Wednesday, March 12, 2014

#MH370




Suatu malam yang indah dan tenang, di sebuah kedai Mamak sekitar jam tiga atau empat pagi, usai pulang dari memborong buku di gedung serigala yang besar dan nakal, Big Bad Wolf, seorang teman bertanya kepada saya.

“Pokok ini hidup macam mana?”

Sambil tangannya menunjuk ke barisan pokok yang menghiasi sepanjang tepi jalan raya di hadapan kami.

Maka saya dengan penuh yakinnya menjawab,


“Laa, ada air, oxygen, Matahari, dia pun hidup la. Buat makan sendiri melalui proses photosynthesis sepertimana yang termaktub dalam buku teks sains kita dahulu”


Lebih kurang camtula.
Kemudian dia membalas;

“Ohh. Habis tu, Tuhan dekat mana?”


Sentap bak hang!


-------------------------------------


Fuh. Sudah lama kiranya tidak diizinkan untuk meluangkan sedikit masa di sini. Masa bukannya tidak ada, tapi entah. Pertama dan selamanya, bersyukur kepada Allah swt sehingga ke saat dan detik ini, hingga ke patah perkataan ini, haa sampai ke koma ni(,) kita masih berada atas jalan tarbiyah dan dakwah.


Semasa menulis post tentang Tukang Sihir di zaman nabi Musa a.s di sini, antara point penting yang dapat kita hadam adalah bagaimana pentingya ilmu pengetahuan untuk mendekatkan diri kita dengan kebenaran. Dengan ilmu, yang beriman makin beriman. Orang yang sudah beriman makin takut dengan Allah s.w.t.



Sebaik sahaja para tukang sihir melihat tongkat Musa berubah menjadi ular yang besar dan menelan kesemua ular-ular mereka yang cikai itu, langsung mereka beriman dan bersujud. Dan menariknya dalam penceritaan kisah tersebut, hanya dinyatakan para tukang sihir yang beriman, tidak termasuk penonton lain.


Kerananya hanya tukang sihir yang tahu apa yang dipamirkan oleh Musa benar benar luar biasa, bukan ilmu sihir tahap biasa yang pastinya tidak pantas dimiliki oleh manusia. Mereka sedar ada kuasa lain disebalik itu lalu mereka meyakini kebenaran yang dibawa oleh Musa a.s.



 “Dan lemparkanlah apa yang ada di tangan kananmu, niscaya ia akan menelan apa yang mereka perbuat. “Sesungguhnya apa yang mereka perbuat itu adalah tipu daya tukang sihir. Dan tidak akan menang tukang sihir itu, dari mana saja ia datang”


20:70



Lalu tukang sihir itu bersungkur dengan bersujud seraya berkata, “Kami telah percaya kepada Tuhan Harun dan Musa”


20:71



Tudia.

Teori konspirasi yang hendak saya ceritakan hari ini, semasa sesi halaqah bersama dengan individu individu yang nama mereka dirahsiakan semalam, sempat juga la dengan boleh tahan jayanya sesi bedah buku Haaza Ad Deen karya Sayyid Qutb ditamatkan setelah sesi tersebut memakan masa entah berapa purnama sudah.

Di akhir bab, (pelik juga la tiba tiba cerita pasal akhir bab, tapi kalau nak dicerita awal bab insha Allah kena salin satu buku la kot yang mungkin memakan masa beberapa purnama pula so kena la baca ek) beliau menjelaskan antara halangan untuk menjayakan manhaj ad deen ini, setelah dengan begitu hangat perbicaraan mengenai tabiat agama ini di awalnya.



*ok tetibe lost sebab ada stranger salah call tadi*



Komentar beliau yang suka saya untuk petik di sini ialah;


“Penemuan penemuan ilmu pada kurun ke 18 dan ke 19 Masihi merupakan satu bencana”


Peh. Terbeliak mata bak hang,
hujahnya;



“Segala penemuan ini didorong oleh sikap ingin menyisihkan pengaruh gereja dan tuhan gereja yang selama ini dipergunakan untuk mengiyakan kezaliman, membakar cendekiawan, menyeksa ahli ahli fikir dan menghalang kebangkitan…”


Apa yang dilontarkan oleh beliau ini jauh sekali kontra daripada perbicaraan kita tentang kepentingan ilmu dalam konteks cerita para tukang sihir di zaman Nabi Musa a.s. Pun begitu, saya secara personal bersetuju, cewah, dan yakin anda pun akan bersetuju in sha Allah setelah membaca keseluruhan artikel ini, eheh.


Sedar atau tidak, sememang proses mencari, mendalami dan memahami suatu ilmu hari ini tidak lagi dilandasi dengan akidah, tidak didorong oleh semangat mengenal Tuhan dan sifat kehambaan menyebabkan kita makin jauh dengan Si Pencipta. Meskipun kita sudah Muslim. (note the capital M).

Ilmu ilmu yang kita belajar hari ini di bilik darjah, telah menyebabkan kita mengasingkan kuasa dan pengaruh ketuhanan dalam setiap yang berlaku. Secularisme. (mohon jangan buat artikel dan label saya secular ye) Ini kerana method pembelajaran ini dicedok dari Barat, yang belajar untuk menandingi golongan agama dan menjauhkan diri daripada gereja. Mereka kecewa dengan gereja.

Lantas, kaedah yang sama ini membuahkan hasil yang sama.


Hendak dijadikan cerita, pembukaan sesi halaqah kami merenung sejenak satu ayat yang saya kira ada kaitan yang rapat dengan point yang hendak disampaikan oleh artikel ini;



“Dan apakah mereka tidak memerhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha melihat segala sesuatu”
Al Mulk:19


Baiklah, secara lazim dan ‘normalnya’, on the first thought, apabila melihat burung yang terbang di udara, sebagai seorang yang pernah belajar sains seperti saya, pastilah saya dengan berlagaknya akan membongkar bagaimana burung boleh terbang dengan teori teori sains.


Contohnya, bentuk badan burung yang aerodynamic, menyebabkan apabila di membuka dan mengatup sayapnya, udara di bahagian atas lebih laju berbanding di bawah. Maka pressure di atas lebih kurang, pressure di bawah lebih kuat. Maka terangkat la burung itu.


Boleh juga dikaitkan dengan Bernoullis’ Principle dan Archimede’s Principle yang mengaitkan burung dan udara dengan prinsip keapungan. Maka akan keluar lah jargon yang kononya hebak seperti density, displacement, buoyancy, dan segala mak neka lagi.


Lagi advanced, boleh dikaitkan pula dengan Newton’s Third Law. Hamek kau. Hukum ketiga yang menyatakan akan ada daya balas bagi dua objek yang bersentuhan, yang magnitude dayanya sama, cuma bertindak pada arah yang berlawanan. Ditambah pula dengan sedikit ilmu biology yang menerangkan sifat muscle yang antagonistic. Kemudian boleh diselitkan ilmu ilmu kimia yang akan memeningkan kepala lagi.


Maka Tuhan di mana ?


Inilah yang dikatakan, penemuan ilmu membawa bencana. Menjauhkan diri kita daripada Tuhan. Meskipun kita orang yang beragama. Kerana kaedah pembelajaran yang ditiru sebulat sesuara daripada Barat yang sememangnya itulah tujuan mereka.

Ini persepsi kita atau saya terhadap burung di udara melalu teori sains. Bagi mereka yang belajar diperingkat awal, subjek subjek lain seperti matematik dan ekonomi terutamanya, pastilah mereka akan mengaitkan burung ini dengan nombor yang berselerakan.


Boleh jadi mereka ambil kira kelajuan angin, bilangan bulu pelepah sang burung, berat badan burung, sudut sayapnya, lebar dan panjang sayap dan sebagainya.

Kalau orang yang tidak belajar pula, ada lah teori mereka sendiri. Silap hari bulan ada yang mengaitkan burung ini mendapat kuasa daripada roh roh yang berterbangan di udara, mendapat semangat daripada gunung yang besar. Lepas tu dikaitkan burung dengan cerita cerita epic turun temurun yang mengandungi unsur karut, tahyul dan secara tidak langsung menyeleweng dari segi akidahnya.

Sekali lagi, di mana Tuhan?


Di dalam al Quran, antara point besar yang hendak disampaikan oleh al Quran menurut Sayyid Qutb dalam tafsir beliau ialah, al Quran ingin mendidik kita membina persepsi terhadap hakikat alam al wujud, yang mengandungi sifat ketuhanan.


Tidak hairanlah, dalam al Quran Allah banyak menceritakan tentang penciptaan alam ini. Ada ayat tentang gunung ganang, laut, matahari, bulan dan bintang, siang dan malam, perederan matahari dan bulan, tumbuhan yang tumbuh melata, kitaran air dan sebagainya, supaya kita merasa kebesaran Allah, lalu lebih dekat dan berasa kerdil.


Malangya, ilmu ilmu yang kita pelajari menyebabkan kita ada penjelasan penjelasan saintifik terutamanya, tentang alam ini. Kita lalu meletakkan sifat divine, atau kuasa ketuhanan pada penciptaan alam ini pada hujah yang terakhir.


Tidak hairanlah, kita tidak menghayati a Quran.
Meskipun beratus kali mengulang pada ayat yang sama.


Kalau nak dikaitkan pula dengan misteri kehilangan kapal terbang MH370, memang epic dan menjadi la teori konspirasi yang kita bincangkan hari ini.


Maka, apakah langkah seterusnya?


Sudah pasti kita perlu memperbetulkan semula persepsi atau tanggapan pertama apabila kita melihat apa apa sahaja yang berlaku di dunia ini. Bukan menidakkan ilmu dan teori sains, tapi sepatutnya pandangan kita perlulah melalui kaca mata al Quran dan sunnah, itulah tunjang kemudian ilmu ilmu ini datang setelah itu untuk mengukuhkan iman dan akidah kita.


Sebelum belajar ilmu ilmu di atas, sepatutnya seorang anak muslim diberi pendedahan tentang al Quran, belajar dan memahami al Quran sehinggalah apabila melihat sesuatu, tanggapan pertama adalah dengan mengaitkannya dengan kuasa Allah s.w.t.

Mohon usulkan kepada Kementerian Pelajaran Malaysia cadangan ini.


Akhirnya saudara,

Yang sudah ‘terlajak’ belajar ilmu ilmu sains dan bermacam lagi itu, mohon jangan delete ilmu ilmu anda. Sebaliknya mulalah mendalami al Quran supaya kaca mata kita adalah al Quran dan sunnah. Kemudian teruskan belajar supaya ilmu ilmu lain itu menguatkan keimanan kita, mendekatkan diri kita kepada Allah.

Berdoalah semoga kita tidak tergolong dalam kalangan orang yang belajar tinggi tinggi, tetapi akhirnya jadi free thinker. Belajar sampai botak kepala tetapi tidak percaya kepada Tuhan. Kerana realitinya memang ada golongan ini.

Bahkan sudah dinyatakan dalam al Quran.




Mereka sesat, walaupun berpandangan jauh dan tajam !

4 comments:

Ammar Hanapiah said...

oh patut la~

Inspector Saahab said...

Oiiiii apa yang patut ? -,,-

Ammar Hanapiah said...

Patut apa yang sepatutnya. lah. =P

Anonymous said...

terbaik !