Tuesday, February 17, 2015

TADABBUR #10




Sudah lama penulis tidak mengajak pembaca untuk sama-sama duduk beriman dan merenung penghayatan ataupun taddabur al Quran. Maka, marilah duduk bersama kami, kita beriman sejenak!




Tidak dapat dinafikan dalam kehidupan kita seharian ini tidak dapat lari daripada usaha usaha untuk mencari rezeki. Kebanyakan daripada kita meskipun bergelar duat bahkan memberikan resources (sumber) terbaik yang dia ada untuk mencari rezeki. Umpamanya, masa dan tenaga yang paling baik dalam seharian.

Mereka yang bekerja, mengorbankan hampir separuh waktu sehariannya yang terbaik, bersama energy yang cergas untuk dihabiskan di pejabat seputar usaha mencari rezeki. Mereka yang bergelar pelajar pula melakukan perkara yang sama. Berpagian pagian meninggalkan rumah masing-masing, membelah kesibukan kota menuju ke tempat belajar, dari pagi sampai petang. Apakah motivasi untuk belajar? Masa depan, kerjaya-rezeki lagi.


Sejauh manapun kita cuba mengatakan semua itu juga untuk dakwah, namun entah. Seakan ia satu kata-kata yang keluar untuk menghiburkan hati kita sendiri.

Buktinya  kadang-kadang tuntutan di medan belajar dan tempat kerja yang begitu mendambakan masa, tenaga dan buah fikir kita membuatkan kita berkira kira untuk memberikan sumber lebihan yang kita ada untuk dakwah. Kita berkira-kira untuk hadir ke halaqah, meluangkan masa untuk perbincangan perkembangan tarbiyah di malam hari, mengeluarkan sedikit infaq bulanan dan sebagainya. Terbukti kan?


Saudaraku,

Allah swt tidak pernah melarang kita untuk berusaha mencari rezeki. Mencari rezeki untuk meneruskan kelangsungan hidup bahkan satu ibadah yang insya Allah ada ganjaran nya di sisi Allah swt.

Namun mari kita renungkan sejenak, bagaimana Allah swt mempersembahkan seruan mencari rezeki dan seruan-seruan yang lain.


“Dialah yang menjadikan bumi itu mudah bagi kamu, maka berjalanlah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian dari rezeki-Nya dan kepada-Nya lah kamu dibangkitkan”
(Al Mulk:15)


Dalam ayat di atas, kita dapati Allah swt menggunakan seruan berbunyi ‘famsyu’ dalam bahasa Arabnya, sebagai suruhan untuk para hambaNya menjelajahi bumi ini dan mencari rezeki. Famsyu bermaksud, ‘maka berjalanlah!’ Berjalan, masyi.


Ajakan kepada urusan dunia hanya sekadar arahan ‘berjalan’. Berjalan biasanya phase dan mode nya lebih perlahan dan tenang. Tidak perlu rushing. Tidak seperti berlari. Kita akan menghargai sifat perkataan ini jika kita lihat pula bagaimana seruan seruan yang berbentuk ukhrawi menggunakan perkataan yang lebih bertenaga, pantas, cepat dan bersegera.

Umpamanya, mari kita lihat ayat ayat berikut;

“Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa”
(Ali Imran :133)


Atau mari kita lihat lagi;


“Berlomba-lombalah kamu kepada keampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi…”
(Al Hadid :21)


Dan banyak lagi ayat yang menggesa kita semua bersegera, berlumba-lumba dan berlari-lari kepada Allah. Perhatikan sahaja redaksi ayat ayat ini.

Apakah yang dapat kita simpulkan dengan pemerhatian yang marhaen dan terbatas ini?


Kita dapati betapa Allah swt sedang memberi hint kepada kita supaya bersegera melakukan kewajipan yang jauh lebih besar daripada mencari rezeki ini. Segera kembali mendapatkan keampunan dan tempat di syurgaNya. Bersegera juga mengajak orang lain kembali kepada Allah. Bersegera dalam mendatangi mad’u yang sangat ramai.


Bersegera bahkan berlumba lumba dalam  menjalankan amanah dakwah dan tarbiah kita. Begitulah terbezanya kedua dua jenis amalan yang baik ini. Antara usaha mencari rezeki dan melakukan kebaikan kebaikan lain.

Begitulah.


Janganlah kita yang membaca al Quran ini tertipu dengan dunia ini. Jangan kita terpedaya dengan bisikan bisikan syaitan yang sentiasa membuatkan kita rasa tidak cukup. Sehingga kita beraksi begitu perlahan di medan dakwah. Makin tinggi usia menginjak, makin kedepan pengalaman pergi, makin melekat pula kita pada dunia.

Selamat menjadikan renungan yang tidak seberapa ini sebagai titik permulaan untuk kita mentajarudkan diri kita kepada Islam. Mudah mudahan kita diberi kekuatan untuk mencelupkan keseluhuran diri dan hidup kita ini dengan sibghah Allah swt.

No comments: