ya. Walaupun dua saat.


Jadi apa yang kita tunggu ?

 
Jangan kita jadi seperti berikut;

(Pada saat itu) mereka menyeru orang-orang yang beriman: “Bukankah kami bercampur gaul dengan kamu (di dunia dahulu)?”

Orang-orang yang beriman menjawab: “Benar! Akan tetapi kamu telah membinasakan diri kamu dan kamu telah menunggu-nunggu , dan kamu pula ragu-ragu (terhadap perkara-perkara ugama) serta kamu diperdayakan oleh angan-angan kosong 

sehinggalah datangnya (maut) yang ditetapkan oleh Allah (kepada kamu). Dan (selain itu), kamu pula diperdayakan oleh bisikan Syaitan dengan (pengampunan) Allah (semata-mata dan melupakan azabNya).

“Oleh itu, pada hari ini tidak diterima penebus diri dari kamu, dan tidak juga dari orang-orang kafir. Tempat tinggal kamu ialah neraka, nerakalah sahaja penolong kamu, dan itulah seburuk-buruk tempat kesudahan kamu!”

(57:14-15)


T_T

5 comments:

Inspector Saahab said...

rasanya tiada typo :)

PC1667 said...

Ada. Hamper :)

PC1667 said...

If hamper tu ialah typo yang disengajakan, then this one: peperikasaannya. Haha.

Inspector Saahab said...

hamper itu auto typo. i wrote hampir. biasala microsoft menggedik jadik hamper. -_-

ok yg tu memg typo.

tyro said...

T.T
Procrastination is the thief of time..