Saturday, October 31, 2015

TRAVELOG : TAJDID NIAT

Jogja, 2013

-----


 “Tahun ni program besar-besaran kita dekat Jogja!”

Masa tu hujung tahun 2013. Baru first sem masuk satu kolej perubatan dekat Jakarta. Aku yang mendengar, bersinar-sinar mata. Yeay dapat jalan jauh! Jogja 9 jam dari Jakarta kalau naik train.
Ok, kali ni nak ceghita satu scene je dekat Jogja. Haritu kitorang plan nak keluar lawat-lawat kawasan dekat Jogja ni. Jogja adalah salah satu negeri dekat Indonesia yang sangat menarik. Ada gunung berapi, ada tinggalan candi. Pokoknya, ada banyaklah wisata(tempat pelancongan).
So, tempat yang terpilih pada hari itu adalah gunung berapi yang digelar Gunung Merapi!
Kira-kira sejam nak naik ke Merapi tu. Nak naik ke puncak dia kena naik jip yang memang disediakan khas kat situ. Subhnallah, Merapi kalau tengok dari tempat jip tu, memang amazing! Cantik sangat! Dengan awan-awan yang melewati gunung berapi tu. Kalaulah aku boleh letak gambar tu sekali kat sini! Eh, takpe, boleh je nak google gambar Merapi tu.
Kena beratur nak naik jip tu. Sebab masa tu cuti umum kut, ramai orangg. Then, lepas tunggu almost sejam, dapatlah kitorang naik jip tu untuk mendaki Merapi. Sepanjang perjalanan aku lihat banyak kesan-kesan akibat dari lava-lava yang dihamburkan oleh gunung berapi tu. Dalam hati terdetik, ‘Ni baru satu gunung berapi. Nanti kalau hari kiamat nanti macam mana dahsyatnya? ‘ Bergetar hati aku memikirkan itu. Allah.

“Neng, coba liat sebelah kanan kita.” Serentak itu semua akhwat memandang kearah kanan, memandang kearah tebing yang dalamnya beberapa puluh meter. Yang terlihat cuma kesan-kesan hitam, macam kumpulan-kumpulan arang, tapi dalam jumlah yang sangat banyakk.
“Apa itu mas? “ Aku bertanya kepada driver jip kitorang. Takde pape yang menarik pun.
“Itu, kalau neng mau tau. Itu sebenarnya adalah sungai neng. Sungai yang besar dan dalam juga neng. Tapi disebabkan oleh bukit ini memuntahkan laharnya pada tahun 2010, habis semuaya. Sungainya jadi kering.”
“Apa?” Semua terkejut. Masakan sungai yang sedalam-dalam itu boleh kering macam tu je? Then we realized, semuanya di tangan Allah. Semuanya possible. Kun fa ya kun.
Kawasan sungai tu je yang macam mati dan hitam dengan arang-arang lava. Tempat lain, subhanallah menghijau je. Betullah kan orang kata, sebenarnya tempat yang dekat dengan bukit berapi ni subur. Dapat banyak nutrisi dari lava-lava yang dimuntahkan. Tiba-tiba terdetik satu ayat yang pernah ditadabburi,
“Maka lihatlah olehmu kepada kesan-kesan rahmat Allah, bagaimana Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (dengan tanaman-tanaman yang menghijau subur). Sesungguhnya Allah yang demikian kekuasaanNya, sudah tentu berkuasa menghidupkan orang-orang yang telah mati dan (ingatlah) Dia maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” 30 : 50

Sebelum sampai puncak, mas driver ni bawak kitorang tengok tempat perlindungan. Dalam masa yang sama, hujan pun turun. Nasib baik renyai-renyai je. Kat situ memang ada terjual baju hujan, payung and so on. Kitorang pun beli lah baju hujan warna lain-lain. Ada hijau, biru, merah, kuning. Bila kitorang pakai, and berjalan-jalan, macam teletubbies dalam hujan. Perasan kanak-kanak balik dengan akhwat. Tu pun nikmat tahu!
Then, mas tadi pun bawak lah kitorang ke tempat perlindungan tu. Tak ingat apa nama tempat tu. Dome of steel ke? Hee, xsure. Agak ramai la yang berpusu-pusu masuk dalam tu. Ia macam bilik bawah tanah, tapi kosong. Yang ada cuma bilik air. Gelap gelita.
“Sebenarnya ada orang pernah meninggal disini.” Mas tadi menyambung cerita. And sebenarnya aku lupa apa nama mas ni. Kita bagi nama dia mas Suparjo la eh.
Mendengarkan kata Mas Suparjo tadi aku terkedu. Yeke. “Kenapa mas?”
“Sebenarnya ada salah informasi. Ketika bencana 4 tahun lalu, ada yang mengatakan mereka berdua pikir cuma asap panas yang keluar dari bukit ini. Namun, mereka ga tau yang sebenarnya yang keluar tuh lavanya. Tempat perlindungan ini cuma untuk berlindung dari asap panas. Kan ga mungkin asap itu turun ke bawah. Ia cuma akan lewat ke atas kan. Jadi, pabila lavanya yang keluar, kan bisa lewat bawah tanah ini nih. Jadi mereka mati terbakar di sini.”
Kami yang mendengar berair la jugak mata ni. Kesian dan ngeri bila fikirkan arwah berdua masuk ke dalam tempat itu untuk berlindung, namun sebenarnya mereka dipanggang dengan lava yang panas itu. Allah berikan mereka dan kami husnul khatimah.
Setelah bergambar dan mentadabbur alam yang subhanallah yang sangat cantik ni, kitorang pun turun lah. Naik jip tadi jugak. On the way turun tu, aku melontarkan pertanyaan kepada kak Ijan.
“Akak, gunung berapi ni meletus setiap 4 tahun kan?”
“Haah. Kenapa Qis?”
“Last time jadi tahun 2010. Ni dah 31/12/13. Almost 4 tahun dah kan. Kalau tiba-tiba meletus masa kita duk atas gunung ni lagi macam mana?”
Semua akhwat yang mendengar pertanyaan aku yang boleh dikatakan agak tak sesuai masa, melopong. Aku tergaru kepala yang tak gatal sambil tersengih. Dah terfikir benda tu nak buat macam mana.
Tapi Kak Ijan cewlss (cool) saja.
“So, kalau jadi pun kenapa?” Zapp, aku pulak terkena haha.
“Takpelah kalau meletup sekarang pun. Kan kita datang sini niat nak berjaulah, tadabbur alam, ingatkan kebesaran Allah. InsyaAllah kalau niat kita betul, boleh jadi kita mati syahid, kalau Allah izinkan. So, takpe la kan kalau tiba-tiba Merapi ni meletup!” Kak Ijan akhiri kata-kata dia dengan gelak nakal. Isk isk sempat lagi nak bergurau akak ni.


Aku terdiam. Kalaulah betul kan niat aku datang sini memang totally sebab tu. Ke datang semata nak jalan? Ke semata nak ambil gambar and upload kat insta, fb? Dalam perjalanan turun, semuanya senyap. Menyambung mentadaburi alam sambil bermuhasabah diri. Kak Ijan, sentapanmu amat halus. Aku tersenyum. Jaulah Jogja banyak mengajarku.

----

Artikel berlabel 'Travelog' merupakan siri baharu karya penulis penulis yang sedang bergiat aktif di lapangan tarbiyah dan dakwah serata dunia

(Admin)

1 comment:

Pak Beny Sutomo said...

Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.