Tuesday, October 13, 2015

PESANAN RINGKAS


Ustadz Umar Timilsani berkata, pada suatu kesempatan saya pergi bersama Imam Shahid ke Kota Thukh di Qalyubia. Undangan meriah dan jeritan jeritan riuh. Di perjalanan Imam Shahid bertanya kepadaku,

"Apa pendapat mu tentang acara tadi ?"

Saya menjawab, terlalu bising dan suara suara keras itu tidak membuatkan aku senang.

Imam Shahid berkata, "Dengar, kita mengikut jejak Rasulullah saw, baginda mendatangi orang orang di pasar dan tidak mendapatkan sambutan kecuali gangguan. Mari kita bersabar atas lambatnya respon yang baik. Sungguh andai kita bisa merekrut satu orang saja antara ribuan orang itu nescaya hal itu lebih baik dari dunia seisinya"


Begitulah telitinya angkatan orang beriman yang jernih hati mereka menelusuri tinggalan-tinggalan generasi pertama dan meneladani perjuangan Rasulullah SAW. Cukup jika yang terbina daripada tangan tangan kita seorang waris dakwah yang beramal di lapangan dan sanggup berhadapan dengan celaan, berbanding berpuluh puluh mengikut yang mengangkat tangan ingin bersama, tetapi kosong intinya. Mereka hanya bising di alam maya dan mengeruhkan keadaan tatkala senyap adalah berlian.

Imam Syahid juga pernah berpesan dalam satu kesempatan;

“Kam fiina walaisan minna. Kam minna walaisa fiina”

Betapa banyak ada bersama kita, tetapi bukan dalam kalangan kita. Dan betapa banyak yang dari kalangan kita tetapi tidak bersama kita”

Beliau mengajarkan dakwah ini adalah ikatan ruh dan akidah. Bukan pagar nama, geografi, keturunan apatah lagi garisan garisan sempit yang lain.

Pewaris dakwah yang dimaksudkan adalah rijal.

Begitulah akh, yang kita fahami. Kerja kita tidak pernah keluar daripada tujuan utama ini, sementara masa masih belum mengisyaratkan apa-apa.

Di satu kesempatan meneliti ayat ayat Quran, betapa banyak sebenarnya cerita pewarisan yang kita temui. Antaranya mari kami nukilkan;


Atau apakah telah kamu me­nyaksikan seketika telah dekat kepada Ya'qub kematian, tatkala dia berkata kepada anak-anak-nya: Apakah yang akan kamu sembah se­peninggalku ? Mereka men­jawab: Akan kami sembah Tuhan engkau dan Tuhan bapak-bapakmu, Ibrahim dan Ismail dan Ishaq yaitu Tuhan Yang Tunggal, dan kepada­Nyalah kami akan menyerah diri (Muslimin)
(Al Baqarah :133)


Para Anbiya’ sangat merisaukan apakah yang bakal berlaku kepada zuriat mereka tatkala mereka akan pergi menemui Sang Pencipta Allah swt. Begitupun seluruh hidup mereka telah dicurahkan supaya agama yang indah beserta makna-maknanya ini terus kekal dalam dada-dada manusia, mereka seakan tidak pernah merasa senang dan berpuas hati. Sehingga di saat malaikat maut datang menyapa, sekali lagi isu pewarisan agama ini menjadi concern mereka.

Begitulah yang kita pelajari.

Bagaimana dengan gerakan dakwah kita?

Di satu kesempatan yang lain, kami sering duduk bersama-sama dan memikirkan hal ini. Meskipun ternyata dalam kalangan yang duduk dan berfikir itu masih belum memiliki sebarang zuriat biologi, akan tetapi dakwah mengajarkan kita bahawasanya perjuangan ini rahimnya adalah tarbiyah. Dan anak-anaknya tidak dipagari oleh hubungan darah semata-mata. Maka siapakah yang telah lahir daripada tangan-tangan kita?

Sudahkah kita membina dan melahirkan rijal?

Atau kita sekadar syok sendiri dengan angka yang tidak bertambah dan melebar. Nukilan kali ini tidak perlu terlalu panjang. Cukuplah sekadar beberapa baris ayat yang mengajak seluruh ahli keluarga kita yang besar ini mengambil manfaat tatkala masing-masing sedang sibuk menapaki bumi ini dan membawa beban firmanNya.


Sesungguhnya kata-kata yang baik itu kekal dan berpanjangan, kerana ia terhubung dengan al haq. Dan siapakah yang lebih baik kata-katanya daripada orang yang mengajak kepada Allah?

1 comment:

Pak Beny Sutomo said...

Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.