Monday, October 26, 2015

TRAVELOG : BUKU HIJAU



Dublin, 2015.

Satu kepala menjenguk ke dalam bilik kecil itu. “Akakkkk.”

Diyana menoleh dari Oxford Handbook of Clinical Medicine di tangan. “Yeeee?” Panggilan berlagu-lagu itu dibalasnya juga dengan berlagu-lagu.

“Pinjam cellotape dengan gunting pleaseeee.”

Again?” Diyana menggeleng tapi cellotape dan gunting dihulurkan juga.“Dah nazak sangat akak tengok. Akak belikan baru la, nak tak?”

Dia menggeleng dengan sengih lebar. “Taknak, wekkkkk!” Laju je kepala tu menghilang di balik pintu.

Sayang sangat buku hijau dia tu. Diyana menggeleng kepala dengan senyum nipis di bibir sebelum kembali menghadap buku di tangan.


----------


Serdang, 2012.


Lepas solat Asar, dia dah ready nak landing di sudut dewan kecil berhawa dingin itu. Tapi dilihatnya semua orang membentuk bulatan besar. Tak jadi dia nak landing. Dia ikut duduk membentuk bulatan walaupun tak tahu nak buat apa.

“Sekarang ni kita kena buat apa?” dia bertanya pada teman di sebelah yang masih tidak diketahui nama.

“Oh, sekarang ni baca Ma’thurat,” ramah kawan tak dikenali nama itu menjawab sambil menghulur naskhah kecil yang diedar-edarkan kepada semua orang.

Surat apa dah? Dia tunduk membaca tajuk naskhah kecil di tangan. Ma’thurat. Apa tu? Surat siapa kepada siapa?


----------


Dublin, 2014.


Langit Dublin masih lagi bersimbah rona biru gelap dengan pendar cahaya merah jingga yang mengintai dari balik kepulan-kepulan awan.


Dan dia sudah menggosok-gosok dua telapak tangan sambil sekali-sekala dihembus-hembus dengan hangat nafas dari mulut. Boleh pulak terlupa nak bawa gloves sebab kelam-kabut keluar rumah lepas Subuh tadi. Memang kena keluar awal la kalau nak renew Garda ni. Ini pun line beratur dah bersambung 3 corners dari pintu masuk Garda National Immigration Bureau ni. Kalau main game ular dalam Nokia tu, kepala dah nak bersambung dengan ekor dah. Orang yang kat depan-depan tu semua memang dah siap camped out dari malam tadi lagi kat luar office Garda ni dengan sleeping bag dan kerusi lipat. Scene biasa setiap tahun menjelang tarikh luput GNIB card.


Sambil menunggu opening hour lagi sejam, dia menghabiskan bacaan Ma’thurat Kubra yang dihafal. Tak sanggup nak keluarkan buku hijau tu dari dalam beg dan baca sambil tengok maksud. Tangan sejukkkkk.


"Catchy song." Tiba-tiba pak cik di belakang menegur.

"Sorry?" Dia terpinga-pinga sekejap.

"Your rapping just now. Got some nice rhymes."Pak cik tu angkat thumbs up.


Ma'thurat. Rapping. Okay.


----------

Serdang, 2012.


“Kau oke tak ni?” Afiqah menegur usrahmatenya yang monyok itu. Risau juga Afiqah tengok tadi masa bacaMa’thurat mata dia bergenang.

“Tak oke.” Dia menyeka air mata yang dah bergenang semula. First  time dating daurah, semua benda terasa asing dan baru. Laga-laga pipi dengan orang tak kenal, makan dalam dulang, solat berjemaah imam perempuan.Tapi Ma’thurat tadi paling tak boleh tahan.

“Kenapa pulak ni? Biasa la tu, first time. Perlahan-lahan adapt la weh.” Bahu teman di sebelah digosok-gosok perlahan.Temannya ini memang mudah tersentuh sikit.“ Kau terharu ke baca maksud Ma’thurat tu tadi?”

Dia termenung sekejap. Kena terharu ke? Sebenarnya dia menangis sebab laju sangat semua orang baca kalah Eminem punya rapping. Ada yang siap hafal lagi tak payah tengok buku. Tak sempat dia nak catch up. Dah la laju, kemudian dia terpinga-pinga pula bila orang baca ‘amsaina’ instead of ‘asbahna’. Ada beza ke bacaan pagi dengan petang? Akhirnya dia hanya baca part surah Al-Fatihah, Al-Baqarah ayat 1-5, ayat Kursi, surah 3 Qul dan selawat. Part lain dia miming sahaja. Lepas tu ada orang tengok-tengok pula bila dia tersalah miming. Malu, tahu?

Nak baca pun tergeliat lidah, apatah lagi nak tengok maksud. Tapi dia iyakan saja tekaan Afiqah. Nanti la balik Akasia nanti dia cari Ma’thurat kat Mydin dan baca maksud dia. Bertambah lagi satu item dalam to-do list dia sepulang dari daurah pertama ni nanti.



Beli handsocks

Beli stokin

Beli inner tudung

Beli sticker warna-warni

Beli Ma’thurat


----------


Dublin, 2013.


“Awak, ada bawak Ma’thurat tak? Nak pinjam boleh? Saya punya tertinggal kat rumah.”
Dia angkat muka dari tafsir mini di tangan dan mengangguk.“Boleh.” Buku hijau kecil diambil dari dalam beg Converse dan dihulur kepada Sarah.

30 minit selepasitu, Sarah memulangkan buku hijau itu kepadanya. “Awak, kenapa ada tanda-tanda bintang dalam ni?”

Dia menarik senyum nipis.


----------


Shah Alam, 2012.


Sheesh, dah tersalah beli ke ni? Naskhah hijau bersaiz  A6 di tangan dibelek sehelai demi sehelai. Dipilihnya yang hijau itu selepas membandingkan dengan segala jenis Ma’thurat di rak Mydin itu sebab yang hijau itu punya font paling besar dan ada sertakan dalil dan kelebihan setiap ayat yang dipilih dalam Ma’thurat.

Rasa betul dah awal-awal ni. Tapi selepas part Al-Baqarah ayat 286, tiba-tiba dah lain. Dia ingat masa daurah har itu, lepas 2:286 terus masuk 3 Qul.Tapi dalam Ma’thurat yang dia bel ini, lepas 2:286 ada 3:1-2 dan ayat-ayat lain yang dia rasa tak de orang baca pun haritu. Sepatutnya hari tu baca Ma’thurat 15minit je, tapi bila dia cuba baca Ma’thurat hijau yang dia baru beli ni, jadi 40 minit pula.

Semput.


Petang itu, dia ke bilik Afiqah. Nak compare Ma’thurat dia dengan Ma’thurat Afiqah. Baru dia tahu ada Ma’thurat Sughra dan Ma’thurat Kubra pula. Terus dia minta Afiqah tandakan bintang dengan pensel di setiap page yang ada ayat Ma’thurat Sughra. Tak larat la nak baca Kubra. Hew hew.


----------


Segamat, 2014.


Summer break dah nak habis. Maka bermulalah sesi sumbat-menyumbat barang masuk luggage yang nak dibawa balik ke Dublin. Kali ni banyak sikit barang, sebab tambah buku-buku fikrah yang baru dibeli.

“Angah, buku hijau ni tinggal ke?” Muka Adik tiba-tiba tersembul di muka pintu dengan Ma’thurat hijau di tangan.“ Kalau tak nak, bagi Adik la eh.”Adik buat muka comel.

Laju dia melompat dari kaki katil melangkahi luggage gedabak itu sampai ke muka pintu bilik. “Heyyyy, tak boleh!Ni Angah punya. Nanti Angah beli yang lain untuk Adik.”

Adik angkat bahu tak kisah. Nanti dapat yang baru, apa nak kisah.


Naskhah hijau bersaiz A6 yang dah hampir terkoyak kulit itu dia simpan dengan hati-hati di bahagian poket luggage. Ma’thurat yang sama tak bertukar, dari zaman INTEC sampai dah masuk med school, dari zaman baca tergagap-gagap sambil menangis sampai dah boleh baca ala-ala Eminem punya rapping, dari zaman kena tanda bintanguntuk bezakan sughra dengan kubra sampai dah boleh hafal the whole Ma’thurat kubra dengan maksud, dari zaman tak tahu ‘surat’ apakah Ma’thurat itu sampai dah tak boleh berlalu satu hari tanpa Ma’thurat.


Sebab dia tahu, it’s not about how fast you can finish reading the Ma’thurat, or whether you read Ma’thurat sughra or kubra, or how well you can memorize Ma’thurat and its meaning. What matters most is,


Sejauh mana kita menghayati dan mengamalkan isi Ma’thurat tu sendiri dalam hidup.

Kalau baca Ma’thurat laju macam Eminem punya rapping tapi tak hayati pun maksud setiap ayat, takde bezalah dia dengan sami-sami yang duk recite Gayatri Mantra dalam cerita Hindustan tu.


Without wax,


KC.


----

Artikel berlabel 'Travelog' merupakan siri baharu karya penulis penulis yang sedang bergiat aktif dalam dunia tarbiyah dan dakwah di serata dunia

(Admin)

6 comments:

Anonymous said...

jazakumullahu khayr

Inspector Saahab said...

alhamdulillah ^^

Anonymous said...

serdang,,,, :')

Alya said...
This comment has been removed by the author.
Alya said...

Ini sangat cooool ! ingat ke apalah buku hijau tu , rupanya mathuraat .. ;) nice !

Pak Beny Sutomo said...

Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.