Sunday, June 30, 2013

TADABBUR #8



Awas. Panjang -,-

Ketahuilah bahawa kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan hiburan serta perhiasan, juga bermegah-megah di antara kamu serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak;

samalah seperti hujan yang menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu menjadi kering dan engkau melihatnya berupa kuning kemudian ia menjadi hancur.

Dan  di akhirat ada azab yang berat dan  keampunan dari Allah besar serta keredaan dan  kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu.
(Al Hadid:20)


Courtesy of Madmie China :)
 
Dalam ayat yang satu ini, cukup sarat dengan isi dan pengajaran. Sekali tengok macam biasa je. Dua kali tengok macam, boleh tahan. Tapi bila dah tengok berkali-kali, menakjubkan. Sangat menakjubkan bagaimana perumpamaan yang Allah s.w.t buat untuk menggambarkan kehidupan dunia.

Allah sifatkan kehidupan di dunia dengan permainan, hiburan, perhiasan, bermegah-megah, memperbanyak harta dan keturunan bukan sekadar sifat biasa-biasa. Tapi ada kaitan yang sangat signifikan dengan fasa hidup seorang manusia, secara umumnya.

Penyusunan sifat-sifat ini sebenarnya merujuk kepada obsesi yang melanda kehidupan seorang manusia daripada kecik sehinggalah meningkat dewasa dan menjadi tua. Ada kaitan yang sangat rapat dan signifikan.

Pertamaan nya, Dunia ibarat permainan.

Hmm. Hampir semua orang sewaktu usia kanak-kanak, sejak dilahirkan suka akan permainan. Saya dan anda pun. Kan. Kantoi. Pada waktu ini, apa yang kita tahu, nak main je keje. Main sorok-sorok, masak-masak, kereta kebal kereta tak kebal la, jongkang jongkek la, beli pedang dan jadi adiwira la.

All we know were play and play. Other things, we do not care as long as we can go and play. At that moments.

Bahkan jika tidak dapat bermain, ada yang merajuk. Buat drama di kedai permainan. Menangis, tarik baju mak bila baby doll yang kita idamkan tidak dapat dibeli. Meleleh hingus bila patung power rangers kita tidak dibeli oleh ayah atau ibu. Begitulah dunia, permulaanya.

Kemudian dah besar sikit, tiba masa untuk sendaguraun, hiburan.

Obsesi baharu muncul. Instead of just go outside and play, daripada penat tendang bola plastic, main dengan anak patung yang membosankan itu, we want more. We want more, we want more. Tiba-tiba buat flash mob. Kita mula mahukan hiburan.

Hiburan yang macam mana ?

Yes. Such entertainment like that. Yang perempuan mula meminati drama-drama korea. Mulai menaruh minat pada artis tempatan dan antarabangsa. Yang lelaki mula kegilaan games. Kegilaan menonton bola di stadium. Hiburan seperti mendengar lagu, menonton wayang, keluar tengah malam, melepak dan buat lemak. Buat nasi lemak pun ada.

Inilah hiburan yang mula menjadi tema baharu dalam kehidupan seseorang tatkala mengenal erti kehidupan di dunia.

Setelah membesar sedikit demi sedikit, hiburan mulai kurang signifikan.
Bila dah baligh, mencecah usia remaja, obsesi baharu pada tempoh ini ialah perhiasan atau kecantikan. Inilah yang dinyatakan dalam al Quran mengikut turutannya dan inilah hakikat yang berlaku.

Di usia ini, baik lelaki mahupun mula memikirkan rupa dan penampilan. Tidak seperti sebelum ini. Waktu usia kanak-kanak, kita mungkin tak kisah tak pakai baju. Atau pakai baju saiz mazam jubah. Atau pakai baju ada corak bunga-bunga untuk lelaki. Tapi di fasa “perhiasan” ini kita mula mengambil berat dengan seberat-beratnya on how do we look.

Jangan terkejut jika ada si perempuan yang enggan ke kelas kerana ada jerawat batu atas hidungnya. Jangan hairan kalau ada si lelaki yang spend on hair gel, deodorant, powder, hair shampoo lebih banyak daripada dia spend on food. Kedua lelaki dan perempuan, berjam berdandan. Waktu ini, cermin menjadi sahabat sejati.

Anda pun begitu, kan.

Pakai kasut nat matching dengan handbag. Pakai belt nak matching dengan color stoking. Beli jam nak yang branded. Jeans pun nak yang mahal. Mesti saiz sesuai. Ini hakikat kehidupan dunia. Obsesi pada kecantikan, perhiasan. Kalau jalan, asal jumpa cermin je mesti stop. Jumpa cermin je stop. Asal stop je, jumpa cermin la tu. Sama ada cermin kereta, cemin tingkap, mahupun cermin err ok dah.

Ini tidak bermakna pada waktu ini kita sudah tidak mahukan hiburan, of kos hiburan masih menjadi kehendak, Cuma ada desire baharu yang lebih mendominasi pemikiran kita, yakni untuk tampil smart dan kemas.

Kemudian masa pun berlalu.

Mulalah ke alam university ataupun kerja.

Pada waktu ini, ada yang dah mula matang, ada yang dah benar-benar matang. Kecantikan, wajah dan rupa bukan lagi isu utama. Sebaliknya mereka mula cuba menonjolkan kemampuan diri masing-masing. Bermegah-megah. Showing off. Yang student mula focus pada pelajaran, mahu dapat anugerah dekan. Mahu jadi top scorer. Mahu berlumba dan berbangga.

Yang dah masuk alam kerja, mahu kerja yang baik. Rata-rata jadi workaholic sebab mahu tunjuk betapa mereka ini berkerjaya. Sanggup balik malam untuk kenaikan pangkat. Supaya nanti boleh buat modal bila orang tanya kerja apa, jawatan apa, gaji berapa dan so on. Mulalah juga beli kereta yang baik. Nak ada rumah.

Pada fasa bermegah-megah ini, masing-masing mahu buktikan bahawa mereka mampu hidup berdikari. Tanpa sokongan ibu bapa dari sudut ekonomi. Masing-masing mahu tunjuk pencapaian mereka. Cuba mengagumi rakan-rakan, keluarga, jiran, cikgu-cikgu dan kenalan yang lain.
Sudah penat bemegah, rasa syok dengan pencapaian diri, tibalah ke alam yang lebih serius.

Perkahwinan.

Yes.

Bila dah kahwin, obsesi baharu ialah berlumba-lumba mengumpul harta dan kekayaan. Kerja double workaholic. Kita yang mungkin dulu sekadar bekerja di office, di fasa ini mungkin sudah ada yang jalankan business sampingan. Jual kad to up. Jual produk kecantikan. Tanam jagung. Jual album nasyeed dan sebagainya.

Kerana begitulah yang dinyatakn dalam Al Quran, obsesi baharu ialah mengumpul kekayaan.
Untuk siapa?

Untuk masa depan. Kerana obsesi yang bakal muncul setelah itu ialah anak keturunan. Ramai yang bekerja keras untuk keselesaan anak-anak. Mula fikir sekolah anak-anak. Mula fikir pakaian, makan-minum anak-anak. Bahkan bila anak-anak sudah besar dan bekerjaya, ada juga yang masih fikir pasal cucu pula.

Begitulah, obsesi yang berterusan.

Nampak tak permainan di situ?

Begitu tepat perumpamaan yang Allah susun, dan hal ini, kitaran ini berterusan, sepanjang zaman. Walaupun perkara yang sama berlaku di zaman mak kita, tetap ia berlaku di zaman kita. Bukan tidak mengambil pelajaran, tapi seolah begitulah kecenderungan manusia.

Cuma diingatkan sekali lagi,

Perkara asalnya,

Semua obsesi ini ada fasa tersendiri dan bersifat sementara. Sementara. Itulah pengajaran terbesar ayat ini 

Ok kita sambung lain kali :)

4 comments:

Anonymous said...

macam lecture Nouman Ali Khan!:D

Inspector Saahab said...

haah. memang dari situ puns :)

Unknown said...

wahaha.. kantoi tak cite :P

Inspector Saahab said...

haha sibuk je Aiman :P

sbnarnya tak habis lagi ni. nt aku bitau ah sumber hehek