Friday, March 31, 2017

CAIR & PEKAT





“Macam mana boleh stay lagi?” Soalan itu terpacul keluar agak tiba-tiba. Sudah beberapa kali pada kesempatan lepas kita jawab soalan-soalan seperti ini. Seakan ia relevan.

“Kenape? Actually agak tak valid la nak jawab soalan tu, sebab baru setahun jagung.  Terlalu baru, bahkan kita dua sama je..” Cubaan mengelak oleh Akh A. Sukar barangkali.

“Tapi mesti ada something kan?”

“Something macam mana?”

“Sebab saya ada cousin yang dia ikut jugak benda-benda macam ni masa sekolah, dekat mrsm Pontian, tapi sekarang dah tak ikut”

“Haaa, ada tanya dia kenapa dah tak ikut?”


Dari Serdang melalui jalan raya lingkarang tengah mrr2 petang itu untuk ke Terminal Bas Bandar Tasik Selatan yang sepatutnya memakan masa hanya kurang lebih 7 minit ke sepuluh minit menjadi lama, ekoran soalan yang tidak dapat dijawab. Ditambah pula bilangan kereta yang menggila pada petang hjung minggu itu. Speaking of Serdang, ia merupakan satu tempat yang menjadi saksi banyak pengalaman tarbiyah tercurah di situ.

Mengingatkan kami satu episode sepak terajang;


“Kata semalam tujuh puluh orang?”

“Haah, tapi end up 12 je. Huhu”

“Berapa percent tu pengurangan?”

“Takpe Bang, bukankah naqib-naqib yang dilantik dalam Perjanjian Aqobah pertama 12 orang bilangannya? Haaa, nilah depa sume”

Positif!


….


“Tak tahu la nak jawab macam mana. Just yakin dengan fikrah dan jalan ni kut. Lagipun belum ada sebab untuk stop atau pilih cara lain..”

“Hmmm…orang kata fikrah kena strong juga kan untuk maintain..”

“Betul.”

“Macam mana tak nak bagi cair?”
Banyak pula soalan-soalan susulan. Menguji minda dan iman pula tu! Tetapi soalan-soalan ini penting,kita panjangkan pada yang lebih lama, lebih berpengalaman, yang lebih dahulu makan asam dan garam. Pendek kata lebih dahulu merasai sepak terajang tarbiyah!


“Akh, nak Tanya…”

“Ye?”

“Kalau kita tengok binaan ke bawah, makin lama makin cair la kan….”

“Expected la kan…” .. “Sebab itu kita nak bina Qaedah Sulbah betul-betul”

“Hmm.. macam mana tak nak bagi fikrah kita cair, atau cane nk bagi pekat?”

Lama juga pause.
Soalan penting dan sukar, jawapan mesti terbaik. One off!


“Ada banyak cara khie..” ringkas

“Antaranya?”

“Banyak baca buku fikrah, dengar recording, dan paling efektik beramal terus dengan apa yang anta dapat. Fikrah nazhori tak sama dengan amali…”

“Maksudnya..”

“Maksudnya, mungkin anta menguasai fikrah tentang akidah dengan baik, ilmu usul dan cabangnya, tetapi belum tentu keyakinan anta sama seperti burung-burung yang 100% bergantung kepada Allah.. jadi nak test, bukan on paper akhi. Tapi di medan ..”


“Tuntas..”

1 comment:

Anonymous said...

deep.. . .