Thursday, October 22, 2015

TRAVELOG : SENYUM


Jakarta.
“Semua naik angkot (taksi versi van gitu lebih kurang) ok? Akak dah call, nanti dia tunggu dekat Tomang Tol (mini market).” Kak Sakinah memberitahu kami semua dan lantas masuk ke rumah semula untuk kemaskan barang-barang daurah yang nak dibawa ke Tangerang Selatan.
Aku dah excited sangat ni, first time pergi daurah naik angkot. Selama ni naik teksi ke, bas ke. Kali ni kira macam tak kasi kitorang manja gak la. Kasi qowiyy gituhh. Nak dijadikan cerita on the way pergi tu jalan sangatlah macet. Tangerang Selatan kalau dari Jakarta Barat lebih kurang sejam la. Tapi dengan macet ni tak mustahil kalau ambil masa 3-4 jam. Berpeluh weh. Nak kasi dramatis lagi, hujan pulak dengan jayanya. Lebat sangat, huuuu nanges. Memang lah ini akan menyebabkan perjalanan kitorang makin lama.
Masa tu dah nak maghrib. Matahari mula menghilangkan dirinya. Disebabkan hujan, kitorang kena tutup pintu angkot(selalunya memang dibiarkan terbuka). Memang macam sauna la kan. Angkot ni mana ada aircond. Nanges lagi. Sobs. Sabar Qistina, sabar. Kata nak jadi qowiy, ujian macam ni pun tak leh sabar ke? Huhu, tenangkan diri sendiri.

“Jom ambik gambar.” Tetiba pulak dah si Zalikha ni. Tapi memang budak yang sorang ni tak pernah boring ambil gambar. Dah hobi dia. Kitorang apa lagi, posing lah. Dengan muka berkilat dan berpeluh, still senyum depan kamera. Yelah daripada tensionkan diri dengan macet, baik happy-happy jeee. Peace sana, peace sini.
“Mbak ke arah mana itu Tanah Tinggal? Lewat jalan mana ya?” Bapak driver angkot tu bertanya.
Aku yang dengar tu hmm memang sesat lah ni kalau bapak tu dah tanya macam tu. Kitorang pun tak pernah pergi tempat tu. Paling pun Kak Sakinah pernah pergi sekali, masa survey tempat haritu. Dan memang nak tambah dramatis lagi cerita kami, dengan hujan, macet, sekarang kitorang sesat. Huuu, dugaannya nak boleh ke sampai tempat daurah. Dalam hati terlintas jugak, kenapa la nak susahkan diri, pergi tempat jauh-jauh semata nak berdaurah sehari semalam?
“Seharusnya kita lewat pasar pak, ntar baru kita ketemu tempatnya.” Kak Sakinah memberitahu bapak tersebut.
“Waduh, tapi kita kan dari tadi ga ketemu pasarnya. Ya gak papa, ntar saya tanya aja ke siapa-siapa.”
Bapak tersebut memberhentikan angkot dipinggir jalan dan bertanya ke orang-orang di kedai dan juga orang-orang di tepi-tepi jalan. Dua tiga kali jugak bapak tu berhenti, dan tak membuahkan hasil pun. Takde orang kenal tempat tu. Bapak tu pulak mula-mula dia ok la, tapi panas jugak la bila dua tiga kali tanya still takde orang tahu.
Aku lihat akhawat yang lain dalam angkot. Ada yang masam, haha. Tashabarrr laa tuu. Tapi, ajaibnya, yang lain senyumm aje. Zalikha, Aminah, Mas. Semua maintain dengan muka manis, aku yang tengok pun sejuklah hati. And setiap kali bapak tu berhenti, kitorang pun turut sama turun, nak tolong tanyakan direction. Masa tu aku pun turut sama jadi positif. Takde rasa nak marah ke apa. Sedangkan aku boleh tahan la jugak barannya. Peace.
And sebenarnya Allah nak suruh kitorang sabar sikit je. Tak lama lepas tu ada akak jual burger yang tahu kat mana letaknya Tanah Tinggal tu. Then bapak tadi pun cool la sikit. Kitorang buat lawak kurang cerdik dekat bapak tu, taknak bagi dia tensi, haha. Last sekali bapak tu pun senyum lah. Haa, kan manis tu bapak.

***

Sampai-sampai saja di tempat daurah kami, masyaAllah subhanallah. Berbaloilah kitorang lalui perjalanan 3 jam lebih yang asalnya patut sejam je. Dengan macet, dengan hujan, and of course yang paling stress sekali, sesat. Rupanya Allah nak bagi something best untuk kitorang. Tempat tu takde lah cantik macam Al-Hambra ke apa.
Tempat tu ala-ala hutan buatan. Masuk-masuk tu rasa macam masuk dalam hutan yang cantik. Hutan yang terjaga. Yang sangat tenang. Decoration dia cantik lah pokoknya! Aku suka, aku suka alam. Aku suka pokok-pokok. Kalau dekat Shah Alam dulu masa duk INTEC banyak taman, banyak pokok. Senang nak cari. Nak tahu kenapa aku excited sangat dengan tempat ni? Sebab dekat Jakarta ni mana nak jumpa pokok-pokok hutan rimba macam ni? Hutan batu banyaklah. Allah, tenang sangat rasa.
“Sebenarnya akak kagum dengan antunna semua.”
“Kenapa kak?” Zalikha bertanya. Pelik agaknya dengan Kak Maria. Tetiba nak kagum dengan kitorang kan.
“Antunna rasa macam mana masa dalam perjalanan nak datang sini tadi?” pertanyaan dijawab dengan pertanyaan.
Lepas tu dengar la macam-macam jawapan daripada mulut kami yang 9 orang ni. Ada yang stress, ada yang ok saja. Ada yang rasa mencabar. Dan ada jugak yang happy! Fuhh hebat. Boleh pulak si Aminah ni happy. Hehe. Kak Maria tersenyum je dengar jawapan kitorang.
“Antunna tahu tak, selalunya kalau dah dalam keadaaan tadi, adik-adik mesti akan marah, takde mood, pikir asal nak sampai je. Tapi antunna tak. Siap amek gambar, sengih-sengihnya, siap tolong turun tanya direction sekali, and amek gambar makcik-makcik tadi haha.”
“And Aminah, kenapa awak rasa happy dengan keadaan tadi?”
“Sebenarnya kak, sape tak stress kalau dah macam tu kan. Tapi saya tak rasa dengan saya dan yang lain stress, akan membantu keadaan pun. Entah, saya rasa nak senyum je. Rasa nak orang lain pun merasai kemanisan bila dalam keadaan tadi. Lagi-lagi bila dengan akhwat yang tersayang. Hehe, bila lagi nak bonding macam tu. Lagipun, Allah nak uji sikit je tu. Nak tengok kita ikhlas ke tak datang daurah ni.”
Aku yang mendengar pun hm sejuklah hati. Tiba-tiba rasa tak patut dengan kata hati aku tadi. Ada sebab akak-akak pilih tempat yang jauh dari biasa. Ada tarbiyah yang Allah nak bagi. Bagusnya Aminah. Dia lah salah sorang yang cuba damage control tadi. Cuba cheer up kan semua orang. Taknak bagi negatif atmosphere dalam angkot tadi.. Benda kecil macam ni, kadang-kadang kita pandang enteng. Padahal, ia boleh jadi pemula kepada kemanisan ukhwah.

Ukhti, kerana senyumanmu, semuanya jadi manis.

***

Post berlabel 'Travelog' merupakan siri baharu karya beberapa penulis yang sedang bergiat aktif dalam dunia dakwah dan tarbiyah di serata dunia

(Admin)

1 comment:

Pak Beny Sutomo said...

Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.