Tuesday, April 4, 2017

HALAQAH YANG DIRINDUI




Jemaah solat beransur-ansur meninggalkan dewan solat. Masing-masing menuju ke rumah, sesudah isyak berjemaah. Suasana tipikal di mana-mana masyarakat muslim melayu yang masih menghidupkan sebahagian sunnah yang sudah semakin dilupakan..

“Disebutkan dalam Quran, bila penghuni syurga ni memasuki syurga, mereka memuji-muji Allah swt atas kurniaan hidayah dari Allah sehingga la mereka dapat memasuki syurga..” Kata-kata pembuka dituturkan, lembut dan perlahan.

Menusuk...lirih mata singgah satu persatu kepada binaan yang hadir pada malam itu. Tidak keterlaluan pandangannya dilontarkan. Bersahaja.

Begitulah sepatutnya kita dalam hidup ini, setiap apa yang kita lakukan, semuanya tidak akan mampu dan dapat kita lakukan melainkan dengan petunjuk dari Allah swt.


Suasana malam itu sugguh tenang. Sekali sekala kedengaran bunyi kenderaan lalu-lalang di jalan raya yang tidak jauh dari bangunan masjid. Kenderaan pun sudah tidak laju dipacu, mungkin kerena sudah lewat waktu isyak, yang tinggal pada si pemandu hanya saki baki kudrat setelah sehari suntuk memerah keringat mencari rezeki yang halal..mungkin..

Lalu dia menyambung,

“Hal ini sebagaimana disebut dalam surah al-Araf, ucap mereka, ‘Segala puji bagi Allah yang memberi petunjuk kepada kami ke pada ini, dan tidaklah kami mendapat petunjuk jika bukan kerana Allah yang memberi petunjuk. Wa ma kunna linahtadiya, lau la an hadan Allah.. alangkah baiknya untuk mencontohi sikap ahli syurga ini, kita melazimi doa ini...”

Bicara dteruskan,


“Begitu banyak nikmat yang kita peroleh setelah petunjuk kepada hidayah, islam, iman dan tarbiyah yang Allah berikan. Kita dapat menikmati kebahagian berukhuwah. Dapat menikmati kelazatan menghadiri program-program tarbiyah. Kita disimbahi nikmat beribadah bersama-sama, solat berjemaah, tilawatul Quran, qiyam di malam hari ini, membaca zikir pagi dan petang dan seterusnya Allah mengurniakan di samping kita orang-orang yang sentiasa menasihati dan meluruskan kita semua. subhanaAllah ikhwah, ini semua adalah buah petunjuk dari Allah swt.”

Wama kunna linahtadiya lau la an hadan Allah....

“Dan tidaklah kita ini termasuk yang mendapat petunjuk, jika bukan kerana petunjuk dari Allah swt...” Mata memandang ke lantai, seolah-olah merenung sejenak simbahan nikmat yang sering dipinta untuk ditambah, tetapi jarang-jarang sekali diyukuri...


Seakan kedengaran lirik nasyid yang didendangkan kumpulan Nadamurni yang menjadi halwa telinga penggerak amal islami tahun 80 an dahulu...zaman-zaman kegemilangan pemuda-pemudi islam, yang benar-benar rasa izzah dengan islam di kampus, di tempat kerja, dalam kalangan masyarakat sehinggakan tidak rasa ganjil untuk berpakaian menutup aurat sempurnah, menghidupkan sunnah, melazimi tilawah di mana-mana..zaman itu..

Apa yang ada...jarang disyukuri..
Apa yang tiada...sering dirisaukan...


Sehingga ke part;

‘dunia bagaikan..air lautan...
diminum hanya menambah haus..’


Lirik yang menyentuh.


“Siapa sangka...” Tazkirah iftitah pada malam itu diteruskan, sehingga suasana ruhiyyah benar-benar terbina. Ikhwah yang hadir pun sudah semakin dalam fokus...


“Siapa sangka, dahulu kita yang mungkin bersama halaqah atas sebab main-main, nak isi waktu kosong atau sebab nak makan, atau sebab terpengaruh dengan rakan sebilik atau mungkin sebab takut senior, tapi sampai sekarang walaupun mungkin sebab-sebab tadi dah tidak ada, Allah masih pilih kita dan kita pun bersyukur dan gembira atas pilihan ini. Siapa sangka kan, kita akan sampai serius dengan tarbiyah seperti mana kita hari ini...” Subhanallah

Wama kunna linahtadiya lau la an hadanAllah...

Masih lahgi membina suasana.

Bagaimana mungkin halaqah itu tidak dirindui...

“Ana sendiri terbayangkan...” Si murabbi yang mengendalikan pertemuan malam itu terus membangkitkan suasana keinsafan...”Kalau lah bukan kerana tarbiyah, kalau tidak ada pertemuan-pertemuan bersama antum macam ini, mungkin sekarang dah duk melepak atas katil, tengok movie tah apa-apa, mungkin sekarang sedang lepak di mamak tengok gusti dengan kawan-kawan...Allah...”


Senyuman dilontarkan kepada ikhwah yang hadir, tanda penghargaan dan kesyukuran. Senyuman yang menghidupkan dan menenangakn. Yang penuh isyarat yang seakan-akan difahami walaupun tidak ada kata-kata. Bahasa senyuman penuh makna, mengalu-alukan kehadiran semua pada malam itu. Sehingga semua merasa senang dan tidak sabar untuk melanjutkan agenda pada malam itu..

“Alhamdulillah khi..” Seorang akh mencelah. Positif.

“Alhamdulillah... kita berdoa semoga Allah terus memilih kita merasai kemanisan iman ini. Entah sampai bila kita akan terus diberi perasaan ini, tetapi kalau kita sama-sama jaga dan usahakan, sama-sama doakan, insyaAllah boleh...”


Bersambung ...?

No comments: