Thursday, August 1, 2013

SUDAH ASLI KAH KITA?



Semalam kita Sambut Hari Pahlawan.
Kalau tak percaya sila rujuk previous post. Iklan.

Hari ini dunia sukan Negara dikejutkan dengan pemergian pemain hoki kebangsaan yang banyak berjasa menaikkan nama Negara melalui sukan hoki yakni Mendiang Chua Boon Huat, yang maut nahas jalan raya pagi tadi. Peh dah macam laman sukan tidak rasmi pula.

Apa-apa pun saya merupakan seorang daripada masyarakat civil yang meminati mendiang dalam arena sukan hoki, atas bakat dan professionalism yang mendiang pamirkan di atas padang. Namun tak de la saya minat gila sampai hafal no IC atau beli bunga bagi kat dia.

Yang menarik, apa yang saya tahu, mendiang merupakan satu-satunya pemain hoki berbangsa Cina yang sering beraksi untuk Negara di atas padang, so selalu tertonjol la aksi beliau. Memandangkan player lain kebanyakannya berbangsa India dan Melayu.

Ok jangan cakap saya racist.

 (Google)

Apa-apa pun, hari ini kita ingin bercakap soal keaslian.


Hmm. 
Keaslian.

Jika kita perhatikan sejenak di sekeliling kita, banyak perkara sudah hilang nilai keasliannya. Entah mengapa, meniti perederan masa, keaslian sesuatu benda makin terhakis, dan kita lebih cenderung untuk memilih yang tidak asli. Err. Macam merepek.

Cakera padat yang asli, sudah tidak laris. Hadirnya cakera padat cetak rompat yang lebih mendapat tempat di hati masyarakat. Keaslian riadah, sukan dan permainan telah dicemari dengan adanya video games dan permainan dalam pintu (indoor games) yang lebih diminati.

Banyak lagi.

Bila kita dengar orang cakap Malaysia Masih Aman, sebenarnya aman yang dimaksudkan sudah tidak asli. Dicemari dengan kes kes jenayah yang berlaku saban hari. Tugas seorang guru yang sepatutnya mendidik anak-anak bangsa sudah tidak asli, diseleweng, dikerah untuk agenda politik. Tengok kiri tengok kanan. Statement panas.

Keaslian. Sudah dirobek.

Apa lagi?

Islam sendiri sudah tercemar keasliannya pada mata masyarakat. Asal sebut Islam sahaja, muncul la bayangan ekstremis, pengganas, pengebom berani mati. Bahkan di Malaysia, asal Islam sahaja, mesti ada kaitan dengan Melayu. Masakan tidak, menurut Perlembagaan Negara Malasyia yang berdaulat ini, takrifan bagi Melayu pertamanya ialah Islam, maka secara algebranya dapat disimpulkan Islam itu Melayu. Lihat, tidak lagi asli.

So apa kaitannya?

Dalam banyak perkara, tidak dilupakan juga peranan manusia, sudah dicemari keasliannya. Manusia sudah tidak asli. Umum mengetahui penciptaan manusia semata-mata sebagai hamba kepada Allah.



“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia meleainkan supaya mereka menyembahKu”
(Ad Dzariyat:56)


Namun hari ini manusia sudah lari daripada lapangan tugas yang asli. Baik sedar mahupun tanpa sedar, manusia banyaknya menjadi hamba kepada sesama makhluk, hamba kepada keinginan diri, hamba kepada kerja, kepada wang ringgit, pangkat dan harta dan menjadi hamba kepada persepsi masyarakat!

Bukan lagi jadi hamba Allah semata-mata.

Maka untuk mengembalikan keaslian ini, Allah telah merangka satu program khas, sebulan lamanya untuk mengembalikan umat manusia kepada keaslian. Ramadhan datang untuk memulihara manusia. Bukan tapir, badak sumbu dan harimau Nusantara yang berhadapan fenomena kepupusan sahaja perlu dipulihara, bahkan manusia pun!


Sebab itu di akhir Ramadhan, kita sambut ‘adilfitri.
Hari meraikan fitrah, keaslian.

Persoalannya, bagaimana blueprints Ramadhan berfungsi?

Hmm, yang menariknya apabila tiba Ramadhan, ada benda yang halal menjadi haram. Setahu saya, hanya dua perkara. Pertamanya makan, atau lebih tepat memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan dan menggauli pasangan, bagi yang dah kahwin la. Orang kita selalu cakap, bila Ramadhan, haram mengumpat, haram bergosip, kena jaga pandangan, kena control nafsu dan banyak lagi.

Eh.

Sejak bila benda yang kita list kan tadi halal?

Mengumpat, bergosip, cuci mata, lihat aurat apatah lagi memperlihat aurat memang dilarang, baik di bulan Ramadhan mahupun di bulan-bulan yang lain. Tapi mentality sudah berubah. Kerana keaslian sudah dicemari.

Ramadhan mengajak kita kembali mengikut perintah-perintah ini sepanjang kita berpuasa. Bagi mereka yang benar menjaga puasa, mereka benar-benar akan menjauhi perkara-perkara di atas. Secara tidak langsung menjadikan sepanjang temph puasa sebagai tempoh ibadah. Kemudian diserikan pula dengan amalan tambahan seperti tadarus Quran, solat-solat sunat, sedekah dan infaq, ziarah menziarahi, iktikaf dan banyak lagi.

Nah ini semua menjadikan hari-hari kita berada dalam satate ibadah.

Walhal, sepatutnya inilah yang berlaku sepanjang masa. Bukankah tiap saat kita sepatutnya dijadikan waktu ibadah? Merujuk kepada ayat Quran tadi?

Rata-rata kita merasakan tempoh beribadah hanya sepanjang solat, atau menunaikan haji, umrah. Sebaik sahaja ibadah khusus ini selesai, maka mode kehidupan bertukar menjadi seperti biasa. Biasa tu macam mana?

Sekali lagi keaslian dicemari.

Maka puasa mengajar kita menjadikan hari-hari kita benar-benar berada pada kondisi ibadah. Walaupun pada waktu itu kita bukan sedang qiyam solat. Kerana ibadah seorang hamba kepada Allah adalah sepanjang hidupnya. Ramadhan datang mengembalikan mode ini. Inilah keaslian yang manusia perlukan. Sebulan lamanya kita belajar, mengibadahkan hari-hari kita selari dengan tugas hidup kita, dan supaya di akhirnya kita mendapat sijil takwa.

Namun Ramadhan tidak menjanjikan keberhasilan.

“Mudah-mudahan kamu bertakwa”


Begitulah penghujung ayat kefardhuan puasa. Mudah-mudahan, bukan suatu kepastian, tapi memberi harapan. Kitalah yang menentukan sama ada kita benar-benar layak menggenggam sijil takwa atau tidak. Atau kita lihat la di akhir nanti, adakah usai Ramadhan, hari-hari kita kembali asli? Atau terus tercemar?  


Setakat hari ini, sudah asli kah kita?

3 comments:

Muhammad Fazuan said...

Sangat terkesan di hati ini akhi.. jzkk di ats prkongsian.. semoga kekal thabat atad jlan ini inshaAllah.

... said...

Inspektor, apa hubungan inspektor dengan pemilik akaun ni? Hehe

https://www.facebook.com/inspektors1

Inspector Saahab said...

FAZUAN : :)

SAID : HAHA, MGKIN TU LA FB PEMILIK LAMAN INI :)