Sunday, March 6, 2016

SEMOGA ZAMAN ITU AKAN KEMBALI



Dakwah hari ini makin senang. Semakin kami meniti usia kami yang makin meningat, meskipun tidak merentasi generasi dan zaman, tetapi banyak yang kami perhatikan akan hal ini. Banyak kenikmatan-kenikmatan di jalan dakwah sudah hilang. Jika ada masalah, kalau dahulu perlu terus berjumpa, bersemuka, perlu travel dengan tangungan kos sendiri, tetapi kini murabbi dan mutarabbi berhubungan dengan aplikasi whatsapp atau telegram sahaja. Berbeza.


Dengan pelbagai alat dakwah yang ada di tangan daie, dengan gajet nya, wang saku bekalan sponsor pelajarannya, kereta dakwah yang makin mewah, rumah rumah ikhwah di setiap desa, ternyata ia tidak sama lagi. Ia mungkin memudahkan sehingga ramai yang terlena dan berasa terlalu senang. Berbeza.


Kita hari ini terlalu dimanjakan. Anehnya, dengan semua alat siap disediakan, masih ramai di kampus pengajian tinggi, anak-anak muda yang belum mendengar berita akan fikrah yang hebat dan membekas di jiwa ini. Program seminar raikan cinta lebih mendapat sambutan dariapda tadddabur al Quran. Aneh sungguh!


Berkenaan hal ini, alangkah eloknya kita sendiri baca tulisan qudamah dakwah ini seputar permasalahan ini;


Tajuk: Murabbi Bingung





Maafkan saya jika tajuk di atas kelihatan terlalu kasar dan kesat. Kalimat itu diilhamkan oleh sebuah perbincangan dengan aktivis-aktivis dakwah dari Kulonprogo, yang menyatakan bahawa masa ini alat arbiyah sudah sangat canggih, namun justru terkesan menyulitkan dan tidak praktikal. Berbeza dengan zaman dulu apabila para murabbi belum mengenal pelbagai sistem dan peranti dalam manhaj tarbiyah, justru sangat PD membina dan menghasilkan kader handal. Mengapa sekarang justru banyak yang tidak PD membina, padahal peranti sudah sangat lengkap?



Pada era sebelum tahun 2000, lebih-lebih lagi sebelum tahun 1990, para murabbi dengan sangat percaya diri melakukan pengambilan dan melakukan pembinaan dengan berbekal sedikit materi tarbiyah. Daurah Murabbi pada masa itu hanya berisi pemindahan bahan alias talaqi madah. Tidak menggunakan banyak alat yang canggih, sejak dari perisian berupa manhaj maupun perkakasan seperti teknologi. Semua serba sederhana, serba terhad dari segi kemudahan, namun ternyata sangat optimum dari segi hasil.


Masa itu kita duduk melingkar di masjid atau pesantren, atau duduk di ruang tamu seorang kader yang ditukar menjadi tempat daurah. Lesehan, dengan tikar yang sudah lapuk dan bolong di sana sini. Para muwajih menyampaikan talaqi madah secara ringkas, dengan menggunakan cara papan tulis serta kapur putih untuk catat mencatat. Kemudian kita makan dengan nasi bungkus yang sangat sederhana, atau makan bersama dalam satu bekas besar. Suasana kebersamaan sangat kuat, dengan semangat yang juga sangat kuat.


Sebaik sahaja pulang dari daurah, semua peserta langsung menyampaikan madah yang didapatkan kepada para mutarabi di kumpulan-kumpulan binaan. Sebaik sahaja pulang dari daurah kita merasa semangat dan boleh meneruskan kepada binaan, seperti yang kita dapatkan dari muwajih di daurah murabbi.


Kita sekarang belajar "teknologi tarbiyah", sejak dari visi, misi, tujuan, metodologi, cara, penilaian, promosi tarbawi, tugasan dan lain sebagainya. Sangat sistematik, lengkap dan utuh menyeluruh. Bahkan mendapatkan materi tentang micro-teaching, retorika, public speaking, dinamik kumpulan, teamwork, dan materi penunjang lain. Sepertinya sudah sangat komplit dan utuh, tidak ada yang tidak tersentuh dan disampaikan.


Kita daurah di bilik selesa dengan penyaman udara, duduk di kerusi, tidak lagi lesehan. Kita menggunakan LCD, dan semua madah boleh dicopy di flasdisk atau bahkan dihantar melalui email ke setiap peserta. Kita makan dengan menu yang lebih layak, tidak lagi nasi bungkus. Para peserta dari jauh datang dengan cara pesawat serta tidur di hotel. Mereka juga membawa laptop, serta telefon pintar untuk kemudahan komunikasi. Sudah sangat menyokong kemudahan yang kita dapatkan. Namun 'tiba-tiba' kita dikejutkan dengan aduan kelemahan merekrut dan membina ......


----

Berbeza sungguh.


Renungkan pula keluh kesah kami ini;


Bilakah kali terakhir kita tiba di tempat dijadualkan berlangsungnya halaqoh, tertunggu-tunggu sosok murabbi datang untuk membaca dan mentadabur ayat ayat Allah sehingga kita tersentuh, berasa bersemangat dan terus berkongsi ayat ayat itu usai tamat sesi.

Sudah lama berlalu?
Hidupkanlah kembali!


Bilakah kali terakhir kita berkira-kira untuk membuat pasanan untuk makan sendiri tatkala kita lihat dalam dompet kita cukup-cukup ongkosnya untuk membeli jajan halaqoh binaan pada minggu itu?
Sudah tidak lagi?

Sesungguhnya ini adalah ujian kesenangan!


Bilakah kali terakhir kita merasakan keringat kita gugur sehingga ke tumit kaki, sendi-sendi kita lenguh, urat-urat kita menegang, telapak kaki kita pecah-pecah dan nafas tercungap-cungap kerana penat dan jauhnya berjalan untuk membawa misi islam ini?

Apakah belum?
Kami merindui detik-detik itu. Sehingga apabila baring langsung tertidur.

Bilakah kita sebenarnya tidak mampu melelapkan mata  pada beberapa malam kerana memikirkan masalah binaan masing-masing, dengan tajuk daurah yang tidak dipastikan, concern yang belum dirawat, sehingga akhirnya kita mengadu dan menangis di hadapan Allah swt, di sepertiga malam?

Tidak pernah? Maka dakwah apakah ini?


Bilakah kali terakhir, kita dan para murabbi yang lain, sebelum mengelola halaqoh masing-masing, kita sama-sama dirikan sekurang-kurangnya dua rakaat solat hajat semoga dimudahkan pertuturan, semoga kata-kata kita dapat menyentuh qalb binaan pada malam itu dan semoga setiap gerak geri kita mendapat huda dan taufiq daripada Allah swt?

Sudah tidak amalkan lagi?

Berbeza sungguh!
----



Aku Rindu Dengan Zaman Itu

Aku rindu zaman ketika “halaqoh” adalah kebutuhan,
 bukan sekedar sambilan apalagi hiburan

Aku rindu zaman ketika “membina” adalah kewajiban,
 bukan pilihan apalagi beban dan paksaan

Aku rindu zaman ketika “dauroh” menjadi kebiasaan,
bukan sekedar pelengkap pengisi program yang dipaksakan

Aku rindu zaman ketika “tsiqoh” menjadi kekuatan,
bukan keraguan apalagi kecurigaan

Aku rindu zaman ketika “tarbiyah” adalah pengorbanan,
 bukan tuntutan dan hujatan

Aku rindu zaman ketika “nasihat” menjadi kesenangan,
bukan su’udzon atau menjatuhkan

Aku rindu zaman ketika kita semua memberikan segalanya untuk da’wah ini
Aku rindu zaman ketika “nasyid ghuroba” menjadi lagu kebangsaan
Aku rindu zaman ketika hadir di “liqo” adalah kerinduan, dan terlambat adalah kelalaian

Aku rindu zaman ketika malam gerimis pergi ke puncak mengisi dauroh dengan ongkos ngepas dan peta tak jelas
Aku rindu zaman ketika seorang ikhwah benar-benar jalan kaki 2 jam di malam buta sepulang tabligh dawah di desa sebelah

Aku rindu zaman ketika akan pergi liqo selalu membawa uang infak, alat tulis, buku catatan dan Qur’an terjemahan ditambah sedikit hafalan
Aku rindu zaman ketika seorang binaan menangis karena tak bisa hadir di liqo

Aku rindu zaman ketika tengah malam pintu depan diketok untuk mendapat berita kumpul subuh harinya
Aku rindu zaman ketika seorang ikhwah berangkat liqo dengan ongkos jatah belanja esok hari untuk keluarganya
 
Aku rindu zaman ketika seorang murobbi sakit dan harus dirawat, para binaan patungan mengumpulkan dana apa adanya

Aku rindu zaman itu,
Aku rindu…
Ya ALLAH,

Jangan Kau buang kenikmatan berda’wah dari hati-hati kami
Jangan Kau jadikan hidup ini hanya berjalan di tempat yang sama

---

Tidak begitu lama masa berlalu, kami kongsikan puisi yang sentiasa hidup ini, seorang akh menenangkan dengan merespon;

“Insya Akhi, zaman itu akan kembali”


Amin!

No comments: