Saturday, February 25, 2012

HAWARIYYUN I

Assalam alaik

Bayu pagi bertiup lembut ke jendela bilik. Butir butir kecil air yang terkondensasi menyegrakan suasana. Sejuk, nyaman dan mneyegarkan hingga ke tulang gerahang. Eheh. Sebaik bangkit dari tidur yang lena, mati yang sementara, sekujur tubuh bangun memulakan rutin harian. Bisa bernafas, bisa bergerak, bisa seperti semalam. Alhamdullilah.

Nimat dari Nya. Namun tiada yang lebih bernilai daripada nikmat Islam dan Iman.

Mungkin ada yang tertanya tanaya, atas dasar apakah tiba tiba ana memilih untuk menukar nama blog ni kepada Al-Hawariyyun. Senyum lebar sejenak. Bukan sahaja kalian, ana juga baru sahaja berkenal kenalan dengan perkataan ini dan Subhanallah ianya memberikan roh kepada tubuh ini untuk lantas menamakan blog ini sedemikian rupa. Ok, agak skema di situ. Ayat SPM. Cliché enough.

Menarik untuk dikupa



Beberapa ayat al-Quran menceritakan tentang golongan al-hawariyun ni. Sungguh mengagumkan dan peristiwa mereka ini membuatkan ana cemburu buta, iri hati dan dengki. Dengki akan keistimewaan mereka. Golongan yang sangat mantab. Pendek kata mereka sangat osem. Wah, sungguh padat dan membangkitkan synopsis ini.

Fulaweh

Apa arti al Hawariyyun? Apa jawaban Al Hawariyyun ketika diajak untuk membela agama Allah? Bagaimanakah aktivitas mereka?

Hawary berarti pembela atau pengikut setia. Kata hawary tidak ditemui dalam Al Qur’an, tetapi bentuk jamaknya Al Hawariyyun disebut sebanyak 3 kali, yaitu dalam surat Ali Imran/3:52, Al Maidah/5:112, dan Ash-Shaf/61:14 . Al Hawariyyin disebut sebanyak 2 kali, yaitu dalam surat Al Maidah/5:111 dan Ash-Shaf/61:14.


Berikut ini penggunaan kata Al Hawariyyun/Al Hawariyyin dalam Al Qur’an:


Ali Imran/3 :52

Maka tatkala ‘Isa mengetahui keingkaran mereka berkatalah dia,’Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah? Al Hawariyyun menjawab,’Kamilah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah ; dan saksikanlah bahwa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri’.

Dari ayat di atas dapat dilihat kesetiaan dan kesiapan al hawariyyun untuk menjadi penolong-penolong agama Allah. Pertolongan dalam pembelaan agama Allah diberikan bukan hanya ketika pembawa risalah kenaran berada dalam keadaan senang, tetapi juga ketika pembawa kebenaran itu berada dalam keadaan yang terdesak oleh musuh-musuhnya.


Persoalanya, siapakah al hawariyyun ni?

Secara umumnya, mereka ini adalah pengikut setia dan para sahabat yang sentiasa di samping para nabi yang membantu membawa risalah Allah S.W.T. Tidakkah kalian kagum akan kebersediaan mereka untuk turun dan naik bersama Islam di zaman dahulu. Honestly speaking saya kagum dan tak boleh tak jealous.

Perajurit perajurit ini bukan sekadar bersahabat untuk nilai persahabatan itu, tapi bersahabat utnuk menegakkan agama Allah. Subhanallah. Ibrahnya wajar kita hadam bersama. Maka ana ingin mengajak kita untuk mencontohi golongan ini. Ruang dan medium ini kita jadikan pentas untuk bersahabat dan berkenalan dan moga moga perkenalan dan pershaabatn kita adalah untuk menegakkan agama Allah ini

Indah bukan persahabatan yang terjalin jika paksinya adalah atas dasar menegakkan agama Allah. Dan perjuangan ini sangat panjang tapi ingatlah, ganjaran nya. Ayuhlah kita baiki cara bersahabat kita dan ayuhlah kita berpesan pesan dlaam kalangan sahabat supaya nilai ukhuwah itu memberi kebaikan kepada kita di dunia dan di akhirat InsyaAllah :)

Perkongsian menarik kisah al hawariyyun akan menyusul di lain hari :)

Ayuh bangunkan sahabat !

Sesungguhnya Islam itu tiada sempadan.Yang membezakan kita adalah akidah. Fikir fikirkan dan renung renungkan selamat beramal :)

No comments: