Saturday, August 6, 2016

UZLAH, ADAKAH JALAN TERBAIK?



Uzlah, Adakah Jalan Terbaik? 


Barangkali benar kata seorang brother, "evolusi kematangan" yang berlaku apabila setelah berlalu satu tempoh tarbiah, ada dalam kalangan mereka yang ditarbiyah mula menyepi, tidak membalas teguran dan sapaan di alam maya, memencilkan diri dan katanya perlukan sedikit masa.


Kita juga mungkin begitu. Setelah beberapa langkah berjalan, kita dapati kaki telah penat. Keringat yang di rembeskan pun telah kering. Terasa lenguhnya. Ujian pula makin bertambah. Sehingga ada detiknya komitmen tidak lagi dapat diberikan seperti waktu awal-awal dahulu. Kita mula rasa inferior dengan brothers yang lain, yang terus memacu laju tanpa menoleh ke belakang.


Setelah kondisi itu berterusan tanpa rawatan yang sesuai, tiba-tiba hati pula makin kering. Ibadah-ibadah siang dan malam tinggal pergerakan pergerakan semata-mata. Lamanya berdiri di tengah malam yang sunyi untuk qiyamullail terasa hambar. Helaian al-Quran yang kita tilawah dan tadabur seakan kaku, tidak menggerakkan.

Lalu kita membuat keputusan,


Mungkin aku patut menyendiri, mencari Allah. Pada detik itu tiba, terasa lah jauhnya dari Tuhan, walaupun dekat dengan syariat-syariat Nya. Semakin jauh dengan ketenangan, rahmat dan maghfirah. Jauh. Spiritually jauh.


Adakah uzlah, meninggalkan amanah dan tanggungjawab khilafah adalah jalan keluar? Pada pandangan pertama, mungkin jawapannya ya, ada benarnya. Ambil masa, bawa diri, mencari semangat dan ghairah yang hilang.

Tapi akhi,


Kita ditarbiah untuk mengikut teladan dari al-Quran dan sunnah Rasulullah saw. Adakah jawapannya masih uzlah?

Pada fasa-fasa kritikal seperti ini, mungkin beberapa firman Allah seperti berikut wajar ditelusuri.


وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ


Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,


الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ


(yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.


3:133-134


Ayat ini menerangkan urgensi untuk mendapatkan ampunan dan syurga yang disediakan oleh Allah kepada hamba hamba-Nya. Kedua-duanya merupakan obsesi setiap Muslim apatah lagi mukmin yang benar imannya. Jadi, bagaimana untuk hampir ke puncak kehidupan ini?

Menuju ketakwaan.


Alhamdulillah al Quran menggariskan dengan jelas, tips menjadi muttaqin yang sukses. Mereka adalah orang-orang yang ;


Menginfakkan dalam keadaan atau susah
Menahan amarah
Memaafkan kesalahan orang lain


Tiga tips yang sangat praktikal. Tiga tips yang disimpulkan sebagai perbuatan baik di sisi al Quran. Juga, tiga tips yang mengejutkan. Kerana kesemua tips melibatkan susun atur dalam bersosial.
Bolehkah uzlah jasadiyah (memencilkan diri) memberi ruang kepada kita untuk mempraktikkan 3 tips ini ? Ternyata tidak.


Hanya dengan kita hidup bergaul dengan manusia, bersosial dengan mereka, muayashah dengan mereka dan melakukan aktiviti harian dengan mereka barulah peluang peluang untuk berinfaq, menahan amarah dan memaafkan kesalahan mereka dibukakan kepada kita.


Jika bahasa modennya kita katakan kehidupan sosial adalah kata kuncinya. Bagi yang memahami ruh agama ini yang sentiasa menggerakkan, tahulah kita betapa kehidupan sosial yang dimaksudkan tidak lain tidak bukan adalah kehidupan dakwah dan tarbiyah.


Di jalan dakwah lah kita dituntut untuk menginfakkan harta, masa, emosi, tenaga, buah fikiran dan sebagainya. Di jalan dakwah lah kita perlu banyak menahan amarah,berhadapan dengan kerenah manusia yang beragam. Di jalan dakwah lah kita diuji sama ada untuk memusuhi orang yang menolak pelawaan dakwah atau memaafkan mereka yang akhirnya kita memilih untuk memaafkan.

Indah bukan.


Jadi akh,


Apakah kamu masih ingin memencilkan diri dengan sebab untuk mendekatkan diri dengan Allah, mendapat maghfirah dan meraih syurga yang seluas langit dan bumi itu?

5 comments:

Anonymous said...

Ya, ada benarnya.
Tapi tuan, saya tak dapat apa yang saya perlu dapat sebagaimana tuan ceritakan keindahan hidup tarbiyah ini. Tak dapat rasa ketenangan. Tak rasa apa apa.
Saya nak lari daripada maksiat dan dosa.
Tapi, saya hanya dapat suam suam kuku. saya semangat. tapi, dalam kelompok itu pula jadi kan saya lemah.

. said...

Tetapi ada orang dengan bergerak sendiri itu dia boleh menjadi lebih baik. Boleh menyumbang. Oh saya pernah jumpa mereka yang sebegitu. Akhirnya kita tak boleh nak pukul rata semua orang kan? Maaf.

Saahab said...

Bergerak sendiri maknanya bukan uzlah meninggalkan dakwah. Alhamdulillah.

Saahab said...

Ya benar. Semoga ia kes terpencil yang patut di muhasabah bersamaa

Anonymous said...

amendelah