Monday, July 8, 2013

OLE-OLE DARI BTN



Ini cerita benar.
Tetapi yang sudah ditokok tambah mengikut selera rakyat tempatan.



----------------

“So now each of you got a piece of plain paper. What you need to do is, fold the paper, two times so that at the end there will be lines dividing the paper into four parts.”

Tengok kiri tengok kanan. Semua lipat kertas putih bersaiz Aempat(4) yang diberikan. Tekun dan khusyuk. Aiman tak tahu, nak lipas dua kali macam mana. Melintang dua-dua atau melintang dan membujur, atau melintang patah.

Aiman lipat je, macam orang lain. Aiman tak kesah. Kan.

Dah lipat, semua peserta yang lain buka lipatan. Kertas tadi sekarang ada empat bahagian.

“Can You see four parts of the paper?”

Ada la dua tiga orang jawab, “Can”

“Baik, ada empat benda kamu kena tulis dan senaraikan di keempat-empat bahagian kertas tu. Bahagian-bahagian tu cuba senaraikan strength, weakness, opportunity dan threat. Is that ok?”

Semua senyap. Sama ada ok atau tak ok langsung.

“Ok akak bagi 15 minit, nanti kita bentang sama-sama”

Sesi menyenarai bermula. Sesi melihat senarai kawan sebelah pun bermula. Senaraikan kekuaranm your strength, tak mudah Kak. Rata-rata tak pernah nak fikir apa kekuatan mereka.

“Semua dah siap”

Nampak gayanya cam tu la Kak. Bisik Aiman.
Dalam hati jela.
Memandangkan semua masih kaku bisu.

“Dah”

Ceazaan bersuara.

“Ok sekarang siapa nak volunteer bentangkan dulu senarai dia?”

Haha. Ni part best. Macam biasa.
Aiman tengok Amin. Amin tengok Dolah. Dolah tengok Ester. Ester pula buat-buat tunggu nama disebut.


“Haa Sunil, cepatla, kau macam hyper je”

Sound Amin.

Oh lupa nak kasi intro gempak sikit.

Waktu tu pagi. Matahari sudah pun dalam perjalanan menampakkan dirinya. Daun-daun gugur menghiasi lapangan padang kawad. Burung-burung berbagai saiz bertebaran demi sesuap nasi. Pandangan terbatas. Sama ada kabus pagi hari atau jerebu masih belum surut. Entahlah.

Hambar.

Sunil bangun dan mulakan perbentangan dia.


“Actually saya pun tak tahu la apa kekuatan saya but what I wrote here is I have a clear vision for what I want to be. Besides, I have my parents and friends who are very supportive…”

Ok panjang la huraian dia. Biasa.
Macam kemahiran berfikir kreatif dan kritis.

Lepas habis turn Sunil, Dolah pula mara kedepan. Mulalah Dolah dengan gayanya. Berdentan-dentum dia bagi, hurai panjang lebar. Semua dengar.

Ha, yang aku tunggu Ester la. Ester Hoy. Dia macam last sekali gak ah. By the way, siapa aku? Aku bukan Saahab. Jauh sekali.


“….Ramai yang tanya saya kenapa saya nampak tenang je, bila masa tengah A-Level pun orang kata apalah Ester boleh still pergi main badminton. Sebenarnya nampak je tenang but still I was worried. But I think, one of my strength is my good relation with God. That’s all where the peace and other strengths come from.

When we hold to the power that shall never ends, we will fell secured and safe no matter what condition we are in..”


Antara point dia yang mantap.

Ester Hoy. Ni kalau dalam kalangan penganut Kristian yang lain kat kolej, sah-sah dia ni mas’ul missionaries diorang. Respek. But she has her point yang mana aku sangat setuju dan kagum.

Dependency.

Kat atas ni intro. Sentap. To me la.
 
I learnt something from a non-muslim friend. And if she was a Muslim, I believe she must be more Muslim than I do.

Perasaan takut, gundah gelana dan risau ini antara fitrah, perasaan yang wujud dalam diri manusia. Memang ada. Banyak benda yang pada hari-hari yang lepas kita takut, dan untuk hari-hari mendatang pun kita takut dan risau.

Unless kalau seseorang itu ada bebola ajaib yang boleh bagitahu macam mana future then it should be fine. But unfortunately nobody has that. Yang saya kenal la. Mungkin anda ada kenal orang-orang macam ni kat luar sana.

Contoh dalam kehidupan tipikal rakyat Malaysia yang harmonis, yang hidup berprinsipkan Perlembagaan Negara, di bawah system Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan, antara perkara yang menjadi kerisauan adalah keputusan hekzem di setiap peringkat, risau akan status kestabilan politik tanah air, risau akan perkembangan kewangan Negara dan sebagainya.

Peh bapak patriotic.

Tapi sebenarnya dalam Quran ada menceritakan dua golongan yang pada mereka ini tidak ada kerisauan.

Dan mereka berkata, “Segala puji bagi Allah ynag telah menghilangkan kesedihan dari kami. Sungguh, Tuhan kami benar-benar Maha Pengampun, Maha Mensyukuri,

Yang dengan kurniaNya menempatkan kami dalam tempat yang kekal, di dalamnya tidak kami merasa lelah dan tidak pula merasa lesu”
 
(Al Faatir :34-35)

Golongan pertama, yakni ahli syurga.
Of kos la, beruntung la bagi mereka yang telah bergelar ahli syurga, tidak ada lagi kerisauan bagi mereka. Kekal dalam syurga, tanpa rasa lelah mahupun lesu.

Tapi bagaimana dengan kita yang masih hidup? Perjuangan untuk syurga itu kadang-kadang membuatkan kita risau.


Jangan risau, jangan sedih, golongan kedua


Ingatlah wali-wali Allah itu tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati.
(Yunus :62)

The only way, jadilah kita semua wali-wali Allah
:)

Iaitu orang-orang yang beriman dan sentiasa bertakwa. Bagi mereka berita gembira di dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi janji-janji Allah. Demikian itulah kemenangan yang agung.
(Yunus: 63-4)


The rest of the story, saya serahkan kepada anda untuk mencorakkannya .

2 comments:

ENCIK MUSAB said...

And this...this...

*Pandang langit, tutup mata..nangis..

Inche gabbana said...

Kita takkan tahu kita beriman selagi tak diuji kan..?

Senyum.