Monday, October 6, 2014

HIFZULLAH LI DINIHI





Mari kita taddabur setelah sekian lama tidak bertemu. Entah mengapa begitu produktif menulis setelah lama berehat.






Artinya: “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al Qur’an dan pasti Kami (pula) yang menjaganya.”  (Al Hijr [15] : 9)



Al Quran mempunyai beberapa nama yang disebut dalam ayat-ayat dalam al Quran sendiri. Antaranya ialah, al Quran sendiri, al Furqan, al kitab, huda, an nur, as syifa, az zikr dan banyak lagi. Setiap nama nama al Quran ini mempunyai maksud yang khusus yang menjelaskan kefungsian Quran yang tersendiri, selari dengan namanya.



Allah Azza Wajal tidak setiap masa merujuk Quran sebagai al Quran. Kadang-kadang Allah swt akan menggunakan perkataan al kitab. Kadang-kadang al huda. Kadang-kadang nama nama yang lain, sesuai dengan mesej yang hendak disampaikan.


Sebagai contoh,


Apabila berbicara tentang Quran yakni sebagai sesuatu yang dibaca dan dikaitkan dengan bahasa Arab (sesuai dengan fungsi al Quran untuk dibaca) Allah menggunakan perkataan al Quran. Err, faham ke?


Cuba lihat ayat kedua dan ketiga surah Yusuf. Dua kali perkataan Quran disebut, kerana membawa mesej bacaan iaitu baca untuk memahami dan baca untuk mengetahui kisah Yusuf. Tidak pula di ayat ayat ini, Allah gunakan perkataan al kitab atau as syifa. Meskipun perkataan al kitab dan as syifa juga merujuk kepada al Quran, tetapi ia tidak kena dengan mesej yang hendak disampaikan.


Ok.

Disebabkan contoh di atas kelihatan sukar untuk difahami, mari kita lihat satu lagi contoh. Perkataan al kitab, bermaksud secara surfacenya buku , atau sesuatu yang mengandungi tulisan, atau ketetapan, kewajipan. Secara spesifik al kitab ini merujuk kepada buku perundangan. Bahkan, jika merujuk kepada literature bahasa Inggeris kita sering dengar dalam trial omputih hakim menggunakan frasa,


Throw the book at….

Ini bukanlah bermaksud si hakim ambil buku dan lempar sekuat iman kepada tertuduh, tetapi maksudnya to charge or punish someone as severely as possible. Entah dosa apa yang dilakukan oleh tertuduh sehingga terkeluar frasa azab ini. Eheh.


Maka, apabila Allah Azza Wajal menggunakan perkataan al kitab dalam ayat ayat Quran, kebiasaannya mesej yang hendak dibawa berkaitan dengan fungsi al Quran sebagai buku perundangan. Cuba tengok surah al Maidah ayat empat puluh lapan, 48.


(Peringatan: kalau kita baca terjemahan Melayu sahaja, semuanya dia bantai Quran, jadi mereka yang tidak mentadabur ayat Quran secara harfiyah (per huruf) mungkin tidak dapat menghargai perbezaan dan pendetailan ini. Sebagai contoh ayat yang dibawa di permulaan entry ini, tiba tiba sahaja terjemaham Melayu dibawakan perkataan al Quran, walhal dalam bahasa Arabnya tiada pun perkataan al Quran)


Pun begitu, taddabur saya ini tidak applicable di semua tempat. Boleh jadi tidak kena pun. Ini hanyalah perkongsian marhaen yang mungkin boleh membantu kita untuk menghargai kenapa berbeza nama Quran digunakan dalam ayat ayat Allah ini.






Baiklah, mari kita u turn kepada tadabur ayat di atas.



Artinya: “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al Qur’an dan pasti Kami (pula) yang menjaganya.”  (Al Hijr [15] : 9)


Cuba perhatikan betul betul bahasa Arabnya. Kali ini Allah swt menggunakan perkataan az zikra, yang kemudian diterjemah sebagai al Quran oleh penterjemah. Maknanya, boleh kita tadaburi bahawa Allah swt sedang berbicara tentang al Quran yang fungsinya sesuai dengan perkataan az zikr.


Allah swt nak bagitahu, Dia akan memelihara al Quran in the sense of Quran sebagai az zikr, sebagai peringatan, bukan Quran sebagai helaian kertas yang mengandungi tulisan bahasa Arab. Sebab itu mushaf al Quran, helaian helaian al Quran boleh dibakar jika hendak dilupuskan, kertas kertas tu akan hancur kalau dah lama disimpan tidak dibaca dan kalau dimakan anai-anai, tetapi mesej Quran sebagai peringatan, sebagai az zikr kekal terpelihara.


 Sekarang, az zirk, peringatan, apa maksudnya?


Secara mudah boleh kita katakan, az zikr ini ialah dakwah. Jika kita faham sedemikian rupa ruh ayat ini, dapat kita rephrase, bahawa Allah sedang bagitahu Dialah yang menurunkan dakwah dan Dialah yang akan memelihara dakwah ini. Allahu akbar!


Jadi kalau kita tak nak buat dakwah pun, dakwah akan tetap hidup. Bagi mereka yang berasa dakwah akan affected kalau dia meninggalkan gerabak ini, boooo kepada mereka. Kerana dakwah ini, Allah swt yang pelihara. Tidak hairanlah, walau setelah 1400 tahun lebih lamanya, mesej Islam masih sampai kepada kita, kerana Allah swt yang memeliharanya!


Yang lebih menarik, jika kita go deeper, umum mengetahui az zikr, dakwah dan Islam ini bukan sesuatu yang ajaib, tetapi bersifat praktikal. Ia adalah satu manhaj yang tidak boleh stand alone sebaliknya mesti didokong oleh manusia, barulah terpelihara. Kerana akhirnya az zikr ini untuk manusia juga. Kalau kita faham benda ini, dapat la pula kita extract daripada ayat ini bahawa Allah swt akan memastikan sentiasa ada hamba-hambaNya yang sudi untuk mendokong, menjaga dan menghidupkan az zikr ini di tengah tengah umah yang ketenatan.


Jika bukan kita, pasti ada orang lain.


Dan mereka yang memilih untuk bersama dakwah, bersama az zikr, sebenarnya telah memilih untuk turut sama berada dalam penjagaan dan pemeliharaan Allah swt. Kerana apabila Allah swt memelihara az zikr, secara automatic Allah swt akan memelihara orang-orang yang mendukung az zikr ini. Allahu akbar!


Ini adalah satu motivasi besar buat para daie untuk sentiasa bersama dakwah!


Untuk menambakan lagi perisa kepada perkongsian ini, mari saya bagitahu anda beberapa perkara menarik tentang surah Hijr secara umumnya.


Menurut Sheikh Amr Khalid dalam buku Khowatir Quraniyyah, tema bagi surah ini ialah penjagaan Allah swt  terhadap agamanya, hifzullah li dinihi. Allah swt akan menjaga az zikr, lantas menjaga mereka yang bersama az zikr ini.


Sebab itu kita dapati, setelah Allah swt berbicara akan az zikr ini, Allah swt bawakan dalam ayat ayat seterusnya kisah umat terdahulu. Dalam rentetan seerah klasik itu, sentiasa ada pertembungan dua golongan manusia. Satu golongan ialah mereka yang bersama az zikr manakala satu lagi ialah golongan yang menolak az zikr.


Dan di setiap pertembungan ini kita dapati golongan yang memilih bersama az zirk la yang akhirnya menjadi heroes bagi zaman masing-masing. Kerana mereka dijaga dan dipelihara oleh Allah swt, walaupun mereka tampak lemah, golongan minority dan tertindas.


Golongan yang menolak az zikr berakhir dengan kebinasaan, walaupun mereka orang yang kuat, ada kedudukan, pangkat tinggi, kaya raya tetapi tanpa pemeliharaan Allah swt, mereka dibinasakan oleh azab Allah.


Untuk menghayati mesej ini, cuba baca dari ayat 80 hingga ayat 84.  Kita dapati kisah penduduk Hijr yang medustakan rasul dalam ayat ayat ini. Kemudian, mereka memahat rumah daripada gunung batu dengan aman, tetapi akhirnya tetap dibinasakan. Walaupun berlindung disebalik rumah batu, atau disebalik kondominium mewah, rumah bungalow bertingkat tingkat, sebenarnya kita tetap tidak selamat, selagi mana tidak bersama az zikr.


Kisah penduduk negeri Hijr ini mewajarkan surah ini dinamakan al Hjir. Dan tema surah ini sebagai hifzullah li dinihi nampak lebih jelas dengan contoh kisah umat terdahulu yang dibawakan.


Jadi jelaslah, berdasarkan dalil naqli ini, lantas kita membenarkan kata-kata Sheikh Doktor Hamman Said, Dakwah di jalan Allah ialah jalan keselamatan di dunia dan di akhirat.


Buat para daie yang bersama az zikr, tidak henti-henti melaso dan membina manusia, yang saban hari fikirannya berada seputar mentakwin mutarabbi masing-masing, berbahagialah kerana kalian insya Allah berada dalam penjagaan Allah.


Dan buat mereka yang ada terfikir dalam benaknya untuk meninggalkan dakwah ini, fikirkan semula. Untuk kalian, saya akhiri dengan sepotong ayat Quran;



“Mereka itulah orang-orang yang telah kami berikan kitab, hikmah dan kenabian. Jika orang-orang itu mengingkarinya, maka Kami akan menyerahkannya kepada kaum yang tidak mengingkarinya”

(Al An’am :89)

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum akh,
nak tanya, suggestion buku untuk lebih memhami bahasa al quran.
Jazakallah.

Inspector Saahab said...

Wasalam wbt. Ana pon tatw. Jika ada buku tu ana pon nk. Hehe. Tp selalunya refer kuliah ust nouman ali khan utk bahasa dan baca khowatir quraniyah dari sheikh amr khaled utk tema tema surah. Best alhamdulillah.

Masih struggle akhi.