Monday, February 3, 2014

RALIT DI TAMAN DUNIA





(Pulanglah)

Singgah sekejap di taman ini
Bukanlah langsung mahu bermukim
Atau menjadi ia milik sendiri
Sebab salam yang kita hulurkan
Telah dijawab oleh akhirat

 
Di taman bernama dunia
Aku dan kau sama-sama ralit
Menghambat burung kebebasan
Padahal nanti ia pulang jua
Menyangkar diri pada Mahsyar

 
Aku kutip batu-batu laknat
Untuk dilempar pada tiang agama
Banyak tiang kulihat runtuh
Dan aku kutip lagi batu baru
Kau pula melompat ceria
Menyorak untuk kemusnahan
Mengilai untuk kemurkaan

 
Kau memanggil-manggil namaku
Katamu ada buaian maksiat
Aku hanya tahu menurut
Aku duduk di atasnya, selesa
Dan kau menolak buaian itu
Sehingga kadang terlupa
Kita sedang bermain bola iman
Disepak dan disepak lagi
Dan lagi

 
Cukuplah
Aku sudah terlebih penat bermain di sini
Setiap kenangan yang kita bina
Akan aku jadikan puntung arang
Agar boleh dibakar selonggok dosa
Yang kita bawa bersama
Yang kita rahsiakan dari Penjaga

-PS

2 comments:

Anonymous said...

سلام عليكم بما صبرتم
:)

Saahab said...

wa'alaikumsalam wbt