Tuesday, March 28, 2017

PERBUALAN YANG DIRINDUI





"Macam mana kalau mad"u tanya, 'kenapa kena jadi da' i'.. 

Mad'u ni, takde mindset nak buat dakwah lagi. So camne nak bagi jawapan tepat padat dan simple bagi dia faham... "

Satu pesanan dari seorang akh kepada akh yang lain. Bertanya soalan seputar kemurabbian, halaqah, menguruskan binaan dan menjawab persoalan-persoalan mutarabbi masing-masing. Indahnya dakwah ini telah menghubungkan individu-individu walaupun tidak saling mengenali, bukan teman sepermainan apatah lagi mempunyai hubungan darah.

Tetapi ternyata hubungan iman telah menyatukan kita semua. Sehingga tidak lagi segan untuk bertanya dan berkongsi.

Memetik kata-kata seorang ustaz,

“Kehidupan beramal jamaie ini telah membuka seluas-luasnya pintu kebaikan untuk kita beramal yang wajib untuk kita syukuri dengan menggandakan amal”

Subhanallah.


" Try eksplen term da'a dan da'wa tu. Boleh rujuk muntalaq bab 4. Basically perbuatan da'wa tu merujuk kepada mencenderungkan orang kepada sesuatu.. "

" Ok, lagi? "

" Pastu maybe boleh main logic dan psikologi cket. Cakap yang kat dunia ni ada dua jenis manusia, satu yang dipengaruh dan satu lagi yang terpengaruh. Kita boleh jadi antara dua-dua. Boleh attack part concious dia.

Kalau kita ni dipengaruh untuk buat benda baik so its okey. Tapi bagaimana kalau kita ni menjadi orang yang berpengaruh, yang mana orang mudah untuk terikut ngan kita.."

“Menarik.. "


" Time ni boleh la tadabbur surah yassin ayat 12 part ‘Kamilah yang mencatat apa yang mereka telah kerjakan(قدمو) dan apa yang mereka tinggalkan(ءاثٰر). Tune yg kita ni bukan hanya dihitung apa yang kita buat, malah bekas2/kesan2(ءاثر) perbuatan kita pon bakal dihitung. Boleh jadi action atau kata-kata kita ni meninggalkan kesan pada orang lain secara sengaja atau tak sengaja.

So harmonikan yang setiap orang adalah daie. Sebab setiap orang saling mencenderungkan satu sama lain. Just, kita ni akan mencenderungkan orang lain ke arah mana?"


"Huhu jzkk akh"

"Sokay"


Jadi kita ni akan mencenderungkan orang lain ke arah mana?


Semoga perkumpulan manusia yang saling prihatin, bertanya dan berbincang tentang orang lain, tentang bagaimana memberi manfaat kepada orang lain ini terus subur, bertambah dan menguasai sekelian banyak perkumpulan dan perbincangan yang melata di muka bumi.

Betapa kita rindukan suasana ini, perbualan ini dan keprihatinan ini.

No comments: