Thursday, March 3, 2016

OF ANSAR, KITA DAN KHILAFAH



 
Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Ia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.
(At-Taubah :100)


Beberapa kali dalam kesempatan yang berbeza kami dimuhasabah dan diajak untuk mentaddabur ayat Allah yang begitu indah ini. Ada suatu mesej yang begitu istimewa tentang ayat ini, lebih-lebih lagi tatkala kita berbicara perihal rijal disisi Rasulullah saw dalam kalangan Ansar.


Al-Quran telah memuliakan kedudukan kaum Ansar dengan menggelar mereka sebagai assabiqun al-awwalun, sebaris dengan kedudukan yang diberikan kepada kaum Muhajireen, meskipun kita tahu dan sedar bahawa Muhajireen adalah golongan sahabat yang terlebih dahulu memeluk Islam, yang lebih banyak sengsara, menderita dan merasai pengalaman berjuang mempertahan akidah di bumi Mekah itu. Bahkan dari segi usia tarbiyah juga, muhajireen boleh dikatakan lebih ‘abang’ dan lebih dahulu mengenal ‘halaqah’ berbanding kaum Ansar dengan beza masa hampir 13 tahun lamanya.

Lalu,

Apakah yang membuatkan kaum Ansar cukup istimewa sehingga mereka mendaki ke puncak kedudukan yang tinggi ini?

Barangkali ada sesuatu yang boleh kita pelajari dan teladani daripada kaum Ansar.
Tidak sekadar itu, satu peristiwa yang menyentuh hati dalam Riwayat hidup Rasulullah saw telah menghilangkan sebarang keraguan dalam dada kita berkenaan betapa istimewanya menjadi Ansar, di sisi Rasulullah saw sendiri.

Perang Hunain.


Usai perang Hunain yang berlangsung pasca pembukaan kota Mekah itu menyaksikan Rasulullah saw telah kelihatan ‘berat sebelah’ dalam proses pembahagian harta rampasan perang. Dan harta rampasan dalam peperangan tersebut jumlahnya cukup lumayan, boleh jadi mengalahkan jumlah ‘derma keluarga diraja Arab ‘ yang kita maklum pada hari ini. Pembahagian itu jelas sekali mengutamakan Abu Sufyan dan konco-konconya yang ternyata baru sehari dua memeluk islam.


Untuk bahagian kaum Ansar yang ternyata lebih banyak berkorban dalam peperangan tersebut seolah-olah langsung tidak dihargai jasa dan pengorbanan mereka dari sudut portion pembahagian harta itu. Kaum Ansar jelas tidak dapat membaca langkah diplomasi dan politik Rasulullah saw sehingga terdetik lah dalam kalangan mereka cakap-cakap dan rasa tidak puas hati kepada Rasulullah.

Desas-desus dan cakap-cakap belakang ini akhirnya sampai ke gegendangan telinga Nabi saw sehingga beliau mengeluarkan kata-kata lejen berikut;

“Wahai semua orang Ansar aku mendengar ada suara-suara yang tidak senang terhadapku. Bukankah aku dulu datang dan kalian dalam kesesatan kemudian Allah memberi petunjuk kepada kalian? Bukankah kalian dahulu miskin lalu Allah membuat kalian kaya juga yang telah menyatukan hati-hati kalian?”

Petikan ini diambil dalam buku Seerah Raheeq Makhtum, kita sambung lagi,

“Apakah dalam hati kalian masih mahukan harta keduniaan sedangkan dengan harta keduniaan itulah aku mahu gunakan untuk mengambil hati segolongan orang agar masuk islam sedangkan aku sudah yakin dengan keislaman kalian?”

Lagi baginda meneruskan bicara;


“Wahai orang Ansar, apakah kalian tidak suka jika orang lain pergi membawa domba dan unta sedangkan kalian bersama Rasul Allah ke tempat tinggal kalian? Demi jiwa Muhammad ada di tangan-Nya, kalau bukan kerana hijrah tentu aku termasuk dalam kalangan orang-orang Ansar. Jika orang-orang menempuh suatu jalan di celah gunung dan orang-orang Ansar menempuh suatu celah gunung yang lain, tentu aku memilih celah yang ditempuh oleh orang Ansar. Ya Allah rahmatilah orang-orang Ansar, anak-anak dan cucu-cucu orang-orang Ansar”

Istimewa.


Ternyata orang-orang Ansar cukup istimewa kedudukan mereka di sisi Rasulullah saw. Kami bawakan kisah-kisah ini supaya perasaan kita semua yang membaca sehingga ke patah perkataan ini membuak-buak untuk tahu dan mencontohi sikap orang-orang Ansar ini. Lalu apakah yang membuatkan mereka berada di posisi tersendiri di sisi Quran dan Rasulullah saw?



Pengorbanan.

Iya. Itulah yang dapat kami simpulkan tentang Ansar setakat ini.  Dan, dalam banyak jenis pengorbanan, kaum Ansar telah meletakkan nama mereka di martabat yang tinggi dengan mengorbankan pelbagai perasaan dan kebutuhan pribadi, untuk maslahah dakwah dan tarbiyah, untuk kelangsungan islam ini, subhanallah!


Betapa ramai orang yang boleh berkorban wang ringgit untuk dakwah ini, sehingga tidak pernah putus-putus menghulurkan bantuan kewangan untuk program pemantapan akidah ahli sunnah wal jamaah sebagai contohnya,err, menyumbang kan wang untuk pembangunan masjid dan bahkan untuk program-program tarbiyah. Berapa ramai pula yang boleh menyumbang tenaga untuk islam. Ada yang boleh berkorban masa untuk islam, mengorbankan kecergasan, kesiapan, buah fikiran dan idea dan pelbagai lagi untuk islam. Cukup ramai bahkan!

Tetapi ada kala, ketika kita berada di posisi mempunyai kepentingan diri, berada di posisi terdesak, berada di titik paling berhajat dan memerlukan kepada kesemua ini, wang, masa, tenaga, idea, kecergesan, kebahagian, dan di saat itu dakwah, tarbiyah, Quran, jihad dan islam menuntut kesemuanya, masih kah ramai yang sudi memenangankan iman atas perasaan dan emosi mereka?

Ketika mana kita penat dengan urusan peribadi, sehingga hampir seluruh waktu cergas di siang hari kita dipenuhi dengan urusan mencari rezeki, menuntut ilmu dan bekerjaya, ketika saki baki waktu kita diminta untuk tugas mentarbiyah, adakah kita masih mampu membuang jauh rasa malas, rasa penat, panas baran, masih mampu mengendahkan pergolakan dalam jiwa dan emosi kita itu? Barangkali kita tidak mampu.


Ketika kita berada di persimpangan antara dua kepentingan, kepentingan untuk diberikan kepada pekerjaan atau pelajaran dari segi masanya, dan pada saat itu pula seruan dakwah dan jihad datang berhajatkan kita berada di lokasi yang lain, mampukah kita mengorbankan  kepentingan peribadi ini? Mampukah kita menahan kata-kata dan tohmahan orang-orang yang berharap kan kita untuk menjalani hidup seperti orang biasa? Yang barangkali akan menuduh kita ekstremis, akan memulau kita, memandang kita dengan jelingan serong lagi tajam dan berhadapan dengan pelbagai persoalan-persoalan daripada pihak atasan, sanggupkah kita?  Barangkali tidak.

Di saat kita berada di titik konflik kewangan, saki baki wang tabungan yang cukup-cukup untuk keperluan asas harian kita, masih ada ruangkah untuk dakwah dan tarbiyah menagih daripada kita yang begitu dalam kebutuhan itu? Adakah kita masih sanggup dan mampu untuk menghulurkan dan memberi  lebih dari sekadar yang kita mmpu? Barangkali tidak kan?

Atau ketika kita mempunyai perancangan hidup sendiri, rancangan kerjaya sendiri, membina keluarga atas rancangan sendiri, dan di saat itu pula dakwah dan tarbiyah menghendaki kita untuk mengikut rancangan-rancangan yang lain, yang boleh jadi cita-cita kita dari kecil itu terpaksa di korbankan, yang boleh jadi angan-angan bangku sekolah kita itu terpaksa dikuburkan begitu sahaja, adakah kita cukup bersedia untuk itu semua?

Ketika dakwah dan tarbiyah meminta-minta di saat kita rasa kitalah yang paling memerlukan, dan di saat kita merasakan kita sudah memberi dengan kadar yang cukup banyak, di saat emosi kita tidak stabil, stamina kita sedang merudum, di saat kita membutuhkan tidur yang panjang, di saat kita rasa kita perlukan ruang dan masa untuk diri sendiri, dan di pelbagai saat yang lain seumpamanya, adakah kita akan terus menjadi orang yang memberikan ? atau kita terlebih dahulu yang melarikan diri?

Kita meragui akan kesiapan kita bahkan!


Boleh jadi inilah yang membezakan kita dengan Ansar. Kesanggupan mereka untuk memberi dan berkongsi, dalam keadaan mereka juga memerlukan untuk diri sendiri telah melayakkan mereka berada di posisi tersendiri dalam sejarah islam dan di sisi Rasulullah saw.

Sikap mereka ini juga telah dirakamkan dalam Quran;


Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu;

dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.

Al Hasyr :9


Bacalah dengan lebih lanjut dalam kitab-kitab seerah bagaimana Ansar telah memberikan yang terbaik daripada diri mereka untuk islam. Dan marilah kita sama-sama merenung ke dalam diri dan bertanya, apakah yag telah kita sumbangkan??

Hari ni, 3 Mac 2016,


Ulangtahun kejatuhan Khalifah yang ke 97.

97 tahun dibiarkan berlalu, mana mungkin kita boleh terus duduk berdiam diri dan tidak melakukan apa-apa. Jika kita telah memberikan untuk agama ini sebagaimana  Ansar berikan, pasti derita umat islam hari ini sudah lama berakhir.

Moga Allah ampuni kita atas keraguan kita untuk memberi. Semoga Allah kurniakan kita kekuatan untuk mencontohi orang-orang Ansar. Begitulah munajat kita di malam yangsunyi ini, sambil mencela diri. Mudah-mudahan gerhana ini cepat berakhir, dan fajar bakal menyinsing tidak lama lagi.

Amin

Puncak Jalil
3 Mac 2016

No comments: