Thursday, February 26, 2015

DUA DARJAT




Tadabbur lagi.




Insya Allah kali ini penulis ingin mengajak pembaca menelusuri beberapa frasa ayat Quran yang insya Allah dapat membantu kita semua, memaknai dan menghargai mukjizat yang paling agung di tangan kita itu.


Allah swt dalam al Quran menyeru golongan hambanya dalam dua bentuk atau redaksi, yakni dengan ayat fiiliyah (atau ayat kata kerja/ tense) dan kadangkala dengan ayat ismiyyah (atau ayat kata nama/ nouns). Apakah signifikannya?

Sebagai contoh,


Kadang-kadang ada ayat yang berbunyi “Ya ayyuhaladzi na aamanu..” dalam bentuk kata kerja, dan di waktu lain seruannya berbunyi “..Innamal mu’minun…” yang menggunakan kata nama al Mu’minun. Kedua-duanya menyeru hamba Allah dan dikaitkan dengan Iman. Tetapi adakah target dan fungsinya sama?


Ringkasnya, kita boleh katakan seruan ini datang dalam bentuk kata kerja dan kata nama. Apakah yang menarik tentang perbezaan ini?

Kata kerja, atau tense adalah time-dependent. Ia bergantung kepada latar masa. Apabila kita menyeru sesuatu dengan redaksi kata kerja, ia sama ada sekarang, yang lepas atau akan datang. Sebagaimana dalam bahasa Inggeris kita belajar present, past and future tense.


Bermaknanya orang yang diseru itu tidaklah konsisten dengan ciri yang dinisbahkan kepadanya. Sebagai contoh, seruan “aladzi na aamanu” yang datang dalam bentu kata kerja sedang merujuk kepada orang yang sedang beriman, atau yang sedang mengusahakan iman mereka. Mereka ini belum lagi konsisten imannya. Mungkin sekarang sedang beriman, tetapi belum tentu masa depan mereka dalam iman.


Sebab itu kadang-kala kita dapati seruan seruan ini diikuti pula dengan pengajaran dan teguran teguran ikhlas daripada ayat Quran. Seolah-olah orang yang sedang beriman yang diseru itu memang benar benar masih dalam struggle mengusahakan iman masing-masing. Err faham ke?


Bagaimana pula dengan kata nama?

Memanggil satu entity dengan seruan kata nama sebenarnya satu labelan. Biasanya kita akan melabel atau memberi gelaran kepada seseorang sesuai dengan ciri ciri yang signifikan dan menonjol padanya. Sebagai contoh, orang yang gila bola, hari hari bangun malam tengok match bola, hari hari pakai baju jersey team bola yang diminatinya, kita panggil mereka kaki bola. Kalau setakat tengok bola setahun sekali, tidak releven la panggilan atau gelaran kaki bola ini.


Begitulah dalam Quran, apabila Allah menisbahkan hamba-hambanya dengan panggilan kata nama seperti mu’minun, atau muttaqin, atau munafiquun, atau kafiruun, Allah swt sedang melabel mereka ini, sesuai dengan ciri-ciri yang ada pada mereka. Maknanya, orang yang diseru Allah swt dengan gelaran ini, ciri tersebut konsisten dan menonjol pada mereka.


Sebagai contoh,

Firman Allah swt dalam ayat satu surah Mu’minun;

“Qod aflahal mu’minun…”

(Sesungguhnya telah berjaya golongan mu’min)


Allah tidak menghadirkan ayat ini dalam bentuk kata kerja seperti “qod aflahal ladzi na amanu”. Apa yang dapat kita pelajari?

Yang benar benar berjaya bukan sekadar orang yang sedang berusaha untuk beriman atau yang sedang membina iman mereka, tetapi telah berjaya orang yang konsisten dengan iman mereka, orang yang tertonjol jelas iman mereka, orang yang signifikan keimanan pada diri mereka, tiada ada campur tangan ciri ciri yang boleh menindakkan keimanan pada mereka.

Begitulah signifikannya kedua kedua seruan ini.

Lagi menarik, apabila Allah swt sendiri yang memberi labelan ini, pastilah ia satu labelan yang valid. Bukan seperti manusia yang melabel yang kadang-kadang mengikut nafsu dan emosi.

Sebagai contoh labelan labelan seperti “pendatang!”, “rasis!”, “munafik!” dan banyak lagi label lain yang diberikan oleh manusia kepada manusia yang lain merupakan labelan yang mungkin tidak valid. Itu semua assumsi yang terbatas, sekadar apa yang terhidang di hadapan kedua tangan kita. Oleh itu, janganlah kita melibatkan diri dengan aktiviti melabel yang tidak sihat ini. Eh.


Begitulah contoh dan asas kepada tadabur kita hari ini. Maka, mari kita melihat beberapa ayat Quran dan applikasikan keterangan ini untuk lebih menjiwai maksud maksud al Quran insya Allah.


Cuba sama-sama kita lihat pada ayat berikut, dapatkan mushaf Quran atau Quran android beserta terjemahan di tangan anda dan hayati kisah dalam ayat ini;

As Saffaat 40-61

Sudahkah anda membacanya ?


Secara khulasahnya dapat kita simpulkan bahawa diceritakan scene dalam syurga yang mana seorang hamba Allah yang telah menjadi ahli Syurga sedang ‘lepak-lepak’dengan kawan se Syurganya yang lain sambil mengenangkan kawan rapatnya di dunia dahulu.

Kawan rapatnya itu malangnya tidak bersama dia, kerana tidak beriman dengan apa yang dia dakwahkan, apa yang dia imani. Mungkin kawan rapatnya ini pernah diajak berhalaqah tetapi menolak, mungkin juga pernah diajak untuk turun solat berjemaah tetapi enggan. Kawan baiknya di dunia itu hampir sahaja mencelakan dirinya. Alhamdulillha dengan rahmat Allah dia selamat daripada kecelakaan itu.


Di akhir cerita Allah menyimpulkan bahawa kenikmatan kenikmatan berupa ganjaran yang tidak terperi itu hanya diganjarai oleh mereka yang all out dalam amalnya.

Lihat pada ayat 61, frasanya berbunyi;

“…Falya’mal ‘amiliin…”

Yang menariknya, ‘amiliin merupakan kata nama atau labelan bagi orang yang sudah konsisten beramal. Orang yang sudah tertonjol dengan beraneka jenis amalnya. Tetapi kelihatannya konsisten sahaja tidak cukup. Bahkan Allah swt menyuruh amiliin ini beramal lagi, untuk all out beramal.

Inilah yang kita dapati apabila sedikit sebanyak melihat kaedah kaedah bahasa Arab digunakan untuk mempersembahkan ayat ayat Quran ini!

Saudaraku, apakah yang penting sangat untuk kita mengetahui semua ini? Tidak lain untuk kita menilai dan memuhasabah diri dan iman kita. Lihatlah dalam Quran, bagaimana Allah sifati orang mu’minin yang hadir dalam betuk kata nama, al mu’miinin. Siapakah mereka yang sebenarnya?

Lihatlah pada ayat ayat ini antaranya;


Al Anfal :2
Al Hujurat : 10
Al Hujurat :15

Kita akan terduduk dan bermuhasabah. Mungkin kita bukan lagi yang layak dilabel denagn gelaran itu.

Wallahu’alam.

Kering lagi?
Huhu

Photo By AZ 
Official Photographer for Inspector Saahab

No comments: