Sunday, July 13, 2014

MUSLIM, PALESTINE & MAS'ULLIYAH




Konflik Palestine-Israel yang makin menggila kebelakangan ini menyeru kita semua untuk melihat kembali sejarah dua kelompok manusia ini melalui suluhan sejarah yang di bawa oleh al Quran.


Al Ikhtilaf Fil Ard


Sekiranya tugas manusia di muka bumi ini untuk beribadah dalam bentuk amal amal fardi semata-mata seperti solat, puasa, zakat, berzikir, bangun malam, menyendiri di masjid masjid sepanjang hari semata-mata, maka tidak ada lagi beza manusia dengan makhluk lain yang diciptakan Allah swt kerana kesemua mereka turut bertasbih memuji Allah. Dalam erti kata lain, makhluk makhluk ini turut memanifestasikan ta’abud (pengibadatan) mereka kepada Allah dalam bentuk yang sesuai dengan fitrah ciptaan mereka.


Sekiranya dikatakan bekerja mencari rezeki itu satu bentuk ibadah, sebenarnya haiwan pun mencari rezeki mereka dengan metodologi yang sesuai dengan sifat kehaiwanan mereka, lantas juga dikira sebagai satu ibadah. Sekiranya dikatakan membina sebuah keluarga dan melahirkan zuriat untuk pertambahan umat Islam sebagai maifestasi ibadah, maka sekali lagi, tikus tikus di pasar malam turut beranak pinak.


Amat malang bagi manusia yang memahami konsep tujuan hidup mereka di atas muka bumi ini dengan definisi sesempit ini, yakni sekitar menunaikan amalan amalan fardhu yang tertera pada rukun Islam yang lima, mencari rezeki untuk membina keluarga, berkerjaya, berkembang biak, sehingga ke hujung nyawa.


Tanpa menafikan suruhan suruhan beribadah seperti yang dinyatakan tadi, antara lain tujuan utama diciptakan manusia di muka bumi ini ialah supaya Allah swt dapat menyerahkan amanah kepimpinan kepada manusia untuk mentadbir bumi dan seisinya sesuai dengan kehendak Allah swt yang digarispandu oleh al Quran. Inilah yang dikatakan al ikhtilaf fil ard, atau pengkhilafatan di muka bumi ini, sebagaimana firman Allah swt;



Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, “Sesungguhnya aku ingin menjadikan khalifah di muka bumi”

(Al Baqarah:30)



Meskipun ayat Quran dalam surah al Baqarah ini diturunkan di zaman Rasulullah s.a.w lewat perjuangan baginda di Madinah, namun sejarah mas’uliiyah atau tanggungjawab kepimpinan di muka bumi telah bermula sejak Nabi Adam as diuturunkan di muka bumi, lantas menjadi manusia pertama meneraju tampuk kepimpinan yang diamanahkan oleh Allah swt.



Bani Israel Yang Terpilih



Secara ringkasnya, sepanjang sejarah amanah kepimpinan ini telah bertukar tangan daripada satu bangsa ke bangsa yang lain yang dipimpin oleh nabi-nabi yang diutuskan. Sebab amanah ini bertukar tangan adalah kerana kegagalan manusia yang diamanahkan itu untuk melaksanakan amanah ini, ekoran kemaksiatan yang mereka lakukan kepada Allah swt.


Sehinggalah  amanah itu sampai kepada nabi Ibrahim a.s;


Dan (ingatlah) ketika Ibrahim a.s diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat lalu dia melaksanakannya dengan sempurna. Dia (Allah ) berfirman, “Sesungguhnya Aku menjadikan engkau sebagai pemimpin bagi seluruh manusia”


Dia (Ibrahim) berkata, “Dan (juga) dari anak-cucuku?” Allah berfirman, “(Benar, tetapi) janjiKu tidak berlaku bagi orang yang zalim”

(Al Baqarah :124)




Nabi Ibrahim merupakan contoh teladan dalam melaksanakan amanah kepimpinan ini. Nabi Ibrahim mempunyai dua orang zuriat yang diangkat menjadi nabi yakni Nabi Ishaq dan Nabi Ismail. Dari susur galur Nabi Ishaq, lahir Nabi Ya’qub yang juga digelar Israel. Daripada keturunan ini, lahir Bani Israel dan kesemua nabi yang lahir setelah itu adalah dari Bani Israel untuk memimpin Bani Israel kecuali Rasulullah s.a.w.


Waktu itu, Bani Israel merupakan kumpulan manusia yang dimuliakan Allah swt yang diberikan amanah kepimpinan di muka bumi. Mereka merupakan umat yang paling lama memegang amanah ini berbanding umat umat sebelum itu dan sepanjang memegang amanah ini, Baitul Maqdis menjadi kiblat dalam melaksanakan amanah kekhilafahan ini.


Sepanjang sejarah Bani Israel, mereka telah melakukan banyak kesilapan bahkan kemungkaran yang besar dalam menjalankan amanah ini. Banyak nabi diutuskan kepada mereka namun mereka mendustakan utusan utusan Allah ini. Mereka juga dengan melampui batas membunuh sebahagian nabi yang diutuskan. Banyak penyelewengan yang telah dilakukan.


Sebab itu kita dapati dalam al Quran sangat banyak cerita tentang Bani Israel kerana pengalaman, kemungkaran, kesilapan dan penyelewengan yang mereka lakukan sepanjang menjadi bangsa pilihan itu merupakan pengajaran pengajaran berguna buat umat Islam, bangsa muslim yang kini mengambil alih amanah besar ini.


Bani Israel begitu menikmati amanah kepimpinan ini sehingga mereka merasakan mereka adalah anak Tuhan, kekasih Allah, bangsa pilihan, bangsa yang mulia sehingga tidak mengiktiraf kedudukan bangsa bangsa lain.


Bak kata Pak Samad,

Apabila terlalu lama berkuasa
Kuasa dijadikan harta


Sebab itu, apabila mendapat tahu nabi terakhir yakni Muhammad b Abdullah saw lahir dari kalangan bangsa Arab, bukan dari kalangan mereka, Bani Israel yang beragama Yahudi itu memulakan kempen dan siri penentangan kepada Rasulullah saw terutama semasa berada di Madinah. Mereka sedia maklum, kewujudan Rasulullah saw dan pengikut baginda yang berbangsa muslim itu bakal mengambil alih kepimpinan di muka bumi ini.


Agamawan  mereka sudah tahu akan hal ini. Namun, disebabkan kesombongan dan rasa selesa dan kemegahan yang diwarisi dek terlalu lama memimpin manusia, sebahagian daripada ahli kitab ini menyembunyikan kebenaran ini. Perbuatan mereka banyak kali ditempelak oleh Allah swt dalam al Quran.


Di sinilah bermulanya konflik Israel-Muslim.


Ia makin hangat tatkala Allah swt memerintahkan Rasulullah saw dan umat Islam yang pada awalnya menjadikan Baitul Maqdis sebagai kiblat pertama bertukar supaya menjadikan Ka’abah, Baitullah sebagai kiblat baharu, sebagai symbol rasmi penyerahan amanah kempimpinan kepada umat Islam.


Perkara ini berlaku usai penghijrahan muhajireen ke Madinah, setelah mereka membentuk satu perkumpulan manusia yang kuat dan sedia untuk menggalas amanah ini.

Inilah yang menjadi tema utama perbicaraan dalam Surah al Baqarah, yang disusun Allah swt di awal al Quran, yakni kisah berkenaan menyediakan umat Islam untuk menjadi bangsa seterusnya yang memimpin bumi ini.

Ulas Sayyid Quttb,

“Mulai juzu’ ini dari Surah al-Baqarah kita dapati pembicaraannya ditekankan pada penyediaan kaum Muslimin untuk memikul tugas amanah agung, iaitu amanah ‘aqidah Islam dan amanah khilafah di bumi atas nama ‘aqidah walaupun dari satu masa ke satu masa kita masih menemui perdebatan dengan musuh-musuh kaum Muslimin yang menentang mereka terutama Bani Israel, di mana kaum Muslimin menghadapi komplot komplot, tipudaya dan penentangan mereka terhadap dasar-dasar ‘aqidah dan terhadap kewujudan kaum Muslimin.
 
Begitu juga kita dapat menemui berbagai-bagai arahan dan perintah Ilahi kepada kaum Muslimin untuk menghadapi penentangan dan peperangan yang berbagai-bagai cara dan rupa yang dilancarkan oleh musuh-musuh mereka, dan untuk menghindari jalan-jalan gelincir yang telah menjatuhkan Bani Israel sebelum ini.”


So What ?


Saudaraku,


Sejak dari Nabi Adam sehingga ke saat ini, meskipun amanah kepimpinan itu bertukar tangan entah berapa banyak kali, akidah yang diajarkan Allah kepada manusia keseluruhannya sama sahaja yakni akidah mentauhidkan Allah, yang dibezakan hanyalah syariat dalam pengibadatan.


Tidak kira dari zaman mana, dan bangsa mana pun, sekiranya seorang hamba itu hari ini berpegang dengan ajaran yang benar dan mentauhidkan Allah, mereka adalah muslim. Dan hari ini sehinggalah ke akhir zaman nanti, umat Islam, merentasi kepelbagaian bangsa merupakan umat yang dipilih untuk memegang amanah kekhilafahan di muka bumi.


Maka menjadi tanggungjawab setiap muslim, setiap mereka yang mengucapkan kalimah tauhid untuk mempertahankan setiap inci bumi supaya mendapat naungan Islam, lebih lebih lagi bagi tanah yang dihuni oleh umat Islam sendiri.


Berkenaan Baitul Maqdis, Palestine atau Bumi al Quds secara keseluruhannya, begitu banyak dan dekat sejarah bumi barokah itu dengan sejarah manusia, sejarah muslim dan sejarah amanah kepimpinan di muka bumi ini. Perjuangan kita membebaskan bumi al Quds daripada cengkaman Israel yang tidak sedar diri itu sepatutnya bukan sekadar atas alasan kasihan atau isu kemanusiaan sebaliknya isu aqidah.


Setiap muslim sepatutnya berasa ‘izzah dengan amanah kekhilafahan yang dipikul di pundak kita masing-masing dan rasa terpanggil untuk memuliakan seluruh isi bumi dengan naungan Islam seperti suatu ketika dahulu. Mas’uliyyah yang berada di bahu kita ini akan dipersoalkan. Sangat tidak wajar dan pengecut jika kita biarkan kita bangsa pilihan Allah swt ini ditindas dan diperlakukan bagai binatang oleh satu bangsa manusia yang mana riwayat kepimpinanya sudah tamat.


Peralihan kiblat suatu ketika dahulu yang menjadi pemutus kepada Bani Isarel sebagai khalifah dan pemula bagi umat Islam sebagai pemimpin seterusnya di muka bumi merupakan pertembungan dua keturunan daripada dua anak Ibarhim a.s . Kita sepatutnya belajar daripada kegagalan Bani Israel yang dinyatakan dalam al Quran dan melaksanakan misi ini sebagaimana dikehendaki Allah swt.


Malangnya, mana mungkin umat Islam mengambil teladan dan sedar akan mas’uliyyah ini sekiranya kita tidak membaca apatah lagi memahami al Quran yang ada di tangan kita ini. Mana mungkin kita semua tahu akan tujuan hidup yang sebenar, amanah dan tanggunjawab yang sebenar sekiranya kita tidak kembali kepada al Quran.

Sehingga la waktu itu datang, kita akan terus lena, selesa dan berasa sudah sempurna kewujudan di dunia ini dengan melakukan ibadah ibadah fardi, menguruskan hidup masing-masing dan mengharapkan kematian yang baik.


Berbalik kepada yang berlaku di Palestine, ia merupakan konflik Israel-Muslim, bukan Israel-Palestine. Sesungguhnya umat Islam di Palestine sedang berjuang mewakili kesemua umat Islam dan sedang melaksanakan mas’uliyyah kekhilafahan yang sepatutnya dikongsi bersama seluruh bangsa muslim.


Tidak mengapalah, kita akan terus tunggu dan lihat dengan penuh lemah dan tidak berdaya dan yakin bahawa ini masalah Pelestine, bukan masalah umat Islam, dan kita akan meneruskan hidup seperti biasa dengan ketidakpeduliaan ini. Kita akan terus melihat dan menunggu akan datang hamba-hamba Allah swt yang membenarkan firmannya;


Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga.
Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan) dan untuk memasuki Masjid (al-Masjid al-Aqsa) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya.
(Al Isra’ :7)



Cuma satu soalan retorika, mengapa mereka yang bukan muslim, yang tidak tahu menahu tentang amanah kepimpinan, yang tidak membaca al Quran dan menghayati kisah pertukaran kiblat dan sebagainya lebih kedepan dalam melindungi Palestin ?

Gambar : Ehsan Facebook

2 comments:

Anonymous said...

Salam. Kata2 sayid Qutb tu dari tafsir zilal ye?

Inspector Saahab said...

Wasalam. ya.