Monday, August 4, 2014

DILEMMA AGAMA






Satu fenomena yang menghairankan jika direnung kembali sejarah dakwah di Malaysia. Sejak tahun 60-an, saban tahun bukan tidak ramai pelajar pelajar Malaysia yang dihantar ke negara negara Timur Tengah seperti Mesir, Yaman, Madinah dan seumpamanya untuk mendalami pelbagai bidang ilmu agama, namun seakan keberagamaan masih lagi lesu di negara ini.


Above all, di tanah air kita pun sejak sekelian lama sudah ada sistem pondok yang mengajar aliran agama dan institusi pengajian moden yang membuka pengajian jurusan agama. Jika dihitung hitung, banyak sebenarnya agamawan yang telah diberanakkan oleh institusi institusi ini. Sudah ramai ustaz yang lahir. Yelah, paling koman, di sekolah sekolah baik  rendah mahupun menengah, ada sebilangan barisan ustaz yang berpendidikan agama yang mencari rezeki di sekelian tempat.


Jika dihitung, dicampur tambah dan dikumpul semuanya, sebenarnya kita bukan ketandusan mereka yang pakar untuk dijadikan rujukan dalam memahami deenul Islam ini. Mungkin kritikan ini tidak begitu kritis tanpa data yang terperinci dan pemerhatian yang penuh disiplin. Cuma, iyalah,satu persoalan yang wajar direnung-renung.


Ke mana pergi agamawan agamawan ini ?



Di saat isu memahami agama semakin rencam di negara, dengan pengaruh ideology yang bermacam, dakwah yang sunyi, perkembangan anak-anak watan yang berbangga dengan pendirian sebagai free thinker dan sebagainya, kita begitu mendambakan supaya graduan aliran agama ini tidak menikmati ilmu di rumah rumah mereka sahaja. Sudah pasti, tanggungjawab membela agama terletak di pundak setiap mereka yang bershahadah dengan kalimah syahadatain. Tanpa menafikan hakikat itu.


Benarlah,

Ada bezanya belajar agama kerana ingin hidup beragama dengan belajar dan mendalami agama sebagai sumber pendapatan. Sebab itu, menjadi agamawan tidak wajib, tetapi hidup beragama itu satu tuntutan. Tanpa menidakkan sumbangan segolongan agamawan yang benar benar lantang dan memainkan peranan di posisi yang sepatutnya.


Akhirnya,

Satu lagi hypothesis yang harus ditimbang kira, tahu kesemua hal dalam agama belum tentu menatijahkan faham bagaimana hidup beragama.

Umum maklum, sumber primer bagi Islam adalah al Quran dan Sunnah Rasulullah saw. Termasuklah sebahagian daripada sunnah ini ialah seerah Rasulullah saw yang sering dipandang sepi,  diajar sebagai sejarah, diceritakan sebagai seolah kisah-kisah penglipur lara.


Namun hampir pasti, mereka yang berada di jurusan agama mampu menguasai dengan baik ketiga tiga komponen ilmu ini. Al Quran, hadis dan seerah sebenarnya sumber sumber yang berkait rapat antara satu dengan yang lain. Ketiga sumber ilmu ini datang atau diterbitkan dalam tempoh waktu yang sama, sejajar dengan perjuangan Rasulullah saw melaksanakan misi kerasulan baginda.


Cuma, yang sampai kepada kita hari ini ialah helaian-helaian kertas, tafsiran dan kajian ketiga-tiga benda ini dalam bentuk ilmu semata. Maka, dipelajari juga sebagai ilmu, yang ditinggalkan adalah perjuangannya. Sebab itu, pengajian agama makin lama makin lesu dan kering, tidak menatijahkan amal. Meskipun saban tahun ramai graduan jurusan agama yang lahir, namun boleh dikatakan sangat sedikit impaknya kepada masyarakat.


Ilmu agama yang sampai hari ini, yang diajarkan di sekolah sekolah terpisah dengan ruhul jihad dan semangat nubuwwah.


Sebab itu tidak lagi wajar kita hairan lalu bertanya bagaimana mungkin seorang yang menghafal al Quran, mampu mengajarkan kitab tafsir muktabar dengan baik, menguasai bahasa Arab al Quran dengan ‘masyi’ nya, segala ilmu asbab nuzul ayat Quran dihujung jari tetapi tidak turun padang mendatangi masyarakat untuk menyampaikan dakwah. Masih ada golongan ini yang mengajar sekadar mendapatkan gaji bulanan lalu duduk-duduk berehat di rumah.


Tidak lagi wajar juga kita untuk menggaru kepala memikirkan, bagaimana seorang pelajar jurusan agama yang menguasai ilmu hadis, mampu bercakap tentang ilmu fiqh dan perbahasannya dengan baik, mampu menjelaskan tasawwur Islam sebijik sebagaimana tertulis di lembaian kertas-kertas kajian, tetapi masih merokok, solat bersendirian di rumah, menonton movies, mendatangi pusat pusat hiburan, berpasangan secara tidak halal dengan bukan mahram dan bermacam contoh yang boleh difikirkan bersama lagi.


Sekali lagi, usah la kita makin kecewa jika ada kenalan kita kelahiran jurusan agama yang mempelajari kitab-kitab seerah, mampu membandingkan pendapat sekelian ulama’ yang mempunyai khilaf dalam hal hal yang tertentu, menceritakan seerah dengan baik tetapi tidak mahu bersama berjuang sebagaiman perjuangan yang dihafal dalam seerah. Tidak mahu bersama rakyat marhaen menentang kezaliman. Tidak ada rasa keinginan meneladani semangat jihad dakwah yang ditonjolkan dalam seerah.


Kerana putusnya ilmu dengan ruhul jihad dan semangat nubuwah.


Allah Azza Wajal berfirman;



“Dan semua kisah dari rasul Kami ceritakan kepadamu ialah kisah-kisah yang dengannya Kami teguhkan hatimu, dan dalam surat ini telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran dan peringatan bagi orang-orang yang beriman”
(Hud:120)



Semasa menulis kata pengantar bagi buku Figh Seerah Manhaj Haraki, Us KH Rahmat Abdullah telah memberi komentar yang mendalam akan ayat ini. Tulis beliau,


“Tema ayat ini merupakan salah satu sasaran memahami sirah atau fiqhus sirah. Mungkin timbul pertanyaan, “Bagaimana kita bisa mendapatkan apa yang diberikan kepada Rasul oleh Allah dengan jalan memahami dan membaca sejarah nabi-nabi atau rasul-rasul masa lampau itu?”


Dari ayat itu, nyata bahwa buat Rasulullah kisah-kisah yang Allah ungkapkan itu punya fungsi yang besar di antaranya, ‘Ma nutsabittu bihi fuadak’ (Apa yang dengannya Kami perkuat hatimu). ”

Tambah beliau,


“Sebagai pewaris Rasul, mesti para ulama pun mendapatkan tsabit dan tsabat dalam mempelajari sirah sehingga dengan sendirinya mereka berjalan dalam kehidupan dunia ini tahu ma’alim tanda-tanda yang jelas. Jika tidak, berarti ada yang tidak kena.”


“Sebagai mu’min” Tulisnya lagi, “Setiap orang berhak untuk mendapatkan nutsabittu itu kerana apa yang Allah berikan kepada seorang Rasul juga diberikan kepada umatnya, dalam artian hal hal yang bisa berlaku umum. Timbul pertanyaan, mengapa orang tidak mendapat tsabat itu?


Sebabnya, ia tidak berada dalam suatu gelombang yang sama dengan garis Rasul dan para sahabatnya. Kalau sirah ini sebagai satu sender (pemancar) siarannya akan ditangkap balik apabila kita memasangkan gelombang yang sama di receiver (penerima). Sebagai umat kita memiliki potensi dakwah, jika kita memasang gelombang diri, jiwa dan kehidupan sejajar atau parallel dengan gelombang para Rasul maka kisah-kisah itu mesti akan menghasilkan target tersebut”


Hal yang sama saya kira untuk penghayatan al Quran dan hadis.


Yang kurang pada kita atau pada agamawan kita yang banyaknya itu, bukan ilmu, tetapi tidak memposisikan diri agar parallel dengan gelombang Rasulullah saw. Belum jelas tujuan dan keberadaan di muka bumi ini.


Tidak hairanlah, saya berasa barangkali inilah antara hikmahnya mengapa Allah Azza Wajal meletakkan surah al Baqarah itu di bahagian hadapan dalam penyusunan al Quran meskipun ayat-ayatnya bersifat madaniyyah, mendahului surah-surah lain yang lebih dahulu turun mengikut jalur masa, kerana mesej utama surah ini berkisar tentang tujuan hidup manusia di muka bumi.


Setelah tujuan, tanggungjawab dan amanah itu difahami, maka apa yang datang setelah itu adalah untuk merealisirkan tujuan, amanah dan tanggungjawab tadi.


Problem statement nya sudah jelas.

Kita tidak mahu lagi merungut tentang problematikanya. Kita tidak mahu berbahas lalu dibiarkan tergantung. Kita mahukan solusi.


Alhamdulillah tarbiyah datang merawat kembali salah faham dan luka luka ini.


Persoalan seterusnya adalah berkenaan untuk setia dengan tarbiyah, untuk thabat dengan prinsip ini. Sampai bila binaan dakhili atau dalaman ini harus mengambil tempat ? Selarilah juga dengan tema surah Ali Imran yang tema utamanya berkenaan dengan thabat.

Namun yang itu kita cerita di lain hari.



Pokok pangkalnya, kembali mendalami agama, beserta dengan ruhul jihad dan semangat nubuwwah adalah menjadi tuntutan bukan sahaja buat agamawan bahkan buat setiap yang beragama, supaya ilmu itu tidak sekadar menatijahkan tahu, tetapi membawa kita ke dataran faham dengan ad deen ini.


Kerana ketahuilah kebaikan paling baik kurniaan Allah swt ialah kefahaman terhadap agama sebagaimana mafhum satu hadis yang dihafal banyak orang.


Wallahu’alam.

No comments: