Sunday, May 18, 2014

'MAJNUN' YANG DIRINDUI



Bismillah,


“Apakah (mereka lalai) dan tidak memikirkan bahwa teman mereka (Muhammad) tidak berpenyakit gila. Dia tidak lain hanyalah seorang pemberi peringatan lagi memberi penjelasan”
(Al ‘Araf:184)


“Mereka berkata, ‘Hai orang yang diturunkan peringatan (Quran) kepadanya, sesungguhnya kamu benar benar gila’ 
(Hijr:6)


“Atau (apakah patut) mereka berkata, ‘Padanya (Muhammad) ada penyakit gila?’. Sebenarnya dia telah membawa kebenaran kepada mereka dan kebanyakan mereka benci kepada kebenaran itu”
(Al Mu’minuun:70)


“Dan mereka berkata, ‘Apakah sesungguhnya kami harus meninggalkan sembahan-sembahan kami kerana seorang penyair gila?”
(As Safaat:36)


“Dan temanmu (Muhammad) itu bukanlah sekali-kali orang yang gila”
(At Takwir:23)





Jika disoroti kisah dalam al Quran secara keseluruhannya, begitu banyak ayat yang membersihkan nama Muhammad b Abdullah saw itu daripada dipanggil gila. Tidaklah secara tiba tiba diturunkan ayat ayat ini untuk mempertahankan Baginda, melainkan baginda benar benar dilabel gila. Gila benar Muhammad itu di mata pemuka pemuka Quraish!


Mana tidaknya, 

Setelah seruan berdakwah diturunkan, Baginda lantas berkata kepada isteri tercinta, “Sudah berlalu waktu tidurku”. Baginda bangkit setelah itu, tidak berleha leha dan beristirahat semata-mata, selama dua puluh lima tahun tidak hidup untuk diri sendiri melaksanakan beban amanah seluruh penghuni bumi yang terpateri di pundaknya. Gila benar itu!


Siri siri perjuangan yang ‘gila’ itu bermula.


Tatkala turun ayat, “Dan berilah peringatan kepada kerabatmu yang dekat”, maka Nabi saw naik ke Shafa lalu berseru “Wahai Bani Fihr, wahai Bani Adi”. Baginda meneruskan bicara dan menyampaikan mesej dakwahnya. Di hadapan perkumpulan banyak orang itu, tiba tiba suatu suara ahli terdekat menentang dengan kata-kata yang cukup pedih,


“Celakah engkau untuk selama-lamanya. Untuk inikah engkau mengumpulkan kami?!”


Luah si Bapa Saudara. Allah. Sudah pasti down anak saudara yang baru diberi amanah dari Ilahi. Tapi adakah Muhammad itu berhenti dan menangisi penentangan itu? Sama sekali tidak! Gila benar!


Tidak serik Muhammad itu, behadapan tentangan yang makin dahsyat. Ini benar benar gila. Kegilaan itu merungsingkan Quraisy. Lalu mereka mendatangi paman Muhammad yang membesarkannya, Abu Thalib supaya beliau menasihati Baginda untuk menghentikan kegilaan itu. Namun ia berkesudahan dengan Quraisy pulang membawa kekecewaan.


Siri penentangan kepada ‘Si Gila’ makin rancak.


Dilabelnya Muhammad itu si dukun, penyair, penyihir, penentang agama nenek moyang dan bermacam macam lagi. Bahkan rakan-rakan, sahabat di sekeliling turut mendapat tempiasnya. Ini benar benar gila!


Dalam banyak banyak tentangan, Abu Lahab yang antara kedepan, memikirkan ide ide untuk menghentikan kegilaan Baginda saw. Kedua anak lelakinya yang telah menikahi dua puteri Baginda, Ruqayyah dan Ummi Khaltum dipinta diceraikan sebagai tanda protes. Tidak cukup dengan itu, pasca kematian putera Baginda, Abdullah b Muhammad, Baginda diejek sebagai yang sudah terputus rahmat Allah! Gila benar!


Secocok dengan sosok tubuh Abu Lahab itu, isterinya turut berpadu tenaga menentang Muhammad saw. Ummu Jamil, wanita yang disifati al Quran sebagai pembawa kayu bakar pernah memasang duri di jalan yang dilalui Sang Nabi. Bahkan dia pernah melantunkan syair kebenciannya;


Kami mungkir sekalipun dia mencaci
Terhadap urusannya kami tiada sudi
Terhadap agamanya kami membenci


Benar benar gila kerja Muhammad saw sehingga penentangan pun gila !


“Wahai anak saudaraku” Kata Abu Thalib setelah kemudiannya diancam oleh Quraisy, “Sesungguhnya kaummu telah mendatangiku lalu mereka berkata begini dan begitu kepadaku. Maka hentikanlah demi diriku dan dirimu sendiri. Janganlah engkau membebaniku sesuatu di luar kesanggupanku”


Rayu si Bapa saudara, tidak tertahan dengan kegilaan tentangan ini.
Dan yang dilabel “Si Gila” terus tegas, lalu menjawab;


“Wahai pamanku, demi Allah, andaikan mereka meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, agar aku meninggalkan agama ini, hingga Allah memenangkannya atau aku ikut binasa kerananya, maka aku tidak akan meninggalkannya”


Kegilaan apakah ini !

Sehinggakan pemuka Quraisy sudah ketandusan idea, bingung memikirkan kerja gila Muhammad saw itu. Lalu mereka terdesak sehingga mahu bertindak menghabisi sahaja riwayat ‘Si gila’. Alangkah dangkalnya mereka! Namun, Tuhan yang mempunyai perancangan yang rapi buat Muhammad saw dan dakwah itu tidak memberhasilkan idea mereka!


Kedajalan penentangan diteruskan. Kini, pemboikotan. Selama tiga tahun lamanya, ke atas Bani Muthallib dan Bani Hasyim. Tidak dibenarkan berurusan dengan kedua bani ini. Dilarang menikah, berjual beli, berteman, berkumpul bahkan berbicara kecuali dengan sukarela ingin mendatangkan Muhammad untuk dibunuh! Kegilaan apakah ini! Sehinggakan ada teman teman yang memakan dedaunan kerana kekurangan bekal makanan. Gila!


Setelah sepuluh tahun melakukan kerja kerja gila, Muhammad dirundung kesedihan tatkala bapa saudara tercinta, Abu Thalib pergi menemui Sang Pencipta. Adapun hal yang lebih menyedihkan daripada itu, beliau pergi tanpa sempat mengucapkah kalimah syahadah. Berduka la Nabi saw. Ditambah tidak berapa lama kemudian, isteri tercinta Kadijah pula menemui ajalnya.


Bersorak gila lah Quraisy!


Setelah apa yang berlaku, Kota Mekah, kota kelahiran Muhammad itu tidak lagi memberikan sinar harapan buat agama ini. Namun Muhammad saw masih tekad dengan kerja gila itu. Lantas Baginda ke Tha’if, berjalan kaki bersama Zaid b Harithsah sejauh 60 batu jauhnya perjalanan. Gila benar !


Harapan dan misi yang besar. Agar penduduk Thaif menyambut seruan yang meluhurkan ini. Namun apa yang terjadi langsung mendukacitakan Sang Nabi. Sebelum sempat kaki menginjak Bumi Thaif, berita si gila, tukang sihir dan penyair bakal datang terlebih dahulu sampai ke gegendang telinga penduduk Thaif.


Kata-kata yang diterima Muhammad saw ialah, 

“Usir orang ini dari negeri kita dan kerahkan semua rakyat untuk memperdayainya!”


Sehinggakan penduduk kota itu beratur di sepanjang laluan yang dilalui Nabi sambil membaling batu dan diselang seli dengan hamburan cacian dan makian serta kata kata kesat. Sehinggakan terompah baginda basah oleh lelehan darah. Allahu akbar ! Ini benar benar gila bukan !


Lalu Rasulullah menghampiri sebatang pokok, duduk dibawah teduhannya dan melantunkan doa yang cukup menyentuh hati setelah dakwahnya tidak berhasil;


“Ya Allah, kepadaMu juga aku mengadukan kelemahan kekuatanku, kekurangan siasatku dan kehinaanku di hadapan manusia. Wahai Yang Paling Pengasih di antara para pengasih, Engkau adalah Rabb orang orang yang lemah, Engkaulah Rabbku, kepada siapa hendak Engkau serahkan diriku ? Kepada orang yang  bermuka masam kepadaku ataukah kepada musuh yang akan menguasai urusanku?

Aku tidak peduli asalkan Engkau tida murka kepadaku, sebab sungguh teramat luas afiat yang Engkau limpahkan kepadaku……”


Tidak dapat aku sambung doa dari Baginda rasul ini.
Allahu akbar!


Yang lebih mengujakan tatkala Malaikat penjaga gunung datang lalu berseru,


“Wahai Muhammad itu sudah terjadi, dan apa yang engkau hendaki? Jika engkau menghendaki untuk meratakan Akhsybaini, tentu aku melakukannya”


Lalu dijawab oleh Sang Nabi yang dituduh gila;

“Bahkan aku berharap kepada Allah Dia mengeluarkan dari kalangan mereka orang-orang yang menyembah Allah semata dan tidak menyekutukan sesuatupun denganNya”

Gila benar akhlak ini!


Tidak la tertulis olehku perihal sosok tubuh Nabi kita yang dijolok gila itu. Benar benar kerja kuatnya menyebabkan dia dipanggil gila. Ya Rasulullah, terlalu jauh ke hadapan bahkan tidak tercapai oleh saki baki umat ini untuk meneladani dakwahmu itu. Kau lewati kesemua ujian ini untuk umat ini.

Selawat dan salam ke atasmu.



“Dengan nikmat Tuhanmu, engkau bukanlah gila”

“Dan sesungguhnya bagimu benar pahala yang besar tidak putus putus”

“Dan sesungguhnya kamu benar benar berbudi pekerti agung”

“Maka kelak kamu akan melihat dan mereka pun akan melihat”

“Siapa di antara kamu yang gila”

(Al Qalam:2-6)




Ya Rasulullah,

Kapankah kita bisa bertemu?
Atau yang harus aku tanyakan, sudikah engkau bertemuku yang belum ‘gila’ ini?

3 comments:

Anonymous said...

Menangis T.T

Inche gabbana said...

Wow. This is something. Really something. =']

Semakin matang dalam menulis. Mabroook!

Segala puji bagi Allah yang memberikan anda ilham dan kebolehan ini. Moga terus tsabat menyampaikan risalah ini!

Anonymous said...

Itulah kekasih Allah. Perasaannya kosong untuk diri sendiri. Sedihnya untuk ummat. Gembiranya untuk ummat. Segalanya untuk ummat, demi meraih redha Ilahi.