Monday, October 19, 2015

HALAQAH #1


Credit given where it's due


Surau hijau berdindingkan papan usang itu sudah hampir setahun menemani kami dalam halaqah mingguan. Ia juga menyaksikan betapa banyak firman firman Allah yang telah kami sama sama bacakan, telusuri dan cuba untuk teladani. Permaidani yang menutupi permukaan lantai menjadi teman erat tatkala kami sujud dalam sujud sujud harian.  Bertemu ruang antara kening dengan benang permaidani.  Bahkan juga kekadang mendengar untaian doa dilantunkan oleh si yang sujud.

Sekali lagi pada malam itu kami duduk si surau itu. Memilih salah satu sudut daripada sudut sudut yang ada. Suasana yang tidak pernah berubah.  Mesra seperti biasa. Bau usang nye yang tidak keterlaluan. Bilah bilah kipas yang berputar seakan tidak mahu menyerah kalah. Di situlah misi besar ini kami mulakan.

Alangkah indah jika saudara saudaramu juga mesra sedemikian.  Mengalu alukan majlis mengingati Allah. Menyediakan ruang untuk jilsah tafakur. Ah! Barangkali kami terlalu bercita cita.

Pada malam itu memang kami berbicara akan surau itu yang menjadi saksi kepada kami. Mudah mudahan kau tegakkan kesaksian di tempat yang benar.

Lalu akh kita yang satu itu memulakan bicara.

"Diriwayatkan pada satu kesempatan,  para sahabat ridhwanullah ajmain mendatangi Rasulullah saw lalu berkata,  ya Rasulullah,  ayyu julasaina khairan ? Ertinya,  wahai Rasulullah teman teman duduk yang manakah baik bagi kami ?"

Suasana malam itu masih mesra. Sunyi serta suci dalam kaburan jerebu. Kesemua rijal yang duduk bersila membentuk bulatan yang tidak begitu sempurna menantikan si pembicara meneruskan sabda Rasulullah itu. 

"Maka Rasulullah menjawab, khairukum, yakni baik bagi kamu adalah,  pertama sekali,  man zakkarakum billah ru'yatahu. Orang yang mengingatkan kamu pada Allah dengan hanya melihatnya..."

Basah!

Mata akh yang berbicara merenung ke dalam anak mata teman teman duduknya pada malam itu. Satu persatu. Renungannya lembut dan seakan memukau. 

"Sangat tinggi bench mark yang Rasulullah saw letakkan untuk kita cari teman teman duduk yang baik. Seakan mustahil untuk kita dapatkan hari ni, seseorang yang hanya dengan melihatnya sahaja sudah cukup mengingatkan kita kepada Allah swt"

Akh itu menambah perisa.  Berkongsi rasa dengan lisannya. Padu.

"Tapi ikhwah, entah kenapa ana sangat yakin,  hari ni berlaku sabda Rasulullah saw ni. Kerana teman teman duduk ana pada malam ini adalah orang orang yang membuatkan ana ingat pada Allah, hanya dengan melihat antum......"

Ada yang menundukkan wajah merenung ke lantai surau usang itu. Entah apa yang bermain dalam fikiran mereka. Tersentuh dengan sentuhan dan kelembutan bicaranya akh nya atau sedang menghabiskan momen momen memuhasabah diri. .

"Sesungguhnya pertemuan kita pada malam tidak akan berlaku melainkan dengan kehendak dan izin Allah swt. Dan jilsah tafakkur kita pada malam ini juga tidak lain dalam rangka untuk sama sama saling mengingatkan satu sama lain dan menjadi teman teman duduk yang disabdakan ar Rasul buat teman kita yang lain"

Cair. 

Fuh. Sebab inilah sesi duduk duduk seminggu sekali itu kami nantikan dengan penuh keterujaan. Ia memberi makan kepada ruh. Ia menghidupkan.  Seolah mendapat semangat baharu.  Arus baharu.  Ruh baharu! 

Beginilah kami dalam halaqah. Dibentuk dan dilentur dengan firman Allah dan sabda Rasul-Nya! Mungkin sebab ini jugalah surau hijau itu terus mesra melayani kami,  seakan turut menikmati curahan ketenangan dari atas sana.

Akh yang lain kemudian menambah, 

"Apa ciri ciri yang seterusnya tu akhi ?"

"Ana cerita satu dahulu malam ni. Kita sama sama usahakan yang ni dahulu.  Next week kita sambun insya Allah. Kalau cerita semua nanti habis la modal ana"

Ketawa sopan mengisi ruang. 

Bagaimana dengan halaqah mu ?


1 comment:

Pak Beny Sutomo said...

Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.