Thursday, July 23, 2015

AKHI FILLAH #2

Akhi Fillah,



Siapalah yang masih memilih untuk setia bersama kami, merenung ke dalam diri, mempelajari apa yang dijahili, meluaskan upaya fikir, meninjau sekitar ayat Quran dan nasihat tarbawi yang ringkas. Siapalah yang masih memilih untuk setia dengan tazkirah ringan, bahan-bahan halaqah, perkongsian tarbawi, isu kemurabbian dan picisan picisan yang seakan-akan tidak membawa kita ke mana-mana. Siapalah yang masih memilih untuk setia dengan tarbiyah,mengidupkan kembali al Quran dalam jiwanya dan orang lain, membacakan kitab kitab terdahulu dan berbicara soal pembinaan rijal. Siapalah!

Tatkala semakin ramai, meskipun dari kalangan kita yang terpikat dengan isu, tergoda dengan berita sensasi dan gossip panas, cair dengan pergolakan politik yang mengiasi halaman depan akhbar tempatan mahupun antarabangsa, menjuarai carta teratas senarai berita panas dan terlaris. Seakan begitu ganjil, sumbang dan tidak releven suara suara kita ini. Alangkah!
Pun begitu ini bukanlah entry kecewa, putus asa, rasa tiada harapan, murung dan sebagainya kerana harapan sentiasa ada. Er.


Firman Allah swt;



“Wahai manusia! Kamulah yang faqir (memerlukan) kepada Allah, dan Allah Maha Kaya (tidak memerlukan) lagi Maha Terpuji”
(Fatir , 35:15)


Tidak mengapalah jika golongan ini yang sedikit. Bukan keramaian yang kita harapkan. Bukan kemeriahan yang kita harapkan. Bukan sambutan yang kita harapkan. Bukan popularity yang kita harapkan. Bukan masyhurnya berita berita tarbiyah yang kita harapkan. Bukan kuatnya sokongan dan dokongan manusia menyebut-nyebut nama kita yang kita harapkan. Kerana sungguh kita adalah hamba yang faqir dan mengharap kepada Allah swt semata-mata.

Sepotong ayat yang ringkas ini, membuatkan kita insaf. Ia melunturkan ego dan somehow memberi motivasi untuk tegar, untuk istiqomah, maju dan mara ke depan, bersama nadi dakwah, di tangan kanan kita al Quran dan di tangan kiri kita as sunnah, terus berjalan menebarkan cahaya dan kita hanya berharap kepada Allah swt.


Allah swt pula on the other hand, tidak pernah mengharap dan berhajat kepada kita mahupun sesiapapun. Allah Mahakaya dan Mahaterpuji. Jika seluruh manusia di muka bumi mempunyai sekeping hati yang kufur, tidak membenarkan Keesaan Allah swt, sedikit pun tidak akan mengubah hakikat ini. Jika seluruh manusia mempunyai iman seperti firaun yang hanya beriman di saat nyawa sudah  di kerongkong lantas baru berkata, ‘amantu bi Rabbi Musa’, ia tidak memberi apa apa kesan kepada Allah swt. Allah MahaKaya, tetap kaya, Mahaterpuji dan tetap Terpuji meskipun hambanya yang hina dina ini sunyi daripada memujiNya.


Akhi Fillah,


Dan sesiapa yang masih memilih untuk setia atas jalan ini, marilah kita kembalikan suasana tarbiyah dan dakwah itu. Hidupkan ia tatkala kita bersendirian atau beramai-ramai. Hidupkan ia tatkala kita kuat mahupun lemah. Hidupkan ia tatkala kita didekati mahupun dimusuhi. Hidupkan ia tatkala kita disanjung mahupun dicerca. Hidupkan ia tatkala kita kelapangan waktu atau kesibukan. Tatkala kita miskin mahupun kaya, sihat mahupun sakit, senang mahupun susah, terasa berat mahupun ringan, hidupkanlan. Sementara kita masih hidup dan punyai kesempatan.

Dan tatkala kita mati meninggalkan dunia yang fana’ ini, pastikan suasana dakwah dan tarbiyah terus hidup dan mengesani orang lain.


Bestnya tulis dan cakap, pesan dan nasihat, tetapi untuk put the words into practice, hanya Dia yang tahu betapa susah atau betapa kita beralasan kan.


Wahai orang yang faqir!

Bukankah engkau faqir dan mengharap daripada Allah swt ?

1 comment:

Ezwan said...

Jzkk akhie ats pkongsian yg bermkna.