Friday, May 2, 2014

IKHWAN 683 (2)




“Pulanglah nanti wahai Hamid. Jika tidak kepangkuanku, maka pulanglah kepada Tuhan kita. Akan aku ceritakan perihalmu pada bayi ini, pada Talhah bin Hamid”
Begitulah, terus mantap dan kokoh Jameelah. Perempuan mukminah yang jarang-jarang sekali wujud di dunia yang penuh kecam dan misteri ini.

Talhah bin Hamid.


Tiga hari berlalu sepi setelah malam pergolakan itu. Sepi dan lesu, sebagaimana lesunya sungai yang cetek mengalir di antara batu batu yang besar di musim kemarau. Yang hanya sekali sekala kedengaran adalah kocakan air yang lesu tanpa suara melanggar batu batu besar di antaranya lalu menghasilkan riak riak air yang datang dan pergi. Datang dan pergi.


Jameelah sudah redha. Sebelum sempat khabar besar itu sampai ke gegendang telinganya. Wanita mukminah yang solehah itu meskipun yang ditinggalkan oleh sang suaminya hanya zuriat yang baru berusia dua hari lebih, telah pun menerima sebarang takdir daripada Tuhan seadanya. Begitu kokoh dan tegar imannya, persis Hajar yang ditinggalkan terkapai kapai bersama Ismail a.s oleh Nabi Allah Ibrahim a.s. di tengah tengah gurun, dataran pasir yang luas, tanpa bekalan yang mencukupinya.

Hajar tahu Ibrahim bukan begitu melainkan ia perintah daripada Rabbul Izzati. Begitu juga Jameelah. Ruh dan semangat Hajar mengalir dalam tubuhnya yang masih lemah itu. Pun begitu dia tekad.


“Pulanglah nanti wahai Hamid. Jika tidak kepangkuanku, maka pulanglah kepada Tuhan kita. Akan aku ceritakan perihalmu pada bayi ini, pada Talhah bin Hamid”


Terngiang-ngiang kata-kata yang dihamburkan oleh mulutnya sendiri beberapa hari yang lalu, di telinganya. Seakan menguji keimanannya. Jameelah tersenyum setelah mendapat berita itu. Meski mata mengalirkan butiran butiran jernih natijah sifat manusiawi padanya, namun dia gembira kerana doanya dimakbulkan.

Perjuangan harus diteruskan. Harapan sentiasa ada. Begitulah kentalnya pegangan ibu tunggal itu. Berkat didikan rabbani bermanhajkan al Quran. Dia yakin bahkan al Quran sendiri sudah mebenarkan perihal itu, tatkala Ya’qub berpesan kepada anak-anaknya,


“Hi anak-anakku pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”


Pesanan Ya’qub menusuk masuk, membumi dan mengakar ke dalam sanubari Jameelah, jauh ke dalam lautan hatinya yang paling dalam. Rahmat Allah terlalu luas mencangkupi bumi dan sesinya untuk dikecewakan apatah lagi ditangisi. Yang tidak dapat disangkal lagi, bayi di pangkuannya itu, rahmat dari Ilahi. Akan dibesarkannya, meskipun terpaksa mengharungi hari hari yang sukar agar bayi itu, Talhah bin Hamid kelak menjadi perwira berdarah laksamana, yang bakal mencontohi sosok tubuh sahabat ar Rasul saw, Talhah bin Ubaidillah.




***


“Allah berfirman dalam surah al Ahazab, ayat ke dua puluh tiga,

“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang mereka janjikan kepada Allah. Di anatara mereka ada yang gugur dan di antara mereka ada pula yang menunggu dan mereka sedikit pun tidak mengubah (janji mereka)”


Kiyai Ahmed menghabiskan nafasnya sebelum sesi kisah sahabat pada pagi itu disambung. “Setelah membaca firman Allah ini, Rasulullah menatap wajah para sahabat, sambil menunjuk Talhah, lalu baginda besabda, “Barangsiapa yang suka melihat seorang laki-laki yang masih berjalan di muka bumi padahal ia telah memberikan nyawanya, hendaklah ia melihat Talhah”


Talhah bin Hamid, matanya bersinar-sinar mendengar nama itu. Kata-kata kiyai masuk ke dalam benaknya lalu membawa dia ke khayalan yang jauh, merentasi belantara, membelah samudera. Seolah dapat dia bayangkan suasana di mana para sahabat berkumpul dan mendengar sabda agung si Nabi.


“Talhah?”

“Talhah!?”

“Ya kiyai?”

“Kok kamu termenung jauh”

“Aku mahu jadi persis Talhah bin Ubaidillah kiyai!”


Seluruh mata menatap Talhah bin Hamid. Anak kecil yang baru berusia lapan tahun, begitu deklaratif, prokmalatif, tiada segan silu. Terpancar keikhlasan di wajahnya yang suci itu. Terlopong yang lain.


“Kenapa tidak disambung kisah Talhah itu kiyai? Aku mahu dengarin lagi”

“Lho, kisahnya sudah habis, saat kau entah terbang ke mana. Ke Kota Jakarta barangkali” Kiyai berseloroh. Kecewa Talhah. Yang lainnya ketawa berdahak-dahak.


Namun hal itu menjadi pembakar semangat buat anak kecil tinggalan pahlawan tanah air itu, seorang pahlawan yang terbunuh di medan jihad membebaskan bumi Tuhan daripada belenggu kaum kuffar. Sebagaimana bapaknya Hamid, deru darah kepahlawanan mengalir laju di dalam pembuluh darah Talhah, menyala-nyala.

Seakan tidak tertahan lagi dia, derap langkahnya lebih cepat daripada detak jantung yang mengepam darah ke seluruh bahagian badan. Anak muda. Hamassah as syabab! Semangat pemuda, yang tanpa diduga sekurun mendatang bakal menjadi pilar kebangkitan ummat!


Kota Jawa meski sudah kembali tenang, tidak seperti beberapa tahun yang lalu, bebas dari cengkaman Belanda dan Jepun, masih lagi sebahagian besar rakyatnya terutamanya di kawasan desa pedalaman terpaksa berhadapan dengan hari hari yang panjang dan perit saban hari. Demi sesuap nasi dan meneruskan kelangsungan hidup, anak anak seusia Talhah sudahpun dikerah membantu keluarga, berkelana di bumi Tuhan mencari rezeki yang halal.


Mujurlah sepeninggalan bapaknya, ada wang tabung yang Jameelah dan Hamid usahakan untuk hari tua mereka. Hamid sudah pergi sebelum sempat memaknai erti tua. Jameelah yang berseorangan tidak patah semangat membesarkan Talhah, amanah si suami yang tercinta. Berbekalkan wang tabung dan perusahan tanaman padinya itu, dia mencuba sekudrat yang ada membesarkan Talhah.


Talhah pula tidak membesar menjadi anak yang besar kepala. Bahkan dia cukup memahami realiti hidup yang sukar. Tanpa disuruh, sering kali dia turun ke bendang usai pengajian di pesantren untuk menolong ibunya menguruskan sawah padi mereka. Hasil tanah sebidang itulah keduanya mampu menjamah sekurang-kurangnya sepinggan nasi sehari, jika tidak dua.


Pada tengah hari itu, dia mendapatkan ibunya.

“Talhah bin Ubaidilillah ibu!”


Tergamam Jameelah. Langsung terlintas di benaknya pesanan Hamid sebelum dia menggabungkan diri dengan jemaah jihad pada malam yang penuh syahdu itu,

“Namakan dia Talhah, supaya suatu hari nanti dia berkembang besar dan mencontohi sosok tubuh yang digelar syahid yang masih berjalan di muka bumi oleh Sang Nabi ”


Cangkul yang menjadi rakan karibnya di sawah padi itu serta merta dilepaskan. Kedua tangannya menggenggam erat bahu Talhah.


“Kamu belajar soal Talhah sahabat Nabi kita hari ini?”

“Ya. Ibu tahu halnya dia?”

“Masakan tidak. Bapak kamu dahulu, memilih nama Talhah bersempena Talhah bin Ubaidillah”

“Ya benar bu?”

“Apa kamu fikir ibu bohong?”

“Bu, ceritakan aku lagi soal Talhah bin Ubaidillah, dan tentang ayahku”


Jameelah merapatkan kepala anak lelakinya itu kedalam dakapan penuh mesranya. Sekali lagi. Menitis air mata seorang ibu. Mengenangkan betapa rahmat Allah itu terlalu luas. Sosok tubuh Hamid yang pernah menjadi pelindungnya menjadi kerinduan. “Hamid, anakmu ini sudah besar, sudah persismu” Jameelah berbicara sendiri.

Di bawah naungan mentari yang kian menghangat, burung-burung yang hinggap di pohon angsana, beberapa hasta daripada posisi mereka menyaksikan suasana pilu itu. Bayu siang di dataran sawah yang kosong, tiada halangan pergunungan bertiup mesra, menyapa kedua tubuh mereka. Seolah-olah meraikan kehangatan hubungan si anak dan si ibu itu.


2 comments:

PC1667 said...

*pembuluh darah
*Tergamam

Sorry I can't resist the correction. The story is too beautiful for misspellings. Or typos, whatever.

Keep it up (Y)

Inspector Saahab said...

edited.
jzkk