Tadabbur
lagi.
Insya Allah
kali ini penulis ingin mengajak pembaca menelusuri beberapa frasa ayat Quran
yang insya Allah dapat membantu kita semua, memaknai dan menghargai mukjizat
yang paling agung di tangan kita itu.
Allah swt
dalam al Quran menyeru golongan hambanya dalam dua bentuk atau redaksi, yakni
dengan ayat fiiliyah (atau ayat kata kerja/ tense) dan kadangkala dengan ayat
ismiyyah (atau ayat kata nama/ nouns). Apakah signifikannya?
Sebagai
contoh,
Kadang-kadang
ada ayat yang berbunyi “Ya ayyuhaladzi na aamanu..” dalam bentuk kata kerja, dan
di waktu lain seruannya berbunyi “..Innamal mu’minun…” yang menggunakan kata
nama al Mu’minun. Kedua-duanya menyeru hamba Allah dan dikaitkan dengan Iman.
Tetapi adakah target dan fungsinya sama?
Ringkasnya,
kita boleh katakan seruan ini datang dalam bentuk kata kerja dan kata nama.
Apakah yang menarik tentang perbezaan ini?
Kata kerja,
atau tense adalah time-dependent. Ia bergantung kepada latar masa. Apabila kita
menyeru sesuatu dengan redaksi kata kerja, ia sama ada sekarang, yang lepas
atau akan datang. Sebagaimana dalam bahasa Inggeris kita belajar present, past
and future tense.
Bermaknanya
orang yang diseru itu tidaklah konsisten dengan ciri yang dinisbahkan
kepadanya. Sebagai contoh, seruan “aladzi na aamanu” yang datang dalam bentu
kata kerja sedang merujuk kepada orang yang sedang beriman, atau yang sedang
mengusahakan iman mereka. Mereka ini belum lagi konsisten imannya. Mungkin
sekarang sedang beriman, tetapi belum tentu masa depan mereka dalam iman.
Sebab itu
kadang-kala kita dapati seruan seruan ini diikuti pula dengan pengajaran dan
teguran teguran ikhlas daripada ayat Quran. Seolah-olah orang yang sedang
beriman yang diseru itu memang benar benar masih dalam struggle mengusahakan
iman masing-masing. Err faham ke?
Bagaimana
pula dengan kata nama?
Memanggil satu
entity dengan seruan kata nama sebenarnya satu labelan. Biasanya kita akan
melabel atau memberi gelaran kepada seseorang sesuai dengan ciri ciri yang
signifikan dan menonjol padanya. Sebagai contoh, orang yang gila bola, hari
hari bangun malam tengok match bola, hari hari pakai baju jersey team bola yang
diminatinya, kita panggil mereka kaki bola. Kalau setakat tengok bola setahun
sekali, tidak releven la panggilan atau gelaran kaki bola ini.
Begitulah
dalam Quran, apabila Allah menisbahkan hamba-hambanya dengan panggilan kata
nama seperti mu’minun, atau muttaqin, atau munafiquun, atau kafiruun, Allah swt
sedang melabel mereka ini, sesuai dengan ciri-ciri yang ada pada mereka. Maknanya,
orang yang diseru Allah swt dengan gelaran ini, ciri tersebut konsisten dan
menonjol pada mereka.
Sebagai
contoh,
Firman
Allah swt dalam ayat satu surah Mu’minun;
“Qod
aflahal mu’minun…”
(Sesungguhnya
telah berjaya golongan mu’min)
Allah tidak
menghadirkan ayat ini dalam bentuk kata kerja seperti “qod aflahal ladzi na
amanu”. Apa yang dapat kita pelajari?
Yang benar
benar berjaya bukan sekadar orang yang sedang berusaha untuk beriman atau yang
sedang membina iman mereka, tetapi telah berjaya orang yang konsisten dengan
iman mereka, orang yang tertonjol jelas iman mereka, orang yang signifikan
keimanan pada diri mereka, tiada ada campur tangan ciri ciri yang boleh
menindakkan keimanan pada mereka.
Begitulah
signifikannya kedua kedua seruan ini.
Lagi menarik,
apabila Allah swt sendiri yang memberi labelan ini, pastilah ia satu labelan
yang valid. Bukan seperti manusia yang melabel yang kadang-kadang mengikut
nafsu dan emosi.
Sebagai
contoh labelan labelan seperti “pendatang!”, “rasis!”, “munafik!” dan banyak
lagi label lain yang diberikan oleh manusia kepada manusia yang lain merupakan
labelan yang mungkin tidak valid. Itu semua assumsi yang terbatas, sekadar apa
yang terhidang di hadapan kedua tangan kita. Oleh itu, janganlah kita
melibatkan diri dengan aktiviti melabel yang tidak sihat ini. Eh.
Begitulah
contoh dan asas kepada tadabur kita hari ini. Maka, mari kita melihat beberapa
ayat Quran dan applikasikan keterangan ini untuk lebih menjiwai maksud maksud
al Quran insya Allah.
Cuba
sama-sama kita lihat pada ayat berikut, dapatkan mushaf Quran atau Quran android
beserta terjemahan di tangan anda dan hayati kisah dalam ayat ini;
As Saffaat
40-61
Sudahkah anda
membacanya ?
Secara khulasahnya
dapat kita simpulkan bahawa diceritakan scene dalam syurga yang mana seorang
hamba Allah yang telah menjadi ahli Syurga sedang ‘lepak-lepak’dengan kawan se
Syurganya yang lain sambil mengenangkan kawan rapatnya di dunia dahulu.
Kawan rapatnya
itu malangnya tidak bersama dia, kerana tidak beriman dengan apa yang dia
dakwahkan, apa yang dia imani. Mungkin kawan rapatnya ini pernah diajak
berhalaqah tetapi menolak, mungkin juga pernah diajak untuk turun solat
berjemaah tetapi enggan. Kawan baiknya di dunia itu hampir sahaja mencelakan
dirinya. Alhamdulillha dengan rahmat Allah dia selamat daripada kecelakaan itu.
Di akhir
cerita Allah menyimpulkan bahawa kenikmatan kenikmatan berupa ganjaran yang
tidak terperi itu hanya diganjarai oleh mereka yang all out dalam amalnya.
Lihat pada
ayat 61, frasanya berbunyi;
“…Falya’mal
‘amiliin…”
Yang menariknya,
‘amiliin merupakan kata nama atau labelan bagi orang yang sudah konsisten
beramal. Orang yang sudah tertonjol dengan beraneka jenis amalnya. Tetapi kelihatannya
konsisten sahaja tidak cukup. Bahkan Allah swt menyuruh amiliin ini beramal
lagi, untuk all out beramal.
Inilah yang
kita dapati apabila sedikit sebanyak melihat kaedah kaedah bahasa Arab
digunakan untuk mempersembahkan ayat ayat Quran ini!
Saudaraku,
apakah yang penting sangat untuk kita mengetahui semua ini? Tidak lain untuk
kita menilai dan memuhasabah diri dan iman kita. Lihatlah dalam Quran,
bagaimana Allah sifati orang mu’minin yang hadir dalam betuk kata nama, al mu’miinin.
Siapakah mereka yang sebenarnya?
Lihatlah pada
ayat ayat ini antaranya;
Al Anfal :2
Al Hujurat
: 10
Al Hujurat
:15
Kita akan
terduduk dan bermuhasabah. Mungkin kita bukan lagi yang layak dilabel denagn
gelaran itu.
Wallahu’alam.
Kering
lagi?
Huhu
Photo By AZ
Official Photographer for Inspector Saahab
No comments:
Post a Comment