Saturday, May 18, 2013

BUMI BUKAN SFERA ?



Baru saja berjumpa dengan Encik Suhaimi Ramly, seorang jurulatih Olimpiad Matematik peringkat kebangsaan. Baik orangnya. Semoga Allah memberikannya kekuatan untuk terus melatih anak bangsa dalam bidang yang kurang diceburi di Malaysia ini.

Seorang lulusan daripada Massachussets Institute of Technology (MIT), sebuah institut pengajian tinggi yang berada di top 5 ranking universiti di dunia, terkenal kerana sentiasa menghasilkan graduan bijak pandai, saya yakin bahawa Encik Suhaimi Ramly ini seorang cendekiawan yang berpengetahuan luas. Memang sesuailah tugas jurulatih Matematik ini diberikan kepada beliau. Beliau pernah membawa nama Malaysia ke Olimpiad Matematik peringkat antarabangsa beberapa kali sebagai peserta, jurulatih dan juga hakim. Kali terakhir (kalau tak silap), beliau mengiringi wakil Malaysia ke Olimpiad Matematik di Argentina pada Ogos lepas.

Dengan ini, saya ingin menasihati kawan-kawan dan juga diri saya sendiri, walau hebat mana pun guru kita, kalau mereka turun dari langit sekalipun, kita takkan mencapai kejayaan dalam pelajaran jika kita sendiri yang tidak berusaha.


---


Petikan di atas saya kopipes dari status mukabuku seseorang kerana ia sangat menyuntik semangat. Apa-apa pun apa yang saya nak merepek kat bawah nanti tiada kena mengena dengan petikan di atas. Juga tiada kena mengena dengan mana-mana individu. Tiada kena mengena. Saya ulang.

Tadi saya memang nak tulis something, tapi sekarang dah blank.

Di musim peperiksaan ini, suka saya untuk mengingatkan diri sendiri dan kawan-kawan sidang pembaca, cewah. Ada orang bila berada dalam keadaan gawat, mereka makin dekat dengan Allah, makin teguh kebergantungannya. Dan ada juga orang yang makin gawat, makin jauh dengan Allah dan makin lemah kebergantungan terhadapNya.

Saya Cuma nak merepek satu perkara.

Menuntut ilmu itu memang wajib. Tapi belajar sampai bijak, itu bukan kewajipan. Kerja kita, tuntut ilmu. Jadi pandai ke tidak, itu rezeki. Ada masa-masa, Allah tutup pintu ikhtiar buat kita. Contoh bila dah masuk dalam exam hall, sudah tidak ada lagi peluang untuk berusaha. Pada masa ini, Allah nak tarbiyah kita untuk tawakal kepadaNya.

Cuma saya sedih apabila ada dalam kalangan kita cakap menuntut ilmu wajib, belajar itu beribadah, tup tap tup tap solat tunggang langgang. Berjaga malam sampai tak ingat dunia. Malam atau siang pun dah tak reti nak beza, tengok tengok Quran entah terbang ke mana. Kalau orang biasa-biasa, mungkin kita boleh consider, tapi ini mereka yang turut berada dalam system tarbiyah.

Nak salahkan siapa?

Biasalah. Bumi mana yang tidak ditimpa hujan. Sebab itu tergerak hati saya untuk menulis di sini. Bagi peringatan. Dan orang pertama yang baca peringatan ini mestilah saya sendiri.

Kadang-kadang saya tanya diri sendiri, betulkah study itu ibadah?

Bagi orang yang buat dakwah, bergelar da’ie betulkah study itu melajukan gerabak ini? Dan betulkah kita benar-benar study untuk memajukan dakwah kita?

Banyak soalannya.

Terpulang la kepada anda semua, kaca mata apa yang bakal anda guna untuk melihat peranan study dalam hal ini. Cuma, itulah pesanan penaja pada hari ini.

Kalau rasa sebab terkejar kejar keputusan peperiksaan yang cemerlang, kita sangup tidak hadir liqa’ maka ada something wrong la tu dengan niat kita.

Kalau kerana mendambakan  keputusan peperiksaan yang tip top gaban, kita sanggup berjaga malam, sehingga amal-amal fardi kita berterabur je atas meja, jadual-jadual amal putih tidak bertanda, kosong dan sepi, maka mari kita renung sejenak.

Kalau kerana ingin benar-benar mempersiapkan diri untuk menghadapi peperiksaan, takut results yang teruk menjadi fitnah kepada dakwah kononnya, maka kita korban masa muayashah dengan mad’u, letak ketepi al Quran dan sebagainya,mari kita duduk sekelumit masa Cuma, renungkan kembali.

Saya takut juga lihat ini semua, dulu kita semanagt bercerita pasal robot, kitaran bodoh, tujuan hidup, hidup bukan sekadar untuk diri sendiri, tapi kelihatannya cakap-cakap itu semua semakin menjadi dalam kehidupan kita hari ini. Rasa seperti kitalah robot yang dicanang dulu.


Bukanlah ini bermakna, bakar buku. Lempar kalkulator. Tapi anda tahu maksud saya bukan ? Jangan lupa bahagina dunia. Tapi jangan lupa juga, kita nak syurga.


Risau?

Tawakal.

Tapi ironi juga bila difikir balik,

Bila kita anjur program program tarbiyah, lead halaqah ataupun jadi mas’ul daurah dan sebagainya, tidak sebegini manifestasi risau kita. Apakah bumi bukan lagi sfera?

7 comments:

Unknown said...

Terbaik dari ladang~

Anonymous said...

Terasa ditembak berdas das.

Ninja Osem said...
This comment has been removed by the author.
Ninja Osem said...

sentap habis~
senapang apa enta guna? sume tepat je kena kt hati..o.O

Anonymous said...

betul , ouch ouch . hmm menyesal pun x berguna

Unknown said...

Tepat! Terima Kasih Jazzakallah Khairan :)

Inspector Saahab said...

ninja osem : saya tahu comment yg anda dah delete tuh. muehehe


Jazakumullahu kheiran katheera :)

apa-apa pn untuk makluman sy sdg in battle of exam slama 6 minggu. lebih lama drpada proses pilihan raya, _ _"

dan belum pernah ada daurah atau apa2 program khusus tarbiyah selama 6 minggu !

Doakan yek :)