Monday, December 9, 2013

SENTUHAN AL AKH #11




Hari ini aku belajar banyak perkara dari al akh. Seperti kebiasannya aku tersentuh dengan sentuhan mereka. Bertubi tubi. Namun entah bila, entah berapa ribu kali perlu hati ini disentuh untuk bangun dari lamunan semalam.

Lalu aku ambil masa dan merenung ke dalam diri.

Bila pula aku hendak menyentuh mereka di luar sana? Kerana sentuhan itu telah terlalu acap kali menyentuhku, kapan pula sentuhanku yang bakal jadi coretan entah siapa nanti. Kapankah.

Biarlah aku dengan soalan retorik ini.

Biarlah hari ini buat sekelian kalinya aku tanmatkan coretan sentuhan al akh ini untuk kalian turut sama menyelami sentuhan dan kesannya itu. Moga ia menyentuh hati kalian yang paling dalam, lalu menghasilkan amal. Lalu kebaikan kebaikan itu mengalir antara aku, kalian dan al akh itu. Moga Allah redha, itulah pengharapan yang paling tinggi.

Kata Hassan al Banna,

Kurang lebih seperti ini;

“Hendaklah kalian jadi seperti pokok, apabila orang membaling kalian dengan batu, maka kalian membalas dengan menggugurkan buah”

Cukup indah, dalam dan membekas.

Pokok itu disakiti, lalu apa yang dia dapati untuk manfaat dirinya? Tiada apa-apa
Begitulah kita justeru harus jadi.

Tambah lagi dalam risalah beliau yang lain, kurang lebih,

“Kita sayang kepada umat ini. Kita sanggupkan berkorban lebih daripada apa yang kita ada untuk umat ini. Kita tidak mengharapkan apa-apa balasan walaupun ucapan terima kasih, kita Cuma mengharapkan pahala dari Allah s.w.t”

Cukup memaku jiwa kata-katanya. Cukup memaku jiwa para duat,  lebih lebih lagi buat al akh yang cuba menggagahkan diri atas jalan ini. Yang mencuba. Begitulah al akh yang satu ini.

Dan di hari yang nan indah itu, di suatu libur, sewaktu perjalanan pulang dari bertandan ke sebidang tanah milik Tuhan, kerana menghidupkan sunnah ziarah, kerana cinta yang dahagakan pertemuan, seorang al akh mengajari akh yang lain,

“Kalau kita tengok  pokok rambutan tadi, sangat cantik ah. Tak tahu nak cakap macam mana. Tapi rambutan itu bagi hasil kepada pemilik dia. Even semut pun dapat manfaat dari pokok tu”

Lalu masing-masing merenung ke dalam diri.

Terlalu banyak pengajaran yang dapat diambil dari pokok nan sebatang. Sememang seorang akh pernah menyantuni sidang pembaca dalam bukunya, tulisnya, kurang lebih,


“Mu’min itu seperti sebatang pokok. Ia tumbuh subur, tiba masa ia menghasilkan buah yang ranup untuk mereka yang di sekitarnya, dan itulah buah iman. Dikongsi iman itu, di ambil cinta dari langit dan ditebar ke seluruh penduduk bumi”


Mengambil cinta dari langit.

Buah iman.

Berbisa!
Menyentuh!

Tidak hairanlah, Pak Hassan juga pernah berkata,


“Hendaklah kalian tidak tergesa tergesa untuk memetik buah sebelum masak”

Kerana akan tiba mu’min itu akan menggugurkan buahnya, untuk kebaikan yang lain, untuk kesejahteraan yang lain. Hendaknya kita ini kontribusi! Yang itu yang dapat aku simpulkan. Jadi lah seperti sebatang pokok. Belajarlah dari pohon rambutan tadi, hatta makhluk seperti semut pun mendapat manfaat.

Kekadang aku beragumentasi,

“Gi mana kalau pokok itu mandul? Tidak ada buah, hingga kesudahannya?”

Tapi aku sendiri menjawab,

“Paling koman, pokok tu bagi juga oksigen, serap karbon dioksida, itu cukup baik untuk keseimbangan ekosistem”

Lho!


Al akh kali ini mengajari kita tentang tarbiyah dari sebatang pokok. Yang aku bisa rumuskan dalam sepatah kata, yang cukup mudah untuk diungkapkan tapi payah untuk dibuktikan dalam amal;

Contribute!

Terima kasih akhi!
Teruskan menyentuh kami!



Muhammad adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia bersikap keras terhadap orang-orang yang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu melihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya. Pada wajah mereka tampak tanda-tanda bekas sujud.

Demikianlah sifat-sifat mereka ( yang diungkapkan ) dalam Taurat dan sifat-sifat mereka ( yang diungkapkan ) dalam Injil, yaitu seperti benih yang mengeluarkan tunasnya, kemudian tunas itu semakin kuat lalu menjadi besar dan tegak lurus di atas batangnya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir ( dengan kekuatan orang-orang mukmin ).

Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan di antara mereka, ampunan dan pahala yang besar.
Al fath :29