Friday, July 26, 2013

SIAPA SAHABAT AL-QURAN?



Simon Santoso, bukan nama sebenar, merupakan seorang pelajar kesayangan guru-gurunya di sekolah. Anak muda yang sering menunjukkan prestasi akademik yang gemilang serta aktif dengan penglibatan aktiviti ko-kurikulum membuatkan dia diminati ramai. Bak kata pepatah, pemuda harapan bangsa, pemudi tiang Negara. Pepatah moden.
Pada suatu pagi yang hening,

“Eh Simon, ngapain kamu di sini? Apa kamu enggak ada kuliah sih pagi ini?”

Ketua Warden asrama terserempak dengan Simon dalam kamar tidurnya, masih lagi tidur walhal saat itu dia pantasnya berada di bilik kuliah bersama teman-teman yang lain. Dialog tu bunyi indon sikit, nama pun Simon Sontoso, orang Jowo la katakan.

“Eh Cikgu Budi, perut saya lagian bikin hal pagi ini, minta excuse ya cikgu”


----------------------

“Simonnn, kamu tidak puasa hari ini?”

Sekali lagi beberapa hari yang lalu, di Bulan Ramadhan, Simon kantoi makan peha ayam masak merah, senyap-senyap dalam biliknya. Nah, kali ini kita dengar pula apa alasan Simon ini.

“Saya lapar bangat cikgu”

“Eish, mana bisa kamu tidak puasa. Saya keciwa bangat sama kamu”


Simon, oh Simon.


Harapkan pagar, pagar makan padi. Begitulah keciwanya Cikgu Budi.


----------------------



Kalau kita perhati soalan-soalan yang diajukan oleh Cikgu Budi, dia berasa hairan dan kaget. Simon sepatutnya ke kelas atau berpuasa tapi gayanya dia tidak.

Saya pun akan pelik dan hairan.

Nah, mari kita lihat ayat dibawah pula,


Maka tidakkah mereka yatadabbaru (menghayati) ayat Quran?
4:82

Kalau kita dialogkan ayat di atas, bunyi nya macam ni,

“Eh, apa kamu tidak tadabburi ayat Quran itu?

Eh eh.

Maknanya soalan ini diajukan dalam mode hairan, kaget. Kalaulah Quran itu tidak perlu ditadabburi, dihayati, maka soalan ini tidak relevan. Yang menariknya tuan-tuan dan puan-puan sidang pembaca, dialog ini dari al Quran sendiri, dari Allah.

Tidak pelik ke kita, bila Allah tanya macam tu?

Maknanya tadabbur al Quran tu satu perintah, behind the lines. Kalau Allah perintah apa hukumnya? Ini bukan soal hukum.

Dan, sekali lagi diajukan,


“Maka tidakkah mereka yatadabbaru (menghayati) ayat Quran ?
Ataukah hati mereka sudah terkunci ?”
47:24

Dua kali Allah tanya soalan yang sama. Yang saya jumpa setakat ini la dalam al Quran tapi kali ini, ada penambahan sikit, seolah-olah

“Ke hati Kamu dah terkunci?”

Macam tu.

Panahan ini. Panahan tepat kat kita semua.


-----------------------------

Saya dengan penuh kerendahan hati, mengajak anda semua untuk mentadabbur ayat Quran ini, usahalah sebaik mungkin. Pasti besar benar hikmah mentadabbur ayat Quran, sehinggakan dua kali Allah sebut dalam ayat Quran.

Bahkan bila mana kita mentadabbur atau menghayati ayat Quran, kita sebenarnya sedang menyahut seruan Allah s.w.t yang pasti memuliakan dan meninggikan darjat kita. Tidak cukup sebenarnya sekadar kita baca sahaja al Quran itu, tapi hayatilah, dan ambil ibrah.

Atas dasar itu, ada beberapa post kat sini, saya kongsi tadabbur Quran, untuk membantu kita semua dan membakar semangat kita untuk lebih dekat dengan Quran. Apa yang saya kongsi itu, sekadar tadabbur, atau khowatir, lintasan-lintasa yang Allah ilhamkan bila mana kita membaca Quran, bukannya tafsir.

Dan saya ada la juga rujuk kitab untuk menambahkan penghayatan untuk manfaat bersama. Pokoknya, marilah kita tadabbur Quran, dalam satu hadith, saya tak pasti matannya, mafhumnya, Rasulullah cakap Quran akan datang pada hari Kiamat sebagai sahabat, dan memberi syafaat kepada kita.


So, nak jadi sahabat Quran kat sana?
Kena lah bersahabat sekarang.

Jangan pula kita jadi golongan, atau kaum yang mengecewakan Rasulullah kerana mengabaikan al Quran sebagaimana diceritakan dalam surah al Furqan,


Dan Rasul (Muhammad) berkata, "Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al Quran ini diabaikan"
25:30

Sanggup kita kecewakan Baginda?
Dan pada waktu yang sama kita mengharapkan syafaat dari baginda?
Irony.


So bagi anda yang sudah terlepas sesi TADABBUR sebelum ini, boleh klik [sini]

No comments: