Monday, September 1, 2014

SENTUHAN AL AKH #25



Belajar Bahasa Arab akhi.

Meskipun bukan dari jurusan agama, namun berusaha untuk mempelajari bahasa Arab dan menguasinya merupakan cita cita kami. Bahasa al Quran ini, fuh, siapa yang tidak mahu pelajarinya. Saat kau biasa kuasainya, kau boleh fahami ayat ayat Allah tanpa terjemahan Quran. Boleh difahami dalam solat, dalam doa, dalam tilawahmu, dalam perjumpaan bersama masyaikh besar dari timur tengah dan di banyak keadaan lagi.


Kecintaan kami kepada al Quran membuatkan semangat itu bergelora. Lebih lebih lagi di jalan ini, Allah utuskan hambaNya yang lebih kedepan dalam mengusai  bahasa yang dimuliakan dengan al Quran ini.

Kali ini yang kami sama-sama renungi, memaknai antara dua perkataan yang disemat dalam Quran, antara rushd dan baligh. Sehingga perbincangan itu meleret leret dan membawa kepada sentuhan, teguran dan sentapan buat akh itu.

                “Salam akhi. Hari tu ustaz ada bawa pasal perkataan rushd dengan satu lagi perkataan kan. Apa ek ?” 

                “Wasalam. Ustaz bawa beza rushd dengan baligh..”

                “Ok. Hehe. Apa beza dia ek ? Boleh crita semula?”

                “Baligh ni sampai umur, tak semestinya rushd. Tapi kalau rushd ni mesti dah sampai umur. Maksudnya kemampuan atau matang atau kejelasan cara fikir”

                “Oh. So, yang anak yatim tu kita pilih rushd ke baligh?”


Untuk memahmi cerita anak yatim, disarankan untuk kalian merujuk Surah an Nisa’ ayat 6


                “Anak yatim kena tunggu rushd. Sebab quran cakap macam tu. Baru boleh bagi hartanya”

                “Oh ok”

                “Jzkk kerana bertanya. Buat kita semua sama-sama membelek Quran dan memikirkannya. Ampun dosa kami ya Rabb”

                “T-T”



Di pertengahannya, beberapa perbualan sulit yang harus dirahsiakan. Kemudian akh itu bertanya lagi;


                “18:66. Rushd tu boleh dipelajari?”

                “Terjemahan Qurah eh? Kurang tepat”

                “Erk.”

                “Dia kena terjemah ikut ayat bukan by word. Rushd ni dari perkataan rasyada, bermaksdu pandu atau bimbing. Irsyad, panduan. Khulafa ar rasyidin bermkasud khalifah khalifah yang memandu, membimbing”

                “Wahh. Sangat dekat word ni dengan kita.”

                “La ikraha fiddin, qad tabbayyana rusyd minal ghayyi... rushd kat sini pun maksud panduan”

                “Waaaa. Ok”

                “Means kita tak boleh paksa orang terima Islam apabila kita dah menjelaskan kepada dia dengan rushd, dengan sejelas-jelasnya yang mampu memandu dia untuk memilih kebaikan, syurga”

                “Oh style”

                “Sebab tu kita kena paksa orang terima Islam, sampai la kita rushd dengan dia. Kalau dah rushd, dia tolak juga, tiada paksaan”

                “Paksa tu macam mana?”

                “Selagi dia tak dapat rushd, selagi tu kita paksa. Paksa bukan guna kekerasan atau pukul. Tapi terus seru dan seru seolah-olah memaksa”

                “Ok. So ni untuk kes bukan Islam la kan?”

                “Tak juga untuk bukan Islam sahaja. Juga ayat ini untuk kita sabar dengan adik adik apabila diorang tak nak commit tarbiyah dan dakwah. Mungkin kita belum rushd dengan dia. Kita belum jelaskan dengan benar tanpa seleweng, sejelas mentari di pagi hari. Tiru penulisan al banna sikit, hehe”

                “Adeh. Kena balik. Huuuu”

                “Eh bukan nak serang anta, ana bagi contoh je”

                “Contoh yang releven akhi”

                “Hakikatnya yang baca Quran hanyalah orang Islam. So semua ayat mesti kena dengan kita. Memang releven apabila sang daie mentadabur ayat Quran. Kerana Quran turun ketika keadaan dakwah. Akhi, tambahkan kefahaman anda, sebarkan kepada ramai. Saya mahu saham juga. Kita niaga maa”


---


Begitulah kami. Di sela belajar bahasa Arab, di celah celah cuba memahami ayat Quran hadiah dari Allah ini, lalu kami sama-sama tertempelak. Terima kasih akhi atas sentuhamu. Untuk saham bersama, lalu aku kongsi di sini.


Nikmat bukan jalan ini?!. Di mana lagi kau bisa cari dua orang bersahabat berbincang dengan penuh semangat seputar memahami ayat ayat Allah ini? Dengan rakan sekelasmu? Dengan rakan serumahmu? Dengan jiranmu? Belum tentu. Melainkan mereka juga sang daie di jalan Allah.

“Tak juga untuk bukan Islam sahaja. Juga ayat ini untuk kita sabar dengan adik adik apabila diorang tak nak commit tarbiyah dan dakwah. Mungkin kita belum rushd dengan dia. Kita belum jelaskan dengan benar tanpa seleweng, sejelas mentari di pagi hari. Tiru penulisan al banna sikit, hehe”


Aku ingat ini akhi!

3 comments:

saahab said...

Anda sudah sedia menanti kan bukunya ? Erkk

Anonymous said...

Nak tanya. Beza rushd dengan mumayyiz?

D-SIM said...

Dah keluar buku, tolong inform dekat d_sim@ymail.com yea hehe