Thursday, September 19, 2013

SENTUHAN AL AKH #5



Akh itu pernah berucap, tegasnya

“Waktu adalah kehidupan”

Mencantas rata-rata yang melaungkan bahawa, “Waktu itu emas”

Atas alasan apa akh itu berkata-demikian? Maka akh itu, menghuraikannya,

"Sesungguhnya perumpamaan ini adalah benar menurut pandangan golongan kebendaan yang mengukur segala sesuatu dengan benda. Tetapi pada hakikatnya waktu itu lebih tinggi nilainya dari emas dan dari segala benda berharga lainnya kerana emas bila habis dapat diganti, sedangkan waktu bila berlalu tidak dapat dijangkau kembali.

Waktu itu pada hakikatnya adalah kehidupan. Bukankah kehidupan manusia itu hanya waktu yang dihabiskannya sejak lahir sampai mati?"


Bernas. Akh itu mencucuk-cucuk. Aku dapat rasa.
Limpahan basirah darinya.


Di antara yang dicantumkannya dalam catatannya, bahawa salah seorang gurunya berkata kepadanya dan kepada sebahagian rakan-rakannya :

"Sesungguhnya saya mempunyai firasat bahawa Allah akan mempersatukan hatimu dan menjadikan ramai manusia bergabung dengan kamu. Ketahuilah bahawa Allah akan bertanya kepadamu tentang waktu mereka yang menggabungkan diri kepadamu, apakah kamu membuat mereka memanfaatkan waktunya sehingga berfaedah bagi mereka dan bagi kamu atau waktunya berlalu dengan percuma sehingga mereka dan kamu mendapat siksa?!"

Akh itu benar berbisa.


Aku ingat yang ini,


Ketahuilah bahawa Allah akan bertanya kepadamu tentang waktu mereka yang menggabungkan diri kepadamu, apakah kamu membuat mereka memanfaatkan waktunya sehingga berfaedah bagi mereka dan bagi kamu atau waktunya berlalu dengan percuma sehingga mereka dan kamu mendapat siksa


Maka aku tanya dan seru kalian, apa manfaatnya kita di sini ?
 
Jangan salahkan aku jika tiada. Maka jika tiada beransurlah bersurai, selamatkan temanmu dan temanku yang mabuk di jalanan sana. Bersiap siagalah di perbatasan, menuggu semboyang jihad ditiupkan. Kerana kita tidak punya masa. Maaf.

Al akh itu, Pak Hassan


-----------------------------


Sejak aku menggunakan telefon pintar atau anak-anak muda menggelarnya smartphone, dilengkapi aplikasi whatsapp dan alikasi-aplikasi lain yang sekufu dengannya, makin banyak sapaan aku terima. Dari whatsapp terutamanya. Dahulunya kalau aku mula dengan system pesanan ringkas, yang berbalas hanya kesenyapan.  Dua tiga hari kemudian baru terjawab,

“Alamak kedit habisla hari tu”

“Lupa la nak reply. Lama dah tak check inbox”

“Sorry akh, tapi sekarang orang dah up, guna whatsapp”

Ok.


Bila percuma semua laju. Manusia ! Ah persetankan. Kerana aku kadang-kadang juga begitu. Bahkan mungkin terlebih dari itu. Hari ini, dua puluh sen bisa bikin orang amuk, baling batu acu senjata. Kenyataan.

Dari whatsapp baru baru ini,


“Akh, aseef ana tak perasan anta sudah mendaftar, macam keadaan di sana?”

“Aseef akhi, lupa ana nak bagi tahu. Hari tu rush sangat. Alhamdulillah setakat ini baik-baik aja. Ada masa meh la ziarah. Hehe”

“Masha Allah akh, in sha Allah. Moga anta dapat melebarkan sayap dakwah di medan baru”


 Ok.

Jap. Besar tu. Gedebak.
Buat aku fikir. Apa mahu dijawab. In sha Allah ?

Itu janji ! Tapi aku gagahi jua!

“In sha Allah, doakan ana dan kita semua”


Begitulah. Sedikit masa yang diluangkan seorang al akh. Meskipun sedikit, tetap tidak pernah gagal untuk menyentuh qalb akhnya. Hairan?

Sentuhan al akh.

Belum berakhir di situ episode hari ini. Selang beberapa hari, mungkin jga sudah menjangkau semiggu. Saapan diterima lagi.

“Salam akh, fi amanillah. Bagaimana perkembangan sekarang”

Allah. Aku mahu jawab. Aku baik aje. Cuaca baik. Makan cukup. Kondo nya mewah. Orang-orang nya baik aja. Kelasnya bagus. Matapelajarannya bisa diikuti.

Namun ternyata itu semua jawapan yang bakal mengecewakan.
Gawat! Aku masih tiada perkembangan.


Alhamdulillah. Segala pujian buat Allah, tuhan sekelian alam.


Doakan aku akhi!
Dan teruskan dengan sentuhan mu itu !
Kerana dari masa ke masa aku makin butuh sentuhan itu!

2 comments:

dayang selasih said...

kadang-kadang,tabahnya seorang murobbi itu,bersabar dengan kerenah adik-adik usrahnya.

tak angkat bila menelefon.
tak diraikan bila menziarahi.

betul.Allah campakkan dalam hati mereka sifat sabar.

kerana sifat daie itu sabar.

T__T

Inspector Saahab said...

Sabar sesaat ialah kemenangan