Thursday, April 27, 2017

OH MY SOLAT






Peristiwa isra wal mikraj yang akan kita diskusikan dengan ringkas kali ini telah mendapat tempat dalam panggung surau-surau mahupun masjid-masjid dengan pelbagai cerita epik, kadangkala mistik, yang sebahagian riwayat kisah-kisah tersebut diragui keabsahannya (tidak thabit). Terima kasih kita ucapkan kepada pejuang sunnah tanah air yang berani membongkarkan polemik ini supaya menemukan jalan keluar pada tahun-tahun akan datang dengan budaya celik ilmu yang makin menggunguli rakyat Malaysia.


Riwayat-riwayat berkenaan isra’ dan mikraj memang banyak, mengenai pelbagai aspek dan telah dibincangkan sejak sekian lama. Umpamanya, masih diperdebatkan, apakah Rasulullah telah ‘diperjalankan’ secara jasadi dan ruhnya atau ruh semata-mata. Atau umpamanya, di manakah Rasulullah sebenarnya tidur pada malam itu, di rumah saudara baginda ataupun di sisi hijr Ismail, dan pelbagai sudut perbincangan lagi.


Kita berhenti sejenak di hadapan perbincangan-perbincangan ini dan cukuplah kita mengambil satu jalan keluar dengan kesimpulan yang matang, seperti mana yang telah ditunjukkan oleh almarhun Sayyid Qutb, semoga Allah merahmati rohnya. Cukuplah kita beriman bahawa peristiwa isra’ dan mikraj itu memang benar-benar berlaku. Adapun berkenaan dengan pelbagai khilaf itu, kita tinggalkan sahaja.


Ternyata di sini ada dua hal yang penting pada peristiwa-peristiwa lepas yang berlaku. Iaitu kisah tersebut secara ilmiahnya atau akademiknya dan pengajaran dan hikmah yang boleh dikupas. 


Memang dari sudut ilminya ia penting untuk kita tahu detail kisah-kisah ini, untuk memelihara kesucian dan kebenarannya, lebih-lebih lagi bagi ahli akademik, namun ternyata mencari hikmah dan pengajaran disebalik kejadian-kejadian yang Allah swt tetapkan ini justeru lebih penting. Kita tidak katakan tidak penting untuk diketahui manakah yang dahulu antara Perang Badar dan Perang Ahzab, pada tahun berapakah peperangan Mu’tah berlaku dan sebagainya. Cuma sering kali pengetahuan-pengetahuan ini dibiarkan kaku tanpa ibrah untuk dinikmati dan dibumikan dalam konteks zaman sekarang.

 
Maka di sini bukanlah tempatnya untuk membincangkan tentang detailsnya isra’ dan mikraj, berapa jarak, kelajuan, di mana titik mula dan titik akhir.....


Maaf.


Di sana sebenarnya ada beberapa hikmah tersembunyi yang boleh kita ambil secara umum dari peristiwa isra’ mikraj.


Allah swt telah menghadiahkan Rasul-Nya satu kesempatan yang cukup menakjubkan di mana untuk memikirkannya sahaja sudah tidak mampu digapai oleh logika akal manusia. Kira-kira setelah bertahun-tahun memperjuangkan risalah akidah ini, sehingga Rasulullah menempuhi tahun kesedihan ekoran kehilangan dua insan teristimewa dalam hidup baginda, kini tiba saat Allah swt ‘menjemput’ baginda untuk dihiburkan sejenak. 


Maka ditakdirkan, berlakulah perjalanan ajaib ini. Terlalu banyak yang boleh kita kupas. Tetapi ternyata antara yang signifikan ialah isra’ mikraj dikaitkan dengan pensyariatan solat buat seluruh umat islam, tidak ketinggalan Rasulullah saw sendiri.


Ia memberi gambaran dan pengajaran buat para daie yang sering kecewa dengan prestasi dakwah, sering sedih dengan respon ajakan mereka kepada orang ramai untuk sama-sama beramal dengan islam yang syumul dan membahagiakan ini. Pengajarannya ialah, kesedihan, penat dan kekecewaan itu hanya akan terubat dengan dia meluangkan waktu untuk bersendirian bersama sang pencipta, menikmati momen-momen istimewa tanpa diganggu oleh anasir lain, dan ternyata ruang yang disediakan untuk ini ialah solat yang wajib itu.



Kewajipan solat yang sering ditanggapi dari sudut hukum sebenarnya telah hilang serinya dalam kehidupan kita. Kita berasa berat kerana melihat ia satu kewajipan, satu bebanan, satu tanggungjawab yang terpaksa kita lakukan tanpa pilihan ataupun jika tidak, ganjarannya dosa dan berakhir dalam nereka. Begitulah skrip ringkas dan dangkal yang kita fahami tentang solat.


Sedangkan, sedangkan ia bukan begitu.


Sedangkan solat ini perkara yang jauh lebih besar daripada sekadar kewajipan. Jauh lebih tinggi dan dalam daripada sekadar hukum hakam. Jauh lebih bermakna dari sekadar perhitungan dosa dan pahala. Ia adalah ruang khas yang Allah sediakan untuk kita berbicara denganNya, setiap hari pada waktu-waktu tertentu, di celah-celah aktiviti dakwah kita yang memeritkan itu. Ia adalah satu peluang untuk kita melepaskan segala kelelahan, menyampaikan keluh kesah dan merehatkan ruh yang penat bertarung di waktu-waktu lain.


Allah swt ternyata tidak pernah memerlukan kita, apatah lagi waktu-waktu dengan kita. Tetapi betapa Allah mengenali kita, betapa Dia tahu kita perlukan bekalan dan momen-momen ini. Langsung, arahan untuk bersolat ini telah diberi kepada Rasulullah tanpa pengantaraan, dijemput khas dalam peristiwa yang bersejarah ini.

Lalu kita bermuhaasabah ikhwah.

Di hadapan ini juga kita bermuhasabah.


Bagaimana kita mengambil ruang dan peluang ini dengan sebaiknya, dengan itqan, penuh teruja dan nikmat.

Semoga sisi lain akan tersingkap di waktu yang lain......

No comments: