Monday, June 30, 2014

'AMAL DAN FE'EL




 KEJAHATAN MAKHLUK


Apabila makhluk berinteraksi dengan makhluk, akan ada kesan baik dan buruknya. Manusia juga makhluk. Apabila manusia berinteraksi dengan makhluk lain, baik jin, pokok, kertas, kereta, handphone, earphone, tandas, katil, selimut, ikan paus, kucing dan sebagainya, kesannya sama ada baik atau buruk.


Kesemua benda atau entity selain Allah adalah makhluk. Menurut Syed Quttb dalam Fizalil Quran, tatkala beliau berkongsi penghayatannya (suka saya untuk tidak menyifatkannya sebagai tafsir kerana tidak mahu bergaduh dan bergusti dengan mereka yang tidak setuju bahawa Fi Zilalil Quran itu satu kitab tafsir) tentang surah al Falaq, manusia memerlukan pertolongan daripada Allah swt terhadap kejahatan segala jenis mahkluk lain apabila manusia berinteraksi dengan makhluk makhluk ini.


Kita mungkin melihat skop makhluk dan kejahatan kejahatan mereka sesempit benda yang jelas bahayanya seperti manusia sendiri, harimau, jin, buaya dan bomoh yang mampu menampar buayanya, helang, hantu langsuir dan sebagainya. Tetapi kita tidak sedar bahawa kesemua makhluk lain juga mempunyai kejahatan yang tersendiri.


Contoh, wang adalah makhluk. Kerana wang manusia menjadi jahat. Kerana wang mampu menyampaikan mesej jahat kepada manusia, maka manusia perlu memohon pertolongan daripada sisi jahat wang. Contoh yang lebih praktikal, baju yang kita pakai juga adalah makhluk dan ada sisi kurang baiknya. Sebagai contoh, apabila kita memakai baju yang branded, limited edition, kita cenderung untuk berbangga diri. Di situ ada kejahatan. Apabila kita pakai pakaian yang menjolok mata, yang berkilau kilau dan menarik perhatian, kita mungkin tanpa sedar menarik rasa cemburu daripada mata manusia lain yang memandang. Di situ ada kejahatan.


Atau contoh yang lebih dekat, cermin adalah makhluk. Sisi jahatnya terbongkar apabila manusia yang berinteraksi dengan cermin kemudian berasa bangga, megah dengan penampilannya, dengan kulit wajahnya yang direflekkan oleh cermin. Begitulah.


Tidak hairanlah, sebelum memulakan sesuatu perkara, ada doa doa khususnya. Melihat cermin pun ada doa yang diajarkan kepada kita. Paling tidak, sebelum berbuat sesuatu, mulailah dengan menyebut nama Allah mudah mudahan kita terlindung daripada sisi jahat makhluk itu.


Apa apa pun, hari ini saya bukan nak berkongsi tentang makluk pun. Bukan juga tentang bomoh, buaya atau tentang panda yang berhijrah ke Malaysia. Tetapi tentang interaksi dengan al Quran.


Memandangkan al Quran bukan makhluk, maka berinteraksi dengan al Quran selayaknya menatijahkan kebaikan kepada manusia. Namun, kita digesa memulai bacaan al Quran dengan memohon perlindungan against syaitan yang boleh membisikkan fikiran fikiran jahat tatkala kita membaca dan mempelajari al Quran supaya kita tidak condong untuk menggunakan ayat ayat Allah untuk diseleweng atas dasar conflict of interest.



'IJJAZUL QURAN

Secara basisnya berhubung dengan al Quran sewajarnya membawa banyak kebaikan dan manfaat kepada kita semua. Maka, hari ini sekali lagi saya ingin berkongsi sedikit dapatan tentang al Quran tatkala mempelajari dan mendengar kuliah kuliah yang berkenaan al Quran yang mana tiap tiap kali rahsia al Quran ini diketahui, ia tidak pernah gagal membuatkan saya secara personal berasa cair tertawan dan diwaktu yang sama teruja dan gemuruh. Erk.



Sekali lagi ketelitian Allah dalam memilih perkataan yang tepat untuk menjelaskan sesuatu perkara dan keunikan bahasa Arab yang mampu membawa mesej Quran yang begitu tinggi nilainya itu membuatkan keagungan mukjizat al Quran itu kian terserlah.


Dalam bahasa Arab, perkataan perbuatan boleh diterjemah sama ada dengan perkataan ‘amal atau fe’el. Jika kita benar benar meneliti al Quran secara harfiyahnya, ada tempat Allah swt menggunakan perkataan amal dan ada tempat Allah swt menggunakan perkataan fe’el yang mana di sekelian tempat terjemahan Melayu dan Inggeris membawa maksuk buat, lakukan, do atau did, maksud yang sama.


Sedangkan ada perbezaan yang ketara dan sangat penting antara kedua-dua perkataan ini. ‘Amal hanyalah perbuatan yang dilakukan secara sedar, with conscious atau bahasa orang Biologosnya voluntary actions. Sebagai contoh, makan dikira amal kerana kita makan secara sedar, within our control. Tetapi kalau jenis yang ada penyakit tiba tiba bangun malam, kemudian menuju ke dapur untuk makan secara separa sedar, saya kira itu bukan amal.


Manakala fe’el ialah semua perkara yang kita lakukan, baik secara sedar mahupun tanpa sedar. Makan tadi termasuk juga fe’el. Bernafas, yang dilakukan tanpa sedar, bukan satu ‘amal tetapi satu fe’el. Tangan yang dihayunkan ke kiri dan ke kanan semasa berjalan adalah fe’el, bukan ‘amal.


Jelas bukan ?



Yang mengujakan dan mencairkan hatinya, the fact that dalam Al Quran Allah nyatakan bahawa hanya amal yakni perkara yang kita lakukan dengan sedar yang akan dihitung dan diminta pertanggungjawaban. Subahanallah !


Kita tidak akan dinilai berdasarkan fe’el kita, tetapi berdasarkan ‘amal kita. Apa kelebihannya ? Subahanallah ! Tahukah anda ini sebenarnya satu daripada sekelian banyak tanda tanda rahmat Allah.


Sekiranya semua fe’el kita itu dihitung, maka kita terpaksa menangung segala dosa, dan kesalahan yang kita lakukan baik dengan sedar atau tanpa sedar, termasuklah kesilapan yang kita lakukan tapi tanpa kita berniat untuk melakukannya, atau the wrong things that happened not within our expectation, fitnah yang timbul ekoran perbuatan kita yang tidak kita sedar, salah faham orang terhadap apa yang kita lakukan which is beyond our control. Banyakkk bukan!


Tetapi tidak, Allah hanya menghitung amal-amal yang dilakukan dengan sedar.


Untuk menghargai perkara ini, mari kita study potongan ayat di bawah;




And every soul will be fully compensated [for] what it did; and He is most knowing of what they do.
(Az Zumar : 70)




Perkataan did/do di awal terjemahan lebih tepat ditulis dengan tambahan “with conscious” kerana dalam bahasa Arabnya Allah menggunakan perkataan ‘amal manakala di hujung ayat yang sama, terjemahan yang sama dan tepat kerana Allah menggunakan perktaan fe’el. Kata dasar bagi yuf’alun adalah fe’el.


Secara mudah, gistnya Allah swt nak bagitahu bahwa kita akan dihitung berdasarkan amal (perkara yang dilakukan dengan sedar) tetapi Allah tahu kesemua fe’el kita (baik secara sedar ataupun tidak).


Subhanallah!

Bukankah begitu detail Allah swt menjelaskan hal ini?

Sekali lagi kita tengok di ayat yang lain,




And We will regard what they have done of deeds and make them as dust dispersed.
(Al Furqan :23)



Ayat di atas berkisar tentang balasan bagi mereka yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Allah swt di mana segala perbuatan mereka tidak akan diterima Allah swt, diumpamakan sebagai debu yang berterbangan, sia-sia.


Dalam ayat ini, kedua-dua kata kerja dan kata nama untuk perkataan ‘perbuatan’ diterangkan dengan menggunakan perkataan ‘amal.


‘amilu, yang mereka lakukan (secara sedar)
‘amalin (perbuatan perbuatan mereka yang secara sedar)



Dengan tepat Allah swt tidak menggunakan mana mana bentuk perkataan fe’el dalam ayat di atas kerana dalam kes atau peristiwa yang hendak disampaikan ialah tentang perhitungan dan hisab. Fe’el yang sebahagiannya memang dilakukan tanpa sedar memang tidak dihitung, maka tidak wajarlah dimasukkan dalam ayat ini.


Tetapi Allah swt sedang bercakap tentang ‘amal, yang dilakukan dengan sedar, yang sepatutnya dihisab dan diganjari tetapi at the end dijadikan seperti debu debu yang berterbangan kerana mereka itu, tidak mengharapkan pertemuan dengan Allah swt. Mungkin agak berbelit sedikit penjelasan ini namun saya harap anda dapat gistnya.


Menakjubkan bukan ?
Err, atau saya yang syok sendiri

Itu jela yang saya nak kongsi


Teruslah meneliti ayat ayat Quran ini dan kita akan lebih menghargai kedua perkataan ini apabila kita memahaminya. Di saat itu, kita akan berasa sangat takjub dengan keluarbiasaan al Quran. Subhanallah! Allahu akbar!



Source : Khutbah Jumaat Ustad Nouman Ali Khan, semestinya. Cuma nota ini diolah dan ditambah yang mana perlu. Haha.

3 comments:

Anonymous said...

semua bnda atau entity selain allah adlah mahkluk. knp quran bukan.? confius

ENCIK MUSAB said...

Al Quran tu kalam Allah. Confuse sbb dlm mindset anda Al Quran yang mushaf tu..

Inspector Saahab said...

Terima kasih eeencik musab. Ye, yg saya maksudkan berhubung dengan kalam Allah, al quran. Buka mushaf. Mushaf tu himpunan kertas yg tertulis padanya ayat ayat Quran.

Wallahu'alam