Friday, April 11, 2014

IBRAH UNTUK MUJAHID



Kata orang, pengalaman mematangkan usia.

Ada benarnya. Yang mematangkan usia seseorang adalah pengalaman. Apa yang dia telah peroleh sepanjang menikmati nikmat kehidupan, dari sudut ilmunya, sahsiahnya, cara fikir dan persepsi persepsi yang timbul apabila melihat dunia secara keseluruhannya. Usia yang tidak diisi akan berlalu begitu sahaja. Angkanya makin bertambah, tetapi kualitinya mendatar.

Sangat tetibe.

Pada suatu hujung, di malam hari, usai ishak, tatkala udara sudah dikotori debu debu jalanan serta asap kenderaan, kami berkumpul di suatu tempat di satu juzuk daripada bumi Tuhan yang sangat luas ini, untuk memeriksa amal, memurnikan kefahaman sekaligus mengkayakan pengalaman dan mematangkan usia. Cewah.

Malam itu kami berbicara tentang hadis 40 susunan Imam An Nawawi.




Rata-rata mereka yang bersama gerakan islah, tarbiyah dan dakwah mesti pernah membaca, belajar bahkan mengkaji kitab hadis ini. Saya yakin dengan keyakinan yang boleh tahan yakin juga la. Er. Tetapi pada malam itu, kami fokuskan kepada kaitan antara hadis-hadis.

Cuma kali ini, saya bukan hendak berkongsi pasal kaitan antara hadis, tetapi  beberapa input baharu dalam melihat hadis hadis itu sendiri daripada sisi pandang yang berbeza.

Kita mulakan dengan hadis pertama,
 
Yang intipatinya adalah berkenaan niat.

Semasa di awal-awal zaman menggabungkan diri dengan halaqah dakwah ini, memang ada dibincangkan hadis ini. Mana tidaknya, hadis niat ni kira satu hadis yang sangat penting, berbicara tentang perkara yang asas dalam Islam. Ulamak hadis bahkan kebanyakan atau hampir kesemuanya meletakkan hadis ini sebagai hadis pertama dalam kitab kitab hadis susunan mereka.

Elok juga kita tengok hadis itu;


Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

"Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya.

Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu."

(HR Bukhari dan Muslim)


Antara point yang mungkin dikeluarkan oleh para nuqaba dahulu ialah tentang memulakan sesuatu ibadah dengan niat kerana Allah, memurnikan niat, melakukan proses tajdid atau memperbaharui niat dan urgensi memperbanyak niat kerana setiap amal itu dinilai berdasarkan niat.

Hadis niat ini, boleh dikatakan sebagai satu bahan untuk membumikan fikrah seseorang muslim tentang hala tuju, paksi dan kiblatnya sebelum beramal. Sesuailah dibincangkan dalam sesi pertemuan pada awal-awal kerana rata-rata yang menceburkan diri pada waktu itu masih hingusan, belum jelas hala tuju hidup dan masih banyak ‘kiblat’ nya.


Menariknya, apabila dilihat tutur kata Nabi s.a.w dengan lebih dekat dan terperinci ini,ada banyak lagi mesej mesej besar yang hendak disampaikan kepada kita, terutamanya para pengemban dakwah di generasi pengasas, generasi pelopor yang mana dakwah itu belum lagi menjadi sesuatu yang mainstream dalam masyarakat.


Latar belakang hadis ini berkisar tentang seorang lelaki yang berhijrah bersama pasukan hijrah muhajireen Mekah ke Madinah, cuma beliau ini berhijrah kerana ingin mengahwini seorang perempuan yang bernama Ummu Qais. Nama lelaki tersebut tidak disebut, tetapi beliau digelar sebagai Muhajir Ummu Qais.


Satu ibrah (pengajaran) di sini ialah bagaimana identity lelaki tersebut disembunyikan untuk menjaga aib. Kerana yang penting bukan pelaku untuk diteladani tetapi perilaku.
Yang menariknya, perhatikan susunan hadis ini;


“Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya”


Kata-kata Rasulullah saw pasti bukan sesuatu yang sia-sia melainkan ada maksud yang signifikan dan tersendiri yang beliau saw ingin sampaikan. Cuma menariknya, dalam ayat di atas, Rasulullah saw menyebut tentang dunia, kemudian tentang wanita yang ingin dinikahi.


Bukankah wanita yang ingin dinikahi itu juga sebahagian daripada dunia?


Ha, itulah persoalannya. Sisi pandang yang berbeza. Padahal boleh sahaja Rasulullah saw sekadar sebut “kerana dunia” kerana sudah menyeliputi wanita. Tetapi tidak. Barangkali, pengajarannya, betapa kuat dan dahsyatnya godaan, ujian, dan tarikan seorang wanita bagi seorang pendakwah meski waktu itu mereka semua mendapat tarbiyah langsung daripada Sang Nabi s.a.w.


Seolahnya, ujian wanita atau tarikan jantina yang berlawanan ini sehebat tarikan dunia keseluruhannya. Dan itulah realitiyang berlaku, sekadar mengambil contoh reality di kampus, meskipun seorang siswa yang tampak tegas dan kencang amal da’winya, tetapi siapa tahu di balik kotak bicara (chat box) dia sedang menjalin kasih dengan teman berlainan jantina. Dan tidak hairan jika di balik kotak itu ialah seorang ukth!

Dan ada banyak lagi kes kes ikhwah atau akhawat, rijalul ummah, mereka yang sudah bersama halaqah selama dua atau tiga tahun atau lebih, tetapi masih lagi tersangkut dengan ujian ini.


Baiklah, cukup la sesi meng-arang yang pertama.


Sekarang cuba renung kembali,


Dalam kes Muhajir Ummu Qais tadi, dia berhijrah kerana ingin menikah. Bukan sekadar mahu bercouple tanpa ikatan sah (BOB), tetapi anehnya perbuatan itu menyebabkan Nabi saw mengeluarkan hadis ini.


Bukankah perkahwinan itu sesuatu yang bagus? Dapat mengelakkan zina, merapatkan hubungan kekeluargaan, menambah bilangan umat Nabi Muhammad s.a.w, bahkan dikatakan satu langkah ke arah penyempurnaan sebahagian agama. Tidak cukup justified kah?


Di sini, dapat kita belajar betapa Ar Rasul saw semasa membina mujahid dakwah di generasi pertama, generasi pelopor dan pengasas ini, baginda agak tegas. Meskipun perkahwinan itu sesuatu yang baik, tapi baginda tidak mahu para sahabat yang menjadi tulang belakang agama ini dicemari dengan kepentingan kepentingan duniawi, kerana mereka akan menjadi sejarah dan teladan ummat sepanjang zaman.

Maka saudaraku, termasuklah diriku,

Bukan aku bermaksud untuk menghalang kita untuk berkahwin, tetapi marilah kita teliti semula niat kita. Marilah kita renung sejenak ke dalam diri. Mana tahu, di sepanjang meniti jalan ini, kita ada menaruh kepentingan peribadi tanpa sedar.

Secara keseluruhan kita mungkin bukan golongan pengasas, namun bagi memenangkan dakwah ini kita perlu jadikan kualiti generasi pertama itu sebagai titik perbandingan. Lebih lebih lagi kita hari ini berhadapan dengan situasi di mana al haq dan bathil sangat sukar untuk dibezakan, persis sahaja jaman yang dilalui oleh para sahabat. 


Marilah sama-sama kita kembali renung hadis ini.
Sarat dengan ibrah yang releven dengan kita hari ini.


Sekian,
Dari saudaramu
Yang imannya compang camping justeru sering rebah !

1 comment:

Iman said...

pengalaman saya: akh dan ukht itu sudah bertunang tapi mereka mengambil "syarat" status tunang itu sebagai alasan untuk mereka berjumpa...sama ada dengan kehadiran orang ketiga bahkan berdua sahaja.

namun, masing2 berjuang dalam medan DnT, x dinafikan mereka tahu tentang ikhtilat dan semuanya.

Masalah saya: Saya hanya mampu melihat tapi takut untuk tegur, ukt seorg kawan rapat takut teguran mampu mengeruhkan hubungan.