Thursday, April 24, 2014

ONE WORD : QUWWAH




“Akhi enta Qiyam bape kali seminggu ?”

“Ehmmm sensitipnya soalan ini. Tiga, kurang lebih je, kot. Kenape?”

“Peh, Qowiy nya”


-----------------


“Ana dengar Akh Andrew tu bawak empat halaqah, belajar medic plak tu”

“Haah, qowiy habis dia tu”


-----------------


“Akhi, dah pukul tiga pagi ni, enta masih online Facebook ? Qowinya..”

“Ok ini makan dalam. Ana off sekarang. Akhi enta pun mohon off”


---------------



Err.


Ini antara dialog lawak jenaka sesama mereka yang berada dalam sistem usrah, bergerak bersama harakah dakwah dan tarbiyah. Qowiy. Itulah perkataan yang sepatutnya berbau pujian dihamburkan kepada mereka yang mantap amalnya, sama ada amal fardi (amal ibadat sendiri) atau amal da’wi (amal dakwah). Namun kadang kadang maksudnya sinis dan makan dalam.


Kadang-kadang, entah, macam salah pula apabila dikatakan qowiey. Apa sebenarnya qowiy ini? Daripada dialog di atas pun saya pasti kita bisa agak qowiy itu orang yang mempunyai semangat juang yang tinggi, bersungguh dan mempunyai kekuatan sehingga dia langsung tegar dalam amal-amalnya.

Ada benarnya.


Qo-wiy ialah satu perkataan dasar bahasa arab, gabungan huruf (qof), (wau)dan (ya) yang secara bahasanya bermaksud kuat, bertenaga, gagah, kental atau beberapa terjemahan bahasa Inggeris nya ialah strong, powerful, forceful, intense, vigorous, hardy dan seumpamanya. Biasanya memang qowiy ini merujuk kepada kekuatan fizikal.


Untuk menjadi seorang jundi (tentera) dakwah, salah satu ciri yang sangat penting yang harus dimiliki ialah Qowie, yakni kekuatan. Bahkan, Hassan al Banna meletakkan ciri pertama individu Muslim yang digarispandunya sebagai kuat/sehat tubuh badan, yakni Qowiyul Jismi.


Dalam al Quran ada beberapa tempat Allah swt menyebut tentang perlunya qowiey atau sifat kuat ini dalam keperibadian seseorang yang ingin mengembankan risalah ini.


Dalam Surah Maryam umpamanya, Allah berfirman;


“Wahai Yahya, ambillah Kitab ini dengan bersungguh sungguh”
(Maryam :12)


Meskipun terjemahan Melayu meletakkan perkataan bersungguh-sungguh, namun perkataan kuat lebih tepat kerana bahasa Arabnya, Allah dengan jelas menyebut;


“Ya Yahya, hudziil kitaaba bi Quwwah..”


Quwwah itu sendiri bermaksud kekuatan, terbitan dari perkataan qowiy. Tidaklah tanpa maksud, perkataan quwwah digunakan melainkan ia satu elemen sangat penting untuk mereka yang akan mewarisi kitab Allah hari ini yakni al Quran. Al Quran merupakan satu amanah yang sangat berat bebannya.


Berat itu dirasai oleh Rasulullah saw dan para Sahabat. Sebab itu mereka tiada pilihan melainkan melatih diri mereka untuk memiliki quwwah, daya juang, semangat keperwiraan dan kepahlawanan yang tinggi untuk menjayakan manhaj al Quran ini.

Betapa beratnya mesej al Quran ini disebut sendiri oleh Allah swt;


“Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat”
(73:5)


Seberat apa?


“Kalau sekiranya Kami menurunkan al Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah berantakan disebabkan takut kepada Allah”
(59:21)


Begitulah.


Malangnya, amanah yang berat itu tidak kita rasai. Apabila al Quran kita baca, kita tidak rasa apa-apa. Meskipun kita berteriak bersorak mahu menyampaikan mesej yang paling baik ini, kita belum merasai urgensi untuk meningkatkan daya tahan diri. Bahkan, apabila dibaca Quran,kita siap boleh adakan pertandingan bertaranum lagi. Alangkah!


Saudaraku,

Dakwah ini tidak akan berkembang dan berhasil melainkan di tangan mereka yang mempunyai semangat juang yang tinggi. Mempunyai kekuatan yang menggerakkan, jiwanya kental, dan cita-citanya tinggi. Kekuatan ini termasuklah kekuatan fizikal, rohani dan emosi. Mereka yang tidak memiliki sekelian jenis kekuatan akan meletakkan senjata sebelum sempat panji Islam berkibar di seluruh pelusuk bumi.


Memetik kata-kata Tokoh Tarbiyah,
Almarhum KH Rahmat Abdullah;

“Dakwah berkembang di tangan orang-orang yang memiliki militansi, semangat juang yang tak pernah pudar. Ajaran yang mereka bawa bertahan melebihi usia mereka. Boleh jadi usia para mujahid pembawa misi dakwah tersebut tidak panjang, tetapi cita-cita, semangat dan ajaran yang mereka bawa tetap hidup sepeninggal mereka.
 
Apa artinya usia panjang namun tanpa isi, sehingga boleh jadi biografi kita kelak hanya berupa 3 baris kata yang dipahatkan di nisan kita : 
Si Fulan lahir tanggal sekian-sekian, wafat tanggal sekian-sekian”

Entah mengapa hari ini, kader kader muda, seperti kita ini makin manja atas jalan dakwah. Tidak boleh diberikan tugas last minute. Seringkali memberi alasan tidak bersedia. Bak kata seorang Ustaz, “Kita tidak mahu ikhwah yang sering terkeluar dari mulutnya afwan, afwan”. Kita memang begitu.

Dari dahulu hingga sekarang, mutabaah amal kita belum juga meningkat. Hari-hari dalam minggu kita masih berlalu tanpa bangun malam. Pun begitu, kita masih belum tegar berjaga malam untuk perancangan dakwah. Kita sering merungut dengan ujian dan cubaan yang sekelumit cuma. Seakan sudah pudar semangatr militansi.

Quwwah.
Kekuatan yang hilang.

Oleh hal yang demikian saudaraku,
Marilah kita sama-sama bina kekuatan ini dengan mencabar diri kita. Letakkan kayu ukur yang tinggi untuk menilai diri kita. Paksakan diri kita melakukan sesuatu yang tidak kita sukai. Of kos la benda baik. Saya tidak tahu apakah ada pelajaran yang boleh menjadikan kita seseorang qowiy melainkan kita terus berada atas jalan dakwah, melewati segala ujian dan bercita-cita dengan hasil yang tinggi.

 Di suatu masa dahulu, seorang akh pernah tag saya dengan suatu note di mukabuku yang suka saya untuk berkongsi keratannya di sini;


“Pencerahan bukan untuk orang yang manja.
Tarbiyyah bukan untuk orang yang malas.

Da'wah bukan untuk orang yang takut nak bergerak dan mencabar diri.
Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat bosan, lari, lompat-lompat, sekejap down-sekejap up, cepat terasa. Tarbiyyah bukan bagi orang yang memilih program untuk dia ikuti-yang senang dan mudah join, yang penat, bersusah payah elak.

Bukan untuk orang yang mencari tarbiyyah hanya bila terasa diuji oleh tuhan. Kalau tak, batang hidung pun tak nampak.

Da'wah bukan untuk orang yang ikut liqa hanya kerana nak disebut sebagai ahli dalam harakah ini dan itu, jamaah ini dan itu. Da'wah bukan untuk orang yang tak boleh diberi tugasan last minute. Da'wah bukanlah untuk orang yang tak nak keluarkan duit, infaq di jalan Allah.

Da'wah bukan untuk orang yang tak boleh sesekali tidur lewat, terpaksa berjalan jauh. Da'wah bukan bagi orang yang kalau ada program untuk ikut terlibat, mesti naik motokar besar dan mewah, yang air-cond, dan laju. Yang tak nak naik bas, public transport, dan yang kena berpeluh-peluh.”


Perlukan tempoh bertenang?

Memang agak keras. Namun, tidak mengapa. Ini semua untuk refleks diri saya juga yang hanya banyak bicara, tapi amalnya lesu seperti aliran sungai yang cetek di musim kemarau.

Saya akhiri dengan satu lagi keratan buku yang menginsafkan;

Tatkala Allah SWT memberikan perintah kepada hamba-hamba-Nya yang ikhlas, Ia tak hanya menyuruh mereka untuk taat melaksanakannya melainkan juga harus mengambilnya dengan quwwah yang bermakna jiddiyah, kesungguhan-sungguhan.

Sejarah telah diwarnai, dipenuhi dan diperkaya oleh orang-orang yang sungguh sungguh. Bukan oleh orang-orang yang santai, berleha-leha dan berangan-angan. Dunia diisi dan dimenangkan oleh orang-orang yang merealisir cita-cita, harapan dan angan-angan mereka dengan jiddiyah (kesungguh-sungguhan) dan kekuatan tekad.

Namun kebatilan pun dibela dengan sungguh-sungguh oleh para pendukungnya, oleh karena itulah Ali bin Abi Thalib ra menyatakan : “Al-haq yang tidak ditata dengan baik akan dikalahkan oleh Al-bathil yang tertata dengan baik”.


--------


“Akhi, semua orang dah macam qowiey semacam ini, kita bila pulak?”

“In sha Allah kita qiyam pukul tiga esok akhi, huuuuu nanges”

“Tiga pagi ke petang akhi? Heh”

No comments: