Saturday, December 3, 2016

BARGAINING POWER





Awas, post ini panjang. 
Hanya yang tidak lelah akan menuai manfaatnya.



Izinkan kami berkongsi sesuatu yang menakjubkan hari ini. Khazanah dan warisan tinggalan almarhun Sayyid Qutb. Sesungguhnya hari-hari yang berlalu menikmati karya beliau merupakan antara hari-hari yang cukup bernilai dan membahagiakan. Baiklah, kita tidak mahu berlebih-lebihan dalam hal ini. Tidak dapat tidak melainkan semua ini berlaku kerana begitu hebatnya kekuatan yang tersimpan disebalik ayat-ayat Allah, yang sentiasa terbuka pengajaran-pengajarannya.

Seputar peperangan Badar al-Kubra.


Pada tahun-tahun awal pasca Hijrah ke Madinah, Allah swt telah menguji kaum Muslimin dengan mentakdirkan tercetusnya Ghazwah Badar. Hari berlangsungnya peperangan kubra yang pertama dalam sejarah umat Islam ini disebut sebagai Yaumul Furqan, hari pemisah antara haq dan bathil, hari pertempuran dua golongan dan hari yang cukup getir kerana bakal menentukan eksistensi Islam selepas itu.


Mana tidaknya sehingga diriwayatkan, Nabi saw berdoa kurang lebih,


“Ya Allah, jika Engkau tidak memenangakn hamba-hambaMu pada hari ini, nescaya Engkau tidak akan disembah lagi sesudah hari ini…”


Begitulah kuat dan mendalamnya doa ini, seperti mana yang kita dapatkan dalam kitab-kitab seerah yang masyhur.


Kronologi peperangan ini jika kita semak dengan teliti ternyata begitu menakjubkan. Asalnya, Rasulullah saw dapati di sana adanya peluang untuk mendapatkan kafilah dagangan Abu Sufyan dari Syam menuju ke Kota Mekah dengan barang dagangan yang cukup banyak sekali. Maka, baginda berseru kepada para sahabat untuk misi mendapatkan kafilah tersebut, yang mana sebahagian asal barang dagangan juga merupakan tinggalan orang-orang muhajireen.


Seruan disahut dan langkah diatur dan diperkemas. Namun, dipendekkan cerita dan nak ditakdirkan oleh Allah swt, berita keberangkatan Rasulullah ini telah sampai ke kota Mekah. Tanpa jeda, putera-putera Tanah Haram itu menyiapakn angkatan mereka untuk berhadapan dengan kaum Muslimin. Langsung misinya bertukar. Bahkan, berperang di luar kota Madinah tidak termasuk dalam perjanjian bersama kaum Ansar dan misi terbaru ini ternyata berbeza daripada misi untuk dapatkan harta rampasan, dan misi baru ini jika difikirkan mengikut neraca kita merupakan misi mencampakkan diri ke dalam kebinasaan.


Tidak hairanlah, sebahagian sahabat berasa enggan untuk keluar berperang meskipun tidak disuarakan perasaan dan keberatan mereka itu.


Rentetan peristiwa ini, turunlah surah an-Anfal untuk memberi komentar dari langit tentang nilai-nilai dan pelajaran-pelajaran yang patut kita semua ambil dengan serius.

Firman Allah swt,


Dan (ingatlah), ketika Allah menjanjikan kepadamu bahwa salah satu dari dua golongan (yang kamu hadapi) adalah untukmu, sedang kamu menginginkan bahwa yang tidak mempunyai kekekuatan senjatalah yang untukmu, dan Allah menghendaki untuk membenarkan yang benar dengan ayat-ayat-Nya dan memusnahkan orang-orang kafir, agar Allah menetapkan yang hak dan membatalkan yang batil  walaupun orang-orang yang berdosa itu tidak menyukainya.

Al-Anfal, 8:7-8



Telah berkata Sayyid Qutb dengan panjang lebar mengenai hal ini dan kami naqalkan kembali di sini dalam bentuknya yang asal. Kami cuba untuk mudahkan dan meringkaskannya namun ternyata ia bakal menambah kecacatan kepada keindahan bahasa beliau itu;


Maksudnya Allah dengan limpah kurniaNya berkehendak agar mereka menghadapi peperangan bukannya harta rampasan. Allah menghendaki mereka melancarkan peperangan di antara yang haq dan yang bathil untuk menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebathilan.


Allah hendak membanteras orang-orang kafir hingga ke saki baki mereka yang akhir, dibunuh mana yang boleh dibunuh dan ditawan mana yang boleh ditawan, hingga keangkuhan mereka dapat ditundukkan dan kekuatan mereka dapat dileburkan hingga bendera Islam dan kalimatullah dikibar tinggi dan hingga Allah memungkinkan kelompok muslimin hidup dengan system rabbani dan bergerak maju dengannya untuk menegakkan Uluhiyyah Allah di bumi dan menghancurkan kemaharajalelaan para taghut.


Allah hendak mengurniakan kedudukan yang teguh ini kepada mereka berlandaskan pencapaian dan perjuangan mereka yang wajar bukannya dikurniakan kepada mereka secara serampangan sahaja kerana Allah Maha Suci dari tindakan-tindakan secara serampangan.


Ya, Allah menghendaki agar kelompok Muslimin menjadi satu umat dan sebuah Negara yang mempunyai kekuatan dan kedaulatan. Allah mahu kelompok Muslimin membandingkan kekuatan mereka yang sebenar dengan kekuatan musuh mereka dan melebihkan kekuatan mereka yang kecil di atas kekuatan musuh mereka yang besar. Allah mahu kelompok Muslimin menginsafi bahawa kemenangan itu bukan dengan kekuatan bilangan, dan kekuatan senjata, bukan dengan kekuatan harta dan kuda dan seterusnya bukan dengan kekuatan bekalan dan persediaan yang cukup malah kemenangan itu dicapai dengan kekuatan hubungan hati yang kukuh dan kekuatan Allah yang tidak dapat ditentang oleh kekuatan manusia.


Dan semuanya ini harus terbit dari pengalaman yang benar di alam kenyataan bukannya terbit dari tanggapan dan kepercayaan hati semata-mata agar kelompok Muslimin memperolehi bekalan dari pengalaman yang haqiqi itu untuk menghadapi seluruh masa depan mereka dan agar mereka yakin bahawa mereka di setiap masa dan tempat memiliki kekuatan untuk menumpaskan musuh mereka walau sekecil mana bilangan mereka dan sebanyak mana bilangan musuh mereka, walau selemah mana kelengkapan material mereka dan sekuat mana persiapan dan peralatan perang musuh mereka. Hakikat ini tidak tersemat di dalam hati seteguh ia tersemat melalui peperangan muktamad di antara kekuatan keimanan dan kekuatan kezaliman.


Di sini dapat dilihat pada hari ini dan selepas hari ini betapa jauhnya jarak perbezaan di antara kehendak yang dirancangkan oleh kelompok Muslimin untuk diri mereka dengan kehendak yang baik yang dikehendaki Allah untuk mereka, di antara apa yang difikirkan baik oleh mereka dengan apa yang ditetapkan Allah untuk mereka. Kita juga dapat mengetahui betapa banyaknya kesilapan manusia ketika mereka berfikir bahawa mereka mampu memilih sendiri untuk diri mereka sesuatu yang lebih baik dari apa yang telah dipilih Allah untuk mereka.


Di mana letaknya titik perbandingan di antara kehendak-kehendak yang dirancangkan oleh kelompok Muslimin untuk kebaikan dan kepentingan mereka dengan kehendak-kehendak yang baik diaturkan Allah untuk mereka?


Seandainya kehendak mereka untuk menawan angkatan qafilah perdagangan Qurasyh yang tidak bersenjata itu tercapai, maka yang berlaku ialah kisah harta rampasan, iaitu kisah satu kumpulan manusia yang berjaya menyerang angkatan qafilah perdagangan dan mengambil harta benda yang dibawa olehnya.


Tetapi Peperangan Badar telah berlalu dalam lipatan sejaran sebagai sebuah kisah perjuangan akidah, kisah kemenangan muktamad yang memisahkan antara yang haq dan yang bathil, kisah kemenangan agama yang benar yang telah berjaya menumpaskan musuh-musuhnya yang lengkap dengan kekuatan senjata dan bekalan yang diperlukan sedangkan pihak agama yang benar hanya mempunyai bilangan pejuang yang kecil dan bekalan dan kenderaan yang tidak mencukupi, kisah kemenangan hati manusia yang berhubung dengan Allah dan mengatasi kelemahan diri.

Lalu mereka mengharungi peperangan itu walaupun neraca imbangan kekuatan lebih berat di pihak musuh. Tetapi dengan kekuatan keyakinan, mereka telah berjaya mencapai kemenangan yang gemilang.



----


Subhanallah.


Cukup halus dan teliti bukan huraian dan pandangan Sayyid Quttb dalam hal ini. (atau kami syok sendiri?) ia telah memberi komentar seolah-olah telah hadir bersama-sama dalam persitiwa itu dan bersama-sama dari segi perasaan dan kegemuruhan yang melanda generasi terbaik itu.


Mungkin dalam kalangan kita sukar untuk menjiwai beberapa noktah penting dalam kisah dan komentar yang panjang ini. Dan kesukaran itu ada asasnya kerana kita tidak berada dalam suasana perang, kita tidak berada dalam persimpangan membuat keputusan yang cukup besar itu.


Tetapi setelah difikir-fikirkan beberapa jenak, ternyata di sana ada persamaan antara kita dan generasi sahabat pada hari itu.
Saudaraku,


Allah swt telah mengajar kita melalui kitab al-Quran dan kitab sejarah yang sentiasa terbuka untuk kita nikmati khasiatnya itu tentang misi muslim di muka bumi. Allah mengajarkan kita akan kehendak-kehendak Allah swt daripada setiap generasi kelompok muslim,yang mana Allah berkehendakkan ditegakkan kalimatNya, dihancurkan kebathilan dan dibangunkan al-Haq.


Barangkali kita mempunyai misi yang lebih kerdil dan terbatas. Kisah ini meluaskan kerangka pemikiran kita dalam meletakkan halatuju dakwah dan tarbiyah yang kita sama-sama usahakan. Jika yang kita nampak dan berkehendak adalah mengajak orang mengikut halaqah, membina manusia, mentarbiyah peribadi-peribadi muslim supaya cukup muwasofatnya dan sebagainya ternyata tidak ada yang salah tentang hal itu. Bahkan itulah pecahan-pecahan kepada misi yang besar ini.


Tetapi yang perlu ditanamkan adalah ia bukan sekadar itu. Suatu hari nanti, bila waktu dan keadaan memungkinkan, kita akan membuka orbit dakwah ini dengan lebih luas dan lebar. Kita akan terokai medan-medan baharu yang membawa kita kepada misi meleburkan kebatilan dan menegakkan kebenaran. Misinya cukup besar. Boleh kita katakan ia adalah tumuhat dakwah dan tarbiyah yang patut dijiwai oleh setiap abna’ tarbiyah.


Jika politik adalah jalannya yang perlu kita terokai pada masanya yang tepat, maka disitulah juga kita akan beraksi, tanpa meninggalkan usaha-usaha asas, membina orang, membentuk halaqah, menambah bilangan a’dho dakwah dan menggerakkan binaan masing-masing. Di medan mana sekalipun, yang harus kita ingat adalah misi kita. Ia sewajarnya sentiasa selari dengan kehendak Allah swt,ia adalah misi al-Quran.


Ternyata misi ini adalah usul dan kehendak daripada kita, untuk ditawarkan kepada masyarakat dan dunia secara umumnya.  Jika dalam ekonomi kehendak dibeli dengan wang ringgit dan amount kehendak bergantung kepada kekuatan kuasa belian yang ada pada ringgit tersebut atau dalam bahasa ekonominya ialah purchasing power, ternyata dalam usaha menawarkan usul al-Haq ini kita perlu mempertaruhkan sesuatu kekuatan.


Ia tidak lain tidak bukan merupakan kekuatan hati yang bergantung harap kepada Allah, kejelasan terhadap prinsip dan keyakinan bahawa kekuatan Allah merupakan kekuatan yang tidak sanggup ditandingi oleh mana-mana kekuatan manusia. Kekuatan ini tidak akan lahir pula dalam jiwa setiap orang yang mecintai islam dan bercita-cita akan misi ini melainkan dibentuk melalui usaha-usaha tarbiyah yang halus dan mendalam.


Di sana ada lagi kekuatan lain yang perlu kita perkirakan dengan keadaan semasa ini. Kami menamakannya sebagai kekuatan tawar-menawar, atau bargaining power. Keupayaan bargaining inilah yang dipertaruhkan di pentas siasah untuk membawa usul islam, untuk membawa misi menghancurkan kebatilah dan menegakkan kebenaran.


Di manakah letaknya bargaining power ini?


Sekali pandang maka jawapannya adalah pada kekuatan suara islam itu sendiri, pada kekuatan dan bilangan a’dho yang bakal menggerunkan musuh. Kekuatan binaan anak-anak Islam yang bakal menggerakkan setiap lahan dakwah. Sekiranya kekuatan ini kerdil dan tidak menggerunkan musuh, dengan suasana dan wasilah siyasah hari ini, ternyata bargaining power itu terlepas dari tangan kita dan musuh islam hanya akan memincingkan mata pada kita.


Lebih mengerikan, ketika bargaining power ini belum dalam genggaman, dikhuatiri kita akan terlepas pandang beberapa perkara asas dalam misi kita. Boleh jadi kita bersekutu dengan musuh untuk menguatkan bargaining power sehingga prinsip-prinsip kita tergadai, terlerai satu demi satu. Hal ini kemungkinan berlaku ketika mana semangat yang membuak-buak tidak dipandu dengan kesabaran dan kecerdasan membaca kekuatan.


Sekali lagi kesimpulannya, bargaining power juga terletak pada usaha membina dan mengkaderkan lebih ramai aktivis dakwah dan tarbiyah, bukan mengkesampingkan aktiviti tarbiyah dengan alasan ia sudah bermula puluhan tahun yang lampau dan sudah tidak relevan. Menilai dengan akal yang sihat, dengan semangat yang dituntun kesabaran dan kefahaman insya Allah akan menatijahkan basirah.


Semoga kitab Badar Kubra ini terus terbuka untuk disemak lagi dan lagi dan lagi pengajaran-pengajarannya.

No comments: